Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raster in uitsnede

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raster in uitsnede

Wanneer men in photoshop een uitsnede maakt in een foto ,kan men er ook een raster in plaatsen. Voorbeeld om de gulden snede te bekijken in de uitsnede (raster 3x3), of is er een andere mogelijkheid. Thanks.

Re: Raster in uitsnede

gr, Olivier
    Last edited by viero; 26 februari 2010, 13:40.

Comment

Bedankt voor de snelle reactie
      Doch de link die doorverwijst gaat om de grid in een complete foto.
      Mijn vraag was, wanneer men een uitsnede in een foto maakt ,of men in die uitsnede een aparte grid kan bekomen,zodat men een overzicht krijgt van bvb de "gouden snede" in die uitsnijding.

Comment

Niet direct een antwoord op je vraag, maar een gelijke 3x3 raster heet niet een "gulden snede" maar de "rule of thirds". De verhoudingen bij een gulden snede zijn anders dan bij de rule of thirds

Comment

Sorry ik had niet goed gelezen.
          Dit kan je niet rechtstreeks doen in PS.
          Wat je wel kan doen is zelf een shape maken die je gebruikt om je uitsnede te bepalen, vervolgens maak je van deze shape een path die je omzet naar een selectie.
          Deze selectie kan je dan uitsnijden.

gr, Olivier

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
            Niet direct een antwoord op je vraag, maar een gelijke 3x3 raster heet niet een "gulden snede" maar de "rule of thirds". De verhoudingen bij een gulden snede zijn anders dan bij de rule of thirds

Ik ben van mening dat de "rule of thirds"gebruikt wordt om een benadering te doen van die befaamde gulden snede,
            De gulden snede wordt beschouwd als een verhouding die mooi oogt, en zowat alle verhoudingen in de natuur die van de gulden snede zijn.
            In principe zou volgens mij een foto nog mooier ogen als niet de 2/3 regel wordt toegepast, maar de gulden snede.
            De 2/3 regel is gewoon makkelijker om mee te werken op een foto.

De 2 getallen verschillen inderdaad, maar geef toe : 61.8% (gulden snede) is niet zoveel verschillend van 66,67% (2/3)

Of zit ik er nu helemaal naast??
            Nikon D5000, Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G DX VR, Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 IF ED VR, Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

Comment

In Lightroom kan je wel een raster plaatsen bij het uitsnijden. Je kan zelfs voor verschillende indelingen kiezen. Heel handig...

Comment

Ik weet ook dat iPhoto (voor Mac) automatisch een 3x3 raster geeft als je een foto wilt croppen. Ik geloof niet dat dit in te stellen is, en het raster verdwijnt ook als je het hoekpunt waaraan je "trekt & duwt" loslaat.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Wel jammer dat in photoshop de exacte gulden snede niet kan ingesteld worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
                    Wel jammer dat in photoshop de exacte gulden snede niet kan ingesteld worden.
                    Indien je gebruik maakt van je guides kan je instellen wat je wil. Het gaat niet automatisch maar werkt wel perfect (op voorwaarde dat de gebruiker de regeltjes kent.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                      Indien je gebruik maakt van je guides kan je instellen wat je wil. Het gaat niet automatisch maar werkt wel perfect (op voorwaarde dat de gebruiker de regeltjes kent.)
                      Dank voor reaktie.
                      Kan je even nader toelichten ? Ik gebruik CS4, nederlandstalige versie, en de menu vertaling van het engels naar het nederlands is mij niet 100% bekend...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
                        Dank voor reaktie.
                        Kan je even nader toelichten ? Ik gebruik CS4, nederlandstalige versie, en de menu vertaling van het engels naar het nederlands is mij niet 100% bekend...
                        als ik het goed heb zijn guides vertaald in hulplijnen.
                        zoals alle grafische programma's kan je de gewenste hulplijnen uit de regels(maateenheden links en boven, te activeren via het afbeeldingsmenu) halen en plaatsen waar je wil.

Comment

In dit topic, leert ddavid me hoe de hulplijnen (guides) te gebruiken voor het rechttrekken van een gebouw (herstel van perspectief- of lensvervorming). Misschien heb je er wat aan?
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Kijk eens op deze link http://powerretouche.com/Divine_proportion_tutorial.htm

Comment

Working...
                            X