Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurafwijking bij opslaan voor web

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kleurafwijking bij opslaan voor web

Het volgend probleem doet zich voor... Ondanks dat mijn scherm gekallibreerd is, is er een kleurverschil tussen mijn opgeslagen jpeg's en de weergave in photoshop (TIFF). Hoe los ik dit best op?
    Jochenvde Photography
    Flickr

Re: Kleurafwijking bij opslaan voor web

Je zal (denk ik) in “Adobe RGB 1998” werken (photoshop)
    Voor: WEB, Windows en algemene monitor-weergave, converteer ik steeds naar sRGB, zo heb je bijna geen verschil, daar de kleuren (RGB waarden) aangepast worden. (geconverteerd)
    Convert to profile vind je onder menu.

Dat kan via een droplet/action

Raf’ken
    00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
      Je zal (denk ik) in “Adobe RGB 1998” werken (photoshop)
      Voor: WEB, Windows en algemene monitor-weergave, converteer ik steeds naar sRGB, zo heb je bijna geen verschil, daar de kleuren (RGB waarden) aangepast worden. (geconverteerd)
      Convert to profile vind je onder menu.

Dat kan via een droplet/action

Raf’ken
      Ik heb het ondertussen al gevonden. Inderdaad, je moet "profiel toewijzen" selecteren. Dan neem ik het profiel van "spyder 2 express". Bij het opslagen selecteer ik niet meer "opslaan voor web", omdat het kleurverschil dan aanwezig blijft.
      Jochenvde Photography
      Flickr

Comment

Dan neem ik het profiel van "spyder 2 express"
        Ik weet niet helemaal of ik snap wat je doet, maar het is niet de bedoeling denk ik dat je aan je foto's het profiel van je monitor toekent. Aan je foto's hang je gewoon het sRGB kleurprofiel.

Je scherm is gecalibreerd met als resultaat dat daarvoor een profiel gemaakt werd met in jouw geval de naam "spyder 2 express". Dit moet dus niet aan je foto's gehangen worden. Dit zorgt er alleen voor dat bijvoorbeeld de profielen die aan de foto's hangen correct vertaald worden naar de juiste "scherm-output".

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk uitleg. Zoek eens tussen de berichtjes van mar-en-ciel, die kan het veel beter uitleggen met meer kennis van zaken...

Roeland
        www.135mm.be
        @135mm_leuven
        info@135mm.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
          Ik weet niet helemaal of ik snap wat je doet, maar het is niet de bedoeling denk ik dat je aan je foto's het profiel van je monitor toekent. Aan je foto's hang je gewoon het sRGB kleurprofiel.

Je scherm is gecalibreerd met als resultaat dat daarvoor een profiel gemaakt werd met in jouw geval de naam "spyder 2 express". Dit moet dus niet aan je foto's gehangen worden. Dit zorgt er alleen voor dat bijvoorbeeld de profielen die aan de foto's hangen correct vertaald worden naar de juiste "scherm-output".

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk uitleg. Zoek eens tussen de berichtjes van mar-en-ciel, die kan het veel beter uitleggen met meer kennis van zaken...

Roeland
          Ik twijfelde al dat het correct was, maar het is de enige manier (voor zover ik weet toch) om mijn jpe'gs hetzelfde te krijgen als ze in photoshop weergegeven worden. Als ik sRGB toewijs, is er altijd een kleurafwijking bij het converteren naar jpg

Ik moet dringend eens wat bijleren over kleurbeheer
          Jochenvde Photography
          Flickr

Comment

Ik werk zelf met Mac, dus ik ben niet zeker of dit juist is, maar ik denk dat de Windows explorer geen kleurbeheer toepast. Daardoor is het normaal dat er een zeker verschil is tussen weergave in PS (wel kleurbeheer) en weergave in explorer (geen kleurbeheer).

De zoekfunctie geeft je een schat aan info over dit probleem denk ik...

Roeland
            www.135mm.be
            @135mm_leuven
            info@135mm.be

Comment

Working...
            X