Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeckBekijk bericht
da's nieuw voor mij, een camera die TIF bestanden maakt...
G
Canon gebruikte bij de 1Ds .TIF als extensie voor raw files. Omwille van mogelijk verwarrring met "echte" .TIF files, zijn ze later overgestapt op .CR2. Maar het formaat is dus hetzelfde.
Canon gebruikte bij de 1Ds .TIF als extensie voor raw files. Omwille van mogelijk verwarrring met "echte" .TIF files, zijn ze later overgestapt op .CR2. Maar het formaat is dus hetzelfde.
Bedoel je dat TIF hetzelfde formaat is als raw? tiens, welk demosaic algoritme gebruiken jullie dan om TIF te "decoden"? DPP? of ACR?
PS in de tech specs van de 1Ds reeks op dpreview vind ik nergens een verwijzing naar TIF als mogelijk opslagbestand .. ?
't Is waar: o.a. Kodac en Phase One (Canon weet ik niet) hebben nog de extentie TIF gebruikt voor hun "proprietary" RAW-bestanden. Bvb klik. Absoluut niet te verwarren (ze zijn er o.a. daarom ook mee gestopt) met TIFF-bestanden waarover TS het heeft die ook de extentie TIF hebben. Wat ge-Google en de (engelstalige want de nederlandstalige is beknopt) Wikipedia weet meer.
Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
Oók wandelen met GPS?
Neen, zeker niet. Een .TIF uit een 1Ds is wel degelijk een compressed raw bestand. Meestal zijn ze ongeveer 10 MB groot. Als ik ze ontwikkel in ACR, krijg ik 16-bit TIFF files van ongeveer 75 MB. Canon gebruikte vroeger dus gewoon .TIF als extensie voor een raw bestand, later (bij de 1D2) hebben ze dat veranderd naar .CR2, juist om de mogelijke verwarring te vermijden. Zo een oude .TIF is dus gewoon een .CR2 met andere extensie.
Maw, als ik mijn onwikkelde tiff's wil bewaren, moet ik er wel degelijk op letten dat ik ze in een andere folder bewaar of een andere naam geef, anders overschrijf ik mijn originele raw bestanden .
David Leemans Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr
Een raw-bestand bevat enkel helderheidswaarden per pixel(of beter photosite). Terwijl een Tiff per pixel drie kleurkanalen bevat. Gaan we even uit van een 8-bit sensor dan heb je 8-bit per photosite in raw en 24-bit(8-bit per kleurkanaal) per pixel in Tiff.
Een raw-bestand bevat eigenlijk nog geen kleur, die kleuren worden achteraf berekent in je raw-convertor.
RAW bevat enkel ruwe data, geen kleurinformatie, (sensor is kleurenblind en neemt enkel lichtintensiteit waar (veel of weinig licht ). Om dit op te lossen wordt er een kleurfilter geplaatst op de sensor welke bepaalt welke kleur een pixel (sensel) toegewezen krijgt (Rood groen of blauw). Dus per pixel is er maar info voor 1 kleur aanwezig in een RAW-file, de 2 andere kleuren (RGB) nodig om een kleur te bepalen worden berekend via interpolatie tijdens RAW-convertie, rekening houdend met waardes van omliggende pixels en gebruikte kleurfilter. Dus de hoeveelheid informatie verhoogt na RAW-convertie.
RAW 12 of 14 .. bit per pixel (afhankelijk van a/d converter 12, 14 of... bit)
TIFF 8x3 of 16x3 ... per pixel (afhankelijk van gekozen kleurdiepte 8 , 16 of ... bit)
RAW bevat enkel ruwe data, geen kleurinformatie, (sensor is kleurenblind en neemt enkel lichtintensiteit waar (veel of weinig licht ). Om dit op te lossen wordt er een kleurfilter geplaatst op de sensor welke bepaalt welke kleur een pixel (sensel) toegewezen krijgt (Rood groen of blauw). Dus per pixel is er maar info voor 1 kleur aanwezig in een RAW-file, de 2 andere kleuren (RGB) nodig om een kleur te bepalen worden berekend via interpolatie tijdens RAW-convertie, rekening houdend met waardes van omliggende pixels en gebruikte kleurfilter. Dus de hoeveelheid informatie verhoogt na RAW-convertie.
RAW 12 of 14 .. bit per pixel (afhankelijk van a/d converter 12, 14 of... bit)
TIFF 8x3 of 16x3 ... per pixel (afhankelijk van gekozen kleurdiepte 8 , 16 of ... bit)
9 Jaar later ...
Ik zie dat mijn Olympus ORF files met mijn kleine nieuwe outdoor TG-6 om en rond de 15MB genereert. Omdat LR 6.14 die (nieuwe) ORF's vertikt te bewerken (logisch) zet ik ze via Affinity Photo om tot tiff files die mijn oudere LR wel aankan. Maar die tiff's zijn ongeveer 23MB groot. Ik vraag me af waarom die tiff's 40% groter zijn?
Ik heb ook het convertio online programma geprobeerd maar dat is helemaal een ramp: meer dan 90MB en de kleuren ... niet om aan te zien.
Is er een goede orf naar tiff convertor die ongeveer dezelfde grootte opleverd?
PS: waarom ik dan niet verder in AP werk? LR heeft een goede bibliotheek en de bewerkingsmogelijkheden zijn voor 90% van mijn foto's voldoende. Alleen de overige 10% waar ik meer aandacht aan wil schenken en beter wil aan werken gaan via AP.
Voor wat Canon betreft zijn de RAW CR2 bestanden eigenlijk 12 bit TIFF per kanaal met een kleine JPG erbij.
Als je een CR2 bestand hernoemt naar TIFF en je opent die in Gimp (onder linux) als TIFF dan zie je hoe dat bestand in elkaar zit. Gimp doet er even moeilijk over maar opent het bestand wel en toont de kanalen als 3 lagen in zwart/wit + een kleine JPG preview.
Een TIFF op pc is meestal 8bit of 16 bit per kanaal. En voor zover ik weet 1 laag met alle kleur in op 24 of 48 bit. Vanwaar de verschillen in omvang.
Zelf zet ik mijn RAW CR2 bestanden via mijn RAW processor om na kleine post productie om naar 16 bit TIFF en sluis die zo door naar Photoshop.
Als ik gedaan heb met bewerken in Photoshop dan komt het bestand als 16 bit TIFF terug in mijn RAW processor. Maar dat laatste zijn behoorlijk grote bestanden.
Comment