Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kleurprobleem...oplosing gevonden!! Misschien ook handig voor anderen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• kleurprobleem...oplosing gevonden!! Misschien ook handig voor anderen.

Ik heb jullie al veel lastig gevallen met mijn radeloze zoektocht naar wat er nu mis ging met mijn foto's. Veel hulpzame BD-ers probeerden te helpen, maar niets hielp.
    Tot Mexicano riep: je camera staat NOG STEEDS op AdobeRGB.
    Dat was niet zo...die stond ingesteld op sRGB.
    Wat doet CS4? Die zegt gewoon Adobe RGB is main en hoppa, die zet je sRGB gewoon om in Adobe RGB. Nu...na veel zoeken heb ik het dillema kunnen aanpassen in CS4 onder bewerken en dan kleurprofielen te kiezen.

Nu krijg ik deze melding elke keer als ik een foto laadt en kan ik hem tenminste op sRGB houden.

hehehe......nu weer gewoon lekker werken....want de laatste paar maanden werd ik gek van mijn eigen foto's, omdat ze er niet uitzagen qua kleur en contrast.

Moon is blij

Re: kleurprobleem...oplosing gevonden!! Misschien ook handig voor anderen.

Hey Monica, heb het even nagekeken en bij mij staat die gewoon standaard op sRGB en ik krijg geen meldingen.

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Je camera fotografeert niet in een kleurprofiel als je in RAW werkt. In JPG wel.
      De instelling heeft alleen invloed op de naamgeving van je files 'IMG_xxxx' vs. '_MG_xxxx'.
      Als je de foto's in camera raw laad, kun je beslissen hoe deze de foto's opent in photoshop.
      Onderaan zie je een blauwe tekst staan. Daar kun je kiezen in welk kleurprofiel je de foto opent. In photoshop zelf kun je dan ook beslissen als de foto in dat profiel moet blijven of niet.
      Zo denk ik toch dat het in mekaar steekt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
        Je camera fotografeert niet in een kleurprofiel als je in RAW werkt. In JPG wel.
        De instelling heeft alleen invloed op de naamgeving van je files 'IMG_xxxx' vs. '_MG_xxxx'.
        Als je de foto's in camera raw laad, kun je beslissen hoe deze de foto's opent in photoshop.
        Onderaan zie je een blauwe tekst staan. Daar kun je kiezen in welk kleurprofiel je de foto opent. In photoshop zelf kun je dan ook beslissen als de foto in dat profiel moet blijven of niet.
        Zo denk ik toch dat het in mekaar steekt
        Idd, Raw slaat ALLES op, en vergeet wat je niet gebruikt na ontwikkelen.
        Maar, waarom in sRGB fotograferen (voor jpegs dan), A.RGB is een veel grotere kleurruimte.
        No rules. Great shots.
        -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
          Inderdaad, het sRGB profiel toekennen doe je pas in de allerlaatste stap en dat is bij "save for web" ... de rest van de bewerkingen blijf je best in adobeRGB.

Hou er rekening mee dat wanneer je een fotosessie doet voor je klanten je waarschijnlijk beelden zal laten afdrukken, je moet die in 9/10 gevallen aan de afdrukcentrale bezorgen in adobeRGB. Het zou jammer zijn dat je eerst je beelden omzet naar sRGB bij importeren, er een ganse zooi bewerkingen op loslaat en die dan opnieuw moet converteren naar adobeRGB.

Als je digitaal zou afleveren naar je klanten dan moet je de beelden in de 2 kleur ruimtes bezorgen want als zij zouden afdrukken vanuit sRGB krijg je achteraf zeker een hoop opmerkingen ivm. de kleuren die zo "raar" zijn.

(OT) je hebt daar een mooie investering aan Nik software draaien zie ik
          Last edited by Fotofolio; 15 februari 2010, 07:59.
          www.fotofolio.be

Comment

instellingen kun je wijzigen in CS4 onder Edit->color settings
            voor camera RAW zoals beschreven door LENNERT

Comment

Ik snap er niets meer van
              Hoe kan het dan, dat ik door alleen de kleuren om te zetten in dit menu, nu wel fatsoenlijke omzettingen naar JPG krijg? Als ik de bovenste optie aanvink: ingesloten kleurprofiel gebruiken (ip werkruimte)...dan gaat het echt falikant mis als ik de foto's omzet naar JPG. Contrast, saturarie....tis dan een bende.

Fotofolio....die stap is mij zeer bekend. OPslaan voor web en aparaten als sRGB. Maar dit veranderde NIETS aan mijn probleem. Je hebt dan de optie om de foto als voorinstelling te bekijken als JPG (hoge kwaliteit uiteraard). Je opent dan een internetpagina. De kwaliteit en omzetting bleef om te janken. Ik moest dan STANDAARD de saturatie +30!!!!! omhoog schroeven om nog wat kleur te krijgen in de foto en het contrast helemaal naar beneden schuiven, anders zagen mijn foto's er echt niet uit. Nu....alleen door de middelste optie te kiezen, ben ik van ALLE problemen af. Snapt iemand het nog?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                instellingen kun je wijzigen in CS4 onder Edit->color settings
                voor camera RAW zoals beschreven door LENNERT
                Ik ga daar even naar kijken, tx Lennert en Puerte

@fotofolio: over de NIK-software: het is heel handig als je man een eigen grafisch design en aplicatieontwerp bedrijf heeft

Comment

Zouden jullie misschien een screen kunnen laten zien? Want in dat menu heb ik wat aanpassingen gemaakt, waardoor ik dus bovenstaande schermpje te zien krijg. Maar ik zie geen optie's voor RAW.

Comment

Monica, als je man in de sector zit dan is kleurbeheer voor hem dagelijkse kost toch?
                    www.fotofolio.be

Comment

Neen, hij werkt niet met RAW's en heeft dit proggie voor een beetje voor mij aangeschaft. Alhoewel hij wel veel omzet naar zw-w met Silverexpres.
                      Hij ontwerpt websites, bouwt allerlei aplicaties voor bedrijven etc. Flash, Visual Basic, Java, C+, PHP, haalt allerlei Microsoft diploma's....ik heb geen idee waar hij mee bezig is...alles behalve fotografie en RAW's. Hij werkt ook totaal anders met CS4 (en andere Adobe proggies) dan ik.

Comment

uw man maakt websites en dat is heel wat anders dan hier je foto bewerken en hij gebruikt waarschijnlijk photoshop enkel om de afbeeldingen aan te passen voor het web voor de rest gebruikt hij waarschijnlijk flash en dreamweaver cs.

greetz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                          Zouden jullie misschien een screen kunnen laten zien? Want in dat menu heb ik wat aanpassingen gemaakt, waardoor ik dus bovenstaande schermpje te zien krijg. Maar ik zie geen optie's voor RAW.
                          Opties voor RAW?
                          Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als je via Bridge kiest om een RAW bestand te openen in Camera Raw, zie je dit onderaan je geopend RAW-bestand:

Jazeker, het gaat om een link (blauwe, onderstreepte tekst), en klik je daarop krijg je dit schermpje, waar je je kleurruimte e.d. voor RAW-bestanden kunt instellen:

Zo staan voor mij op het moment de instellingen op sRGB en 16bits.
                          Helpt dit?

(dit is Bridge/Photoshop CS4, engelstalig, voor Mac, maar ik neem aan dat de NL versie voor Windows niet zoveel verschilt)
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                          X