Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom foto's croppen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lightroom foto's croppen ?

Graag zou ik in Photoshop Lightroom 2.6 een reeks foto’s uitsnijden met een vaste verhouding van bv 16:9!
    Helaas kan ik niet een vaste resolutie instellen van bv 1920pixels x 1080pixels?
    Iemand die mij kan zeggen of het wel kan of ergens verborgen zit?

Bij Canon DPP kan ik mijn foto’s croppen naar een gewenste grootte en exporteren in een batch naar bv een resolutie van 1920pixels x 1080pixels op 100dpi!
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

Re: Lightroom foto's croppen ?

in LR heb je in de functie "development" (ontwikkelen) onder het histogram (rechts boven) een rechthoek in stippellijn (uitsnijding of crop tool). Als je daarop klikt kun je de kader welke verschijnt op je foto wijzigen.
    Nu kun je de de gewenste verhouding kiezen en bevriezen door op het slotje te drukken. (keuze mogelijkheden staan juist naast het slotje)
    Je hebt de mogelijkheid te kiezen uit vooropgestelde standaard verhoudingen, of een eigen verhouding aan te maken. ( "aangep. waard inv" selecteren)

De afbeeldingsgrootte kun je instellen in de exportfunctie (onder item afbeeldingsgrootte), bvb in jou geval kun je als langste zijde 1920 pixels opgeven, dan wordt de korste zijde automatisch 1080 nadat je gecropt hebt met 16/9 verhouding.

Comment

Dat ik dit niet gezien heb

Lightroom is toch even wennen tov Canon DPP die enorm eenvoudig en gbruiksvriendelijk is.
      Ik ga Lightroom nog even uittesten, misschien laat ik Canon DPP ooit nog achterwege

Bedankt
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

Comment

Mss helpt dit om LR wat beter te leeren kennen.

Raf'ken
        00.00 Gone

Comment

Working...
        X