Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen monitor: auto brightness en kleurweergave

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Instellingen monitor: auto brightness en kleurweergave

Dames en Heren,

Op m'n nieuwe scherm NEC Multisync EA231WMi heb ik enkele opties waarvan ik nog niet zeker ben of ze wel nuttig zijn bij fotobeoordeling.

De vragen:

'eco modus':

uit-> helderheid tussen 0 en 100%
    stand 1: tussen 0 en 50%
    stand 2: tussen 0 en 30%

'auto brightness':

OFF (UIT): Geen functie.
    1: Past de helderheid automatisch aan door het helderheidsniveau van de omgeving te registreren en de monitor via
    de instelling BRIGHTNESS (Helderheid)*1 aan te passen.
    2: Hiermee wordt de helderheid automatisch ingesteld op de beste instelling voor BRIGHTNESS (Helderheid) op
    basis van het witte weergavegebied.
    De sensor die de helderheid van de omgeving registreert (Ambibright sensor) heeft geen functie.
    3: Hiermee wordt de helderheid automatisch aangepast op de meest geschikte instelling door het helderheidsniveau
    van de omgeving te detecteren met behulp van de helderheidssensor (Ambibright-sensor) zoals deze door het witte
    onvangstgedeelte wordt geregistreerd.
    *1: Raadpleeg pagina 17 voor volledige informatie over “Auto Brightness” (automatische helderheid).
    OPMERKING: deze functie werkt niet als de DV-modus is ingesteld op Dynamisch.
    Deze fuinctie schakelt modus 3 in wanneer de ECO-modus is ingesteld op 1 of 2.

'Colour control system'

Colour Control System (Kleurenbeheersysteem): u kunt de gewenste kleuren instellen met behulp van zes vooraf
    ingestelde kleurensets (de kleurensets sRGB en NATIVE zijn altijd aanwezig en kunnen niet worden gewijzigd).
    R,G,B: verhoogt of verlaagt de kleur rood, groen of blauw, afhankelijk van de kleur die is geselecteerd. Als u een kleur
    verandert, is dit onmiddellijk zichtbaar op het scherm. De instelling (hoger of lager) wordt door de balken aangegeven.
    NATIVE (Standaard): de oorspronkelijke kleur die door het LCD wordt weergegeven. Deze kleur kan niet worden
    gewijzigd.
    sRGB: de modus sRGB biedt een enorme verbetering van de kleurengetrouwheid in desktopomgevingen omdat
    slechts één standaard RGB-kleurenruimte wordt gebruikt. Dankzij deze standaard kunt u voor de meeste
    toepassingen makkelijk en met een gerust hart kleuren doorsturen (bijvoorbeeld naar het servicebureau) zonder dat
    verder kleurenbeheer (en de overeenkomstige kosten) vereist is.

Ik heb een eye one lt kalibratietoestel en daarin kan ik tijdens het kalibratieprocess de RGB waarden meten en moet ik dan dus in het OSD aanpassen.

Nog een klein hardwarevraagje:
    voorlopig werk ik met een VGA kabel bij gebrek aan DVI op de laptop, maar ik heb wel een HDMI uitgang en mijn scherm heeft een displayport ingang, iemand ervaring met adapters voor deze 2 vriendjes met elkaar te koppelen ?

Alvast enorm bedankt voor alle hulp :-)
    Last edited by Jer0en; 9 maart 2010, 10:37.

Re: Instellingen monitor: auto brightness en kleurweergave

ik stel precies te moeilijke vragen

Comment

Ik zou die eco modus gewoon uitzetten en je helderheid bepalen a.d.h.v. calibratie. (weet niet zeker of jouw Eye One dit kan, met mijn Spyder2Pro kan dit in ieder geval wel) En zet deze maar niet te hoog, over het algemeen staan schermen veel te helder afgesteld.

De optie 'Auto brightness' heeft mijn Eizo scherm ook... heb ik uitgezet. Ík bepaal de brightness zelf wel

M.b.t. het 'Color control system' kun je het beste de R,G,B kleuren zelf afregelen m.b.v. calibratie. Dat geeft de beste resultaten.

Jouw 'hardware' vragen weet ik zo niet te beantwoorden....
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Bedankt Mark,
        Voorlopig staat die eco en auto brightness nog op maar het stoort me wat, ik zie zwevingen in m'n beeld, ik zal't binnenkort eens uitzetten en vergelijken.
        De helderheid kan mijn kalibratietooltje niet denk ik, dan zou ik de software moeten upgraden, voorlopig probeer ik het zo nog wel even. Eerst even zorgen voor een werkomgeving met een 5000K licht (nog altijd op zoek)
        De RGB waardes heb ik nu zelf ingesteld met behulp van de kalibratietool, zoals jij ook aangaf.

Ik heb intussen een HDMI kabel en een adapter gevonden en besteld, hopelijk zal ik jullie kunnen melden wat de ervaring hiermee zal zijn!

Comment

Working...
        X