Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Contrast/detail in de donkere partijen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Contrast/detail in de donkere partijen

Hey,

Ik loop regelmatig tegen detail / contrast problemen aan in de donkere partijen bij het fotograferen van honden.

Donkere, zwarte honden leveren doorgaans geen probleem op als ze zonder baasje etc.. worden gefotografeerd. Ik kan dan één a twee stops overbelichten en krijg zo mooi detail in de zwarten.

Honden met enkel een zwart masker, of honden waarbij de omgeving / baasje etc.. ook gefotografeerd worden, kan ik doorgaans niet overbelichten. Doe ik dat wel, dan krijg ik kleurverschuivingen en clipping van de hoge lichten.

Kan ik via PS CS3 of Lightroom toch een mooi detail EN contrast in mijn foto krijgen bij een neutraal belicht beeld?

Thanks voor de tips
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Re: Contrast/detail in de donkere partijen

Ik ervaar daar nooit problemen mee, maar ik zou al starten met je lichtmeter is de ijken door middel van een 18% grijskaart. Dan licht opstellen gewoon correct meten en de gemeten waarde gebruiken. Uiteraard werken we in RAW en nooit in jpeg.

MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
      Hey,

Ik loop regelmatig tegen detail / contrast problemen aan in de donkere partijen bij het fotograferen van honden.

Donkere, zwarte honden leveren doorgaans geen probleem op als ze zonder baasje etc.. worden gefotografeerd. Ik kan dan één a twee stops overbelichten en krijg zo mooi detail in de zwarten.

Honden met enkel een zwart masker, of honden waarbij de omgeving / baasje etc.. ook gefotografeerd worden, kan ik doorgaans niet overbelichten. Doe ik dat wel, dan krijg ik kleurverschuivingen en clipping van de hoge lichten.

Kan ik via PS CS3 of Lightroom toch een mooi detail EN contrast in mijn foto krijgen bij een neutraal belicht beeld?

Thanks voor de tips
      Dan zijn je histograms waarschijnlijk ook uitgebroken?

Contrastproblemen (SF WSFile 0153)

1. Probeer in ieder geval het licht (contrast) aan te passen in de studio!
      2. Werk je buiten probeer dan heel vroeg of laat op de dag je opnames te maken
      3. Belicht steeds zoveel mogelijk naar rechts
      4. Gebruik een zebra kaart voor je instellingen bij moeilijk licht (histogram centreren)
      5. In LR kan je de recovery slider gebruiken om detail in de hoge lichten te recupereren
      6. Daarna in PS (LAB) Image > adj > shadow Highlight. (shadow detail ophalen)
      7. Voorkomen is beter dan herstellen!
      8. In Raw heb je wat meer headroom qua info, dus zeker aan te bevelen.
      9. Bij sillevens kan men ook een lichte HDR toepassen.
      SF

Mijn Pa doet meestal even een contrastmeting, dan is hij zeker dat uitbreken niet kan voorvallen.

Raf’ken
      Last edited by StoneFree; 6 april 2010, 18:29.
      00.00 Gone

Comment

Als ik met een grijskaart mooi in het midden uitlicht (op 2/10 stops na = lichtmeter camera op spot en externe lichtmeter), dan krijg je bij een zwarte hond niet genoeg detail. Je moet dus overbelichten. Dit geld zowel voor studio als buiten.

Studio is geen probleem zolang enkel de hond er op staat. Speelgoedjes krijgen dan al snel een kleurshift.

Buiten kan ik (soms) overbelichten met enkele SB900 in een plu. Achtergrond lukt dan wel, maar bij full body zie je dat op het gras.

Het probleem zit hem vooral als extra items als speelgoedjes, baasje etc... mee in beeld is. Bij honden met een zwart masker krijg je wel al eens problemen met de vachtkleur.

Voorbeeldje vindt je hier:

Comment

Ja man,
          Kijk nu eens naar het histogram van uw foto'ke.
          Werk aan de winkel
          zeker eens uw toestel en meter ijken op detail, naar print (licht /donker)
          En uw histogram niet zo laten uitbreken ( veel te hoog contrast)
          Normaal bij een zwarte hond moet je iets onderbelichten en bij een witte overbelichten, naar gelang de beeldvulling!
          Spotmeting is héél specifiek en vraagt een grote technische beheersing en tintenkennis.

Zoek naar het max contrast van uw toestel en pas het toe door op de locatie even een contrastmeting te doen, dan ben je van die ellende af

Rafken > voor en van SF
          00.00 Gone

Comment

Hey StoneFree,

Alvast bedankt voor je reactie.

Dit is de foto zonder enige bewerking (behalve resize naar 900pix). Als je de onbewerkte foto ziet, is de belichting dan nog erg verkeerd? De foto is ca 1 stop overbelicht (externe lichtmeter). Als ik de foto bekijk in LR2, is enkel de zilver/wit kleurige stiksel van het speeltje uitgebrand.

Ik denk dus dat er vooral werk is aan de nabewerking.... Zoals je ziet zit er weinig contrast in en veel te weinig detail in de donkere partijen.

Ik begrijp je stelling i.v.m. een in camera lichtmeting op een zwarte hond en een witte. Ik pas dat ook toe. Volledig wit fotografeer ik overigens in de schaduw, volledig zwart liefst in hard direct zonlicht.

Kwestie van nabewerking, het scherm van mij Dell Latitude D630 is eigenlijk waardeloos. Daarom dat ik kleur doorgaans met een grijskaart bepaal. In de foto van deze post is deze WB nog niet rechtgetrokken.

Comment

Hi,

Dit is zijn antwoord(via tel.) :

Meet je de grijze kant van de zebra e.d. (18% of RGB 3x128 of # 808080) hou deze meting dan ook aan. Zeker in de studio.
              Wat links en rechts op je histogram verschijnt regel je dan bij met je lichtplaatsing.

Bekijk je histogram als een luminosity-schop!!!
              Alle info die er links en rechts uitvalt (uitbreekt) ben je kwijt (citaat van Véronique)

Doe je WB meting/ijking enkel op de witte kant van de Zebra e.d. (veel mooier)
              (bij Pentax gaat dat hier trouwens niet anders, wat logisch is)

Spotmeting is knap, als je ermee kan werken, anders raad ik het voor 100% af.

Probeer uit de “felle” zon of H-C weg te blijven, want dat is vragen om uitbraakellende en dus zinloos.
              Onze ogen passen zich snel aan dus meet het contrast, om zeker te zijn.

En nogmaals doe Digitale previews, dat kost niets en je ziet meteen waar het schoentje past of wringt.

Werk je met een aparte meter, meet dan eventueel het invallend (wit bolleken)
              in plaats van het reflecterende licht.

Meet je grijskaart beeldvullend indien je liever reflecterend meet.

Je toestel of lichtmeter, maakt alles wat je opmeet #808080 grijs en dat is maar goed ook, want zo hoort het!!
              Wit is dus overbelichten, zwart wordt onderbelichten en dit kan soms tot –2.5/+2.5 gaan.
              Meet je invallend of een grijskaar “pollen weg” en shoot’n

Zit je buiten met ongecontroleerd licht, zoek dan plaatsen waar de zon minder aanwezig is en waar minder contrast is.
              Gaat het echt niet anders, ga dan voor lichte HDR of hou enkel rekening met wat belangrijk is in je comp en meet navenant.

Last but zeker not least!!
              Als je iets of wat ernstig met fotografie bezig bent, koop u een goed scherm, bijv: Eizo CG222w, of equivalent hiervan en kalibreer het.

Voor de rest, alles op elkaar afstemmen en ijken is een must > van: lens/body, naar monitor & final printmethode + alle stappen daartussen.

Het moet zover komen, dat “ij” de fotograaf die meet, al zeker bent dat wat je wil zien op je final print, er ook op zal staan.

Raf’ken voor en van SF
              Last edited by StoneFree; 7 april 2010, 21:41.
              00.00 Gone

Comment

De aandacth wordt naar het roze en blauw getrokken
                De rieten rand van de mand loopt door de hond zijn hoofd en neemt de aandacth weg. (ton sur ton)
                De ogen zijn dood en moeten leven.

Allemaal dingen die vrij gemakkelijk te voorkomen zijn en van een banaal kiekje een kunstige foto kunnen maken.

Neem in het vervolg tinten die bij de kleur van de puppy passen en wat mninder de aandacht aflijden, zodat alle aandacht naar de ogen kan.
                In dit voorbeeld zou champagne kleur ideaal zijn!

Raf'ken voor SF
                Last edited by StoneFree; 7 april 2010, 21:46.
                00.00 Gone

Comment

De speeltjes identificeren de pups, dat heeft een practische reden.

Ik kan idd een flitser meer centraal zetten zodat we een catchlight krijgen. Maar toch opletten met de ogen van deze jonge pups. De plu stond dus met reden vrij rechts en de Ezybox volledig haaks en links.

Pups van deze ouderdom fotograferen is een ware uitdaging. Je hebt soms maar een fractie van een seconde voor focuses en afdrukken. Ik ben al blij als de handen buiten kader vallen...

Terug naar mijn oorspronkelijke vraag.
                  Is de beliching hier OK?
                  Indien ja, hoe krijg ik EN detail in het zwarte masker EN en mooie contrasterende foto met aangename kleuren.

Comment

Geen idéé van de juiste kleuren, natuurlijk
                    maar vind je dit dan beter?
                    Is enkel met LR2 gedaan

Raf'ken

**edit** sorry, niet LR2, maar ACR!!
                    Last edited by StoneFree; 9 april 2010, 16:46.
                    00.00 Gone

Comment

Dit maakt SF ervan

Raf'ken
                      00.00 Gone

Comment

De nieuwe upload was zonder bewerkingen in LR. Enkel een export als .jpg met een resize.

Welke SoftW is SF en wat heb je aangepast?
                        Hoe zo'n flets RAW beeld optimaliseren is juist de kern van de vraag.

Comment

De nieuwe upload was zonder bewerkingen in LR. Enkel een export als .jpg met een resize.

Welke SoftW is SF en wat heb je aangepast?
                          Hé zeg, zal’t gaan ja??
                          SF is geen software maar mijn vader, die hier even was om papieren te signeren.
                          Ondertussen zit hij al terug in 3Ponts.
                          Hij is bezig met actions en dit was een leuk testje van hem.

Raf’ken
                          00.00 Gone

Comment

Is de beliching hier OK?
                            neen zeker niet!

Heb je geen pilots op je kit staan??

Raf'ken
                            00.00 Gone

Comment

[IMG][/IMG]
                              Is de beliching hier OK?
                              Indien ja, hoe krijg ik EN detail in het zwarte masker EN en mooie contrasterende foto met aangename kleuren.
                              Alle theorieen en handboeken ten spijt, vind ik de belichting, aangezien de omstandigheden waarin de foto wellicht genomen is, dus wél ok.

Je hebt detail in je donkere parijen en je hoge lichten zijn net niet uitgebrand. Overbelicht wel, maar niet uitgebrand. Je toestel kan hoedanook die hoge range aan belichting niet overbruggen, dus ofwel schakel je hulpmiddelen in (reflectiescherm, flits bv), pas je belichting aan e.d. (zoasl bv in studio opname), ofwel belicht je zoals je hier gedaan hebt: detail in de donkere delen en nét niet overbelicht. Zo heb je de informatie die je moet hebben, de rest is wat photoshop.

Zo simpel is het voor mij.

En wat het photoshopgedeelte betreft: je antwoord ligt reeds grotendeels vervat in de vraag: 'Hoe krijg ik contrast/detail in de donkere parijen'?

Wel, je selecteert die donkere parijen en je geeft er contrast/detail aan. Maar er zijn héél wat manieren, alles hangt af van uw PS ervaring. Van die ene foto kan je ook tientallen verschillende versies maken. Ook hier, niemand weet wat jij in gedachten hebt. Je kan wel zeggen 'meer contrast en detail in de schaduwpartijen', maar je beseft niet hoe uitgebreid dit gamma is.

Het gaat hem altijd om de keuzes die je moet maken, ofwel de vacht wat geler, misschien wat contrastrijker, misschien iets minder, misschien toch iets meer gedetailleerd, misschien toch maar wat roder, maar dan past die achtergrond weer niet meer, etc...

Comment

Working...
                              X