Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies PC-configuratie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Advies PC-configuratie

Momenteel bewerk ik mijn foto's met een Toshiba Laptop die het moet doen met een AMD Dual Core Processor 1.9 GHz met 4 GB intern geheugen. Uitvoerige fotobewerkingen vinden niet plaats: meestal gaat het om RAW-bestanden die ik met Canon's DPP omzet naar JPEG's. Wel gaat het regelmatig (evenementen) om behoorlijke aantallen foto's die ik snel beschikbaar wil stellen via internet.

Met de bestanden van mijn Canon 1D Mark III (10 MP) is het nog wel te doen, maar sinds ik ook gebruik maak van de Canon 7D met 18 MP bestanden gaat het behoorlijk traag. Ik schat dat het bewerken van de bestanden van de 7D een factor 3 a 4 meer tijd kost dan de bewerking van de 1D bestanden. Graag zou ik van jullie vernemen welke configuratie jullie aanraden voor mijn gebruik. Apple of PC daar ben ik nog niet helemaal uit maar qua processorkeuze en hoeveelheid geheugen is dat waarschijnlijk niet eens zo belangrijk (zegt de computerleek; als het niet zo hoor ik het wel ....).

Ik hoef niet het snelste van het snelste maar zou graag kiezen voor een computer waar ik de komende 3 jaar mijn bestanden van 16 of 18 MP camera's vlot mee kan bewerken.

Bij voorbaat dank voor jullie adviezen ..
    Last edited by hapa; 6 april 2010, 21:45.

Re: Advies PC-configuratie

Als je graag naar specs kijkt dan is Apple een slechtere keuze. Want zij werken steeds met iets oudere bewezen componenten en minder met de laatste nieuwe. Toch scoren ze nooit slecht op benchmarks omdat specs maar specs zijn. Het geheel moet goed in elkaar zitten.

Zelf gebruik ik een iMAC met Intel Core 2 Duo aan 2.93 Ghz en vind werken met de RAW files van een 5Dii meer dan snel genoeg.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
      Als je graag naar specs kijkt dan is Apple een slechtere keuze. Want zij werken steeds met iets oudere bewezen componenten en minder met de laatste nieuwe. Toch scoren ze nooit slecht op benchmarks omdat specs maar specs zijn. Het geheel moet goed in elkaar zitten.

Zelf gebruik ik een iMAC met Intel Core 2 Duo aan 2.93 Ghz en vind werken met de RAW files van een 5Dii meer dan snel genoeg.
      Bedankt. Heb je het dan over het type i3 of i5 processor van Intel? Volgens mij zijn de huidige iMac's namelijk alleen met deze twee typen processoren te verkrijgen.

Comment

Een scratchdisk doet soms wonderen qua snelheid.

Raf'ken
        00.00 Gone

Comment

Je kan deze benchmark eens bekijken :

link

De huidige i5 verslaat dus die core 2 duo op veel hogere kloksnelheden op zijn kousevoeten...
          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
            Een scratchdisk doet soms wonderen qua snelheid.

Raf'ken
            Bedoel je een volledig nieuwe installatie? 't Is maar een gokje van mijn kant hoor ... Ik geloof zeker dat het kan schelen maar heb eerlijk gezegd niet het idee dat het bewerken van mijn 10 MP bestanden langzamer verloopt dan een jaar of twee geleden. Het is meer zo dat ik na de aanschaf van de 7D opeens bemerkte dat 18 MP een snellere computer vereist, wil je vlot kunnen blijven werken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Je kan deze benchmark eens bekijken :

link

De huidige i5 verslaat dus die core 2 duo op veel hogere kloksnelheden op zijn kousevoeten...
              Ten opzichte van wat ik nu heb ga ik er met de i5 dus al fors op vooruit; i7 is natuurlijk weer een stukje sneller maar heb het idee dat die extra snelheid relatief duur is en niet per se noodzakelijk voor mijn activiteiten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                Bedoel je een volledig nieuwe installatie? 't Is maar een gokje van mijn kant hoor ... Ik geloof zeker dat het kan schelen maar heb eerlijk gezegd niet het idee dat het bewerken van mijn 10 MP bestanden langzamer verloopt dan een jaar of twee geleden. Het is meer zo dat ik na de aanschaf van de 7D opeens bemerkte dat 18 MP een snellere computer vereist, wil je vlot kunnen blijven werken.
                Neen, wij konden via iemand van de club HDD’s van Samsung 160GB SATA2 8MB kopen, aan 20€ het stuk!
                Als je zo’n disk vrij houdt en aanwijst als scratchdisk, dan gebeurt er wel iets
                Dat in combinatie met een grotere RAM toewijzing voor PS deed hier wonderen.
                Allemaal PC geen Mac

Raf’ken
                00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                  Bedankt. Heb je het dan over het type i3 of i5 processor van Intel? Volgens mij zijn de huidige iMac's namelijk alleen met deze twee typen processoren te verkrijgen.
                  Nee dat is vandaag alleen maar de allerduurste 27 inch iMAC die deze processoren meekrijgt. De 21.5 inch kan je daarmee niet uitrusten.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Als je terug voor een laptop zou kiezen moet je in ieder geval ook goed de snelheid van de harde schijf in het oog houden.
                    Je kiest best iets met 7200prm (maar meer is natuurlijk beter).
                    Bij grotere bestanden kan het namelijk ook al relatief lang duren om de data van de harde schijf te lezen.
                    Dit zal voornamelijk effect hebben op het openen en opslaan van de bestanden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harro Bekijk bericht
                      Als je terug voor een laptop zou kiezen moet je in ieder geval ook goed de snelheid van de harde schijf in het oog houden.
                      Je kiest best iets met 7200prm (maar meer is natuurlijk beter).
                      Bij grotere bestanden kan het namelijk ook al relatief lang duren om de data van de harde schijf te lezen.
                      Dit zal voornamelijk effect hebben op het openen en opslaan van de bestanden.
                      Ok, bedankt voor de aanvulling.

Wat mij onder andere opvalt bij de grote 7D bestanden is dat het erg lang (nou ja, een seconde of 5) duurt voordat ik een foto scherp op mijn scherm zie na in DPP te hebben gedubbelklikt op een "thumbnail". Er is een fase van enkele seconden waarin de foto op het scherm verschijnt. Speelt hier mogelijk de grafische kaart een belangrijke rol of heeft dit eerder te maken met de processor of zelfs geheugen? Dat laatste vermoed ik niet omdat een recente upgrade van het geheugen van 2 naar 4 GB geen merkbare invloed heeft gehad op dit aspect.

Comment

Hi,

om je scratch disk snel te maken kan je nog 2 zaken doen:

1) een Solid state harde schijf kopen, wat eigenlijk qua technologie eerder een aantal samengeschakelde compact flash kaartjes zijn. Door het feit dat er geen bewegende delen in zitten, is de zoektijd bijzonder laag en de schrijfsnelheid stukken hoger dan de 7200 of 10.000 tpm sata harde schijven. Een scratch disk moet niet bijzonder groot zijn, maar de kleinere SSD's zijn over het algemeen wat trager dan de grote, dus 128 GB is aan te raden als je je het kunt veroorloven (ca. 300 EURO), bijvoorbeeld een Crucial M225 128 GB.

2) een RAM disk instellen als scratch disk. Tegenwoordig krijg je zowel op Mac als PC een enorme hoeveelheid RAM voor een acceptabele prijs. Van de 8 GB die in mijn machine zit, heb ik 3 GB als scratch disk ingesteld. Daar kan geen enkele harde schijf tegen op, want RAM is een aantal factoren sneller dan de snelste harde schijf/SSD.
                        Voorwaarde is natuurlijk wel een stabiele pc, want als ie crasht, heb je het werk dat nog niet gesaved is, wel degelijk verloren....

Greetz,

JD
                        Last edited by remorfer; 7 april 2010, 16:30.

Comment

Working...
                        X