Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Contrast van een computerscherm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Contrast van een computerscherm

Goeiedag,

Ik ben van plan me een nieuw en degelijk computerscherm aan te schaffen, en men raadde me een contrastwaarde van 1,8 of 2,2 aan. Ik vind echter slechts waarden van de orde van 1:1000 of 1:2000, e.d. Welke van dat soort waarden komt overeen met 1,8 of 2,2? Misschien horen die laatste cijfers bij Macintosch-computers.

Re: Contrast van een computerscherm

De waarden als 1:2000 slaan op het contrast verschil tussen zwart en wit voor zover ik weet die andere waarden heb ik eerlijk gezegd nog nooit erbij zien staan of toch niet op gelet.
    Misschien eens een linkje naar de monitor dat je bedoeld.
    Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
    Nu nog de kennis en het vakmanschap

Comment

Volgens mij heb je het niet over contrast, maar over de gammawaarde, die overigens makkelijk softwarematig aangepast kan worden.

Comment

Inderdaad, 1,8 - 2,2 zijn gamma waardes. Contrast vind je in lijnen van 1:1000 1:2000 enz..

Over gamma kan ik je weinig vertellen maar contrast is inderdaad het verschil tussen wit en zwart.
        Hoe hoger het 2de getal, hoe dieper uw zwart zal zijn.
        Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Dankuwel voor de respons.
          Alca: ik dacht aan dit scherm: http://www.redcoon.be/index.php/cmd/...EA231WMi_zwart. Is die 1:1000 dan doenbaar?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monki Bekijk bericht
            Dankuwel voor de respons.
            Alca: ik dacht aan dit scherm: http://www.redcoon.be/index.php/cmd/...EA231WMi_zwart. Is die 1:1000 dan doenbaar?
            het blijkt 1000:1 te zijn, maar goed, had me vergist.

1000:1 is aan de lage kant, er zijn er die veel hoger scoren.
            Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Ik ben van plan me een nieuw en degelijk computerscherm aan te schaffen
              Je bent niet de enige , er is nog een recente tread open hierover.

Hier een review op prad van je monitor: review.
              Blijkbaar een goei scherm maar lijdt wel aan oneven luminantie (beetje zoals het voor de rest ook interessante Eizo 2243W scherm?).

Wat wil je juist van je scherm? Kleuraccuraatheid (verkregen door calibratie) is het meest gegeerd bij de fotografen die regelmatig prints maken. Ook op Prad vind je daar iets meer over.

Die gamma waarde (1,8 en 2,2) houdt verband met de "totale luminantie" dat je scherm biedt, of hoeveel licht dat het uitzendt. Ik dacht dat tegenwoordig 2,2 de standaard is die nagestreeft wordt.
              Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

Comment

Beste Geert,

Dankuwel voor de verwijzingen. De bespreking klinkt inderdaad goed. De niet geheel gelijke helderheid is misschien niet onoverkomelijk, allicht krijg ik sowieso een algemene indruk van mijn foto.
                Ik zoek een scherm van een 350 euro dat genoeg detail geeft in de zwarten, en inderdaad kleuren min of meer juist weergeeft. Ik heb de indruk dat dit scherm moet volstaan, maar ik ga nog eens bij FNAC rondkijken (die geven op hun website geen of nauwelijks technische gegevens).
                Die gammawaarde wordt blijkbaar zelden of nooit vermeld.

Comment

Working...
                X