Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LR history vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• LR history vraag

Een stom vraagje waarschijnlijk, maar ik vind de oplossing niet.
    Als ik in LR bewerkingen uitvoer, dan komen die allen te staan in het 'history' deel De onderste stap is de allereerste stap die is uitgevoerd. Maar hoe ga ik terug naar daarvoor, dus eigenlijk hoe de foto origineel was?
    Bij de originele nef's staat een eerste lijn 'import..' en krijg ik daar dus de originele foto terug. Als ik deze na bewerking als tif opsla en dus op die tif terug een bewerking doe, dan lijkt het alsof ik niet terug kan naar het echte origineel.
    (is deze uitleg duidelijk )
    Al doende leert men...

Flickr

Re: LR history vraag

daar zijn mij 2 mogelijkheden bekend
    -via de "reset" (opnieuw instellen)) knop rechtsonder, wordt alles gereset naar origineel, maar alle vorige stappen blijven bewaard in history
    -in de history gewoon de stap selecteren (aanklikken) waar je naar wenst terug te gaan, voor een volledige clear is dit de import stap.

Comment

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met 'als TIF opsla'... Ik vermoed dat je bedoelt dat je een raw bestand eerst bewerkt in Lightroom, en dan dat naar Photoshop stuurt voor eventuele verdere bewerking via de opdracht Photo => Edit in => Edit in Photoshop CSX?
      Op dat moment maakt Lightroom er inderdaad - volgens de instellingen in de preferences - een TIF of een PSD van. Als je in Photoshop dan File => Save kiest (nooit 'Save as' kiezen), dan komt die in Photoshop bewerkte TIF mooi terug in de Lightroom catalogus terecht.
      Alleen is die TIF op dat moment een nieuwe foto, die los staat van het RAW bestand waarvan je vertrokken bent en dus om die reden ook start met een 'lege' history in Lightroom. Je kan die TIF dan opnieuw verder bewerken in Lightroom (bv. het Crop-gereedschap gebruiken, converteren naar Zwartwit, ...) en op dat moment zul je zien dat die History terug begint te lopen.
      Als je vanuit je in Photoshop bewerkte foto nog terug naar je raw-instellingen wilt, dan moet je in Lightroom niet kiezen voor Edit in => Edit in Photoshop maar Edit in => Open as Smart Object in Photoshop. Je kan dan in Photoshop steeds dubbelklikken op het Smart Object, wat Camera Raw zal openen met de instellingen zoals je die in Lightroom gemaakt had. Je kan die instellingen dan nog aanpassen, maar ze zullen wel niet in Lightroom geupdate worden...
      Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
      Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
      GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        -via de "reset" (opnieuw instellen)) knop rechtsonder, wordt alles gereset naar origineel, maar alle vorige stappen blijven bewaard in history
        DIT was het verlossende antwoord. Die knop was mij nog nooit opgevallen Thx.
        Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
          Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met 'als TIF opsla'... Ik vermoed dat je bedoelt dat je een raw bestand eerst bewerkt in Lightroom, en dan dat naar Photoshop stuurt voor eventuele verdere bewerking via de opdracht Photo => Edit in => Edit in Photoshop CSX?
          Op dat moment maakt Lightroom er inderdaad - volgens de instellingen in de preferences - een TIF of een PSD van. Als je in Photoshop dan File => Save kiest (nooit 'Save as' kiezen), dan komt die in Photoshop bewerkte TIF mooi terug in de Lightroom catalogus terecht.
          Alleen is die TIF op dat moment een nieuwe foto, die los staat van het RAW bestand waarvan je vertrokken bent en dus om die reden ook start met een 'lege' history in Lightroom. Je kan die TIF dan opnieuw verder bewerken in Lightroom (bv. het Crop-gereedschap gebruiken, converteren naar Zwartwit, ...) en op dat moment zul je zien dat die History terug begint te lopen.
          Als je vanuit je in Photoshop bewerkte foto nog terug naar je raw-instellingen wilt, dan moet je in Lightroom niet kiezen voor Edit in => Edit in Photoshop maar Edit in => Open as Smart Object in Photoshop. Je kan dan in Photoshop steeds dubbelklikken op het Smart Object, wat Camera Raw zal openen met de instellingen zoals je die in Lightroom gemaakt had. Je kan die instellingen dan nog aanpassen, maar ze zullen wel niet in Lightroom geupdate worden...
          Puerte gaf me het antwoord dat ik zocht, maar niettemin is dit ook zeker een nuttige tip. Ik gebruik die 'open as smart object' te weinig vermoed ik zo.
          Wordt zeker uitgetest.
          Al doende leert men...

Flickr

Comment

Working...
          X