Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Wij werken altijd met NIK software! (Color/Silver/Dfine/Viveza en Sharpener Pro)
Nik Software is een van de betere en zijn prijs wel waard.
Met plugins spaar je heel veel tijd uit.
Cool, handig en tijdsbesparend wanneer je start maar uiteindelijk is het een plugin en doet dus niets meer dan Photoshop zelf kan zonder plugin.
Bovendien gaat een plugin bepaalde bewerkingen automatiseren; sneller werken dus maar je verliest wel absolute kontrole over je edit.
Je kan ten andere zelf een aantal bewerkingen "opnemen" in PS en opslaan als een "actie" zodat je later een hele reeks foto's in "batch" kunt processen terwijl je een koffie gaat drinken.
Mijn persoonlijke vaststelling/ervaring is dat hoe meer/beter je leert werken met PS, hoe minder je plugins gaat gebruiken; maar ik ken er ook andere die ze blijven gebruiken.
Ik denk dat ik een paar tientallen plugins (ColorEfex, SilverEfex, Dfine, Viveza, Topaz, Imagenomic Portraiture en NoiseBuster, NoiseNinja, Tiffen Dfx, Phototools etc...) heb versleten over de loop der tijd. Nu werk ik al geruime tijd in CS4 met nog slechts één plugin nl. Curvemeister omdat die een betere kontrole geeft over de curves in PS.
Het hangt dus vooral van jezelf af: sneller werken en minder tijd spenderen in PS versus meer kontrole en vrijheid in "editing" ... uiteindelijk zal de klant voor wie je de foto's bewerkt oordelen.
Je kan bv een uur spenderen om een portret manueel op te kuisen of Portaiture gebruiken die het in minder dan een minuut doet ... veel klanten zien het verschil niet eens.
Als budget vooral je bezordheid is denk ik dat je je geld beter kunt spenderen aan een paar goede handboeken over Photoshop (Dan Margulis, Scott Kelby, Martin Evening, Leslie Alsheimer, Derek Lea, Katrin Eismann om er maar enkele op te noemen).
Comment