Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tv als scherm?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tv als scherm?

Weer een vraagje over soort scherm...

Na een lange twijfelperiode ben ik digitaal gegaan ipv mijn nikon F65 die ik eigenlijk niet meer gebruikt vanwege een digitale compactcamera. Eindelijk over gegaan naar een nikon D90 - 18-105 VR kit.

Nu ben ik mijn PC aan het herbekijken voor een defitge config voor fotobewerking en daar ben ik ook uit denk ik. Ik heb reeds geruime tijd mijn PC op mijn TV aangesloten. Is dit goed voor photobewerking? Kan een tv dit 'deftig' aan? En op welke specs van de tv moet ik letten om te zien of deze 'goed' is voor fotobewerking?

Werkt de Spyder daar ook op voor configuratie?

alvast bedankt voor de reacties...

Re: tv als scherm?

Oorspronkelijk geplaatst door Mo6 Bekijk bericht
    Weer een vraagje over soort scherm...

Na een lange twijfelperiode ben ik digitaal gegaan ipv mijn nikon F65 die ik eigenlijk niet meer gebruikt vanwege een digitale compactcamera. Eindelijk over gegaan naar een nikon D90 - 18-105 VR kit.

Nu ben ik mijn PC aan het herbekijken voor een defitge config voor fotobewerking en daar ben ik ook uit denk ik. Ik heb reeds geruime tijd mijn PC op mijn TV aangesloten. Is dit goed voor photobewerking? Kan een tv dit 'deftig' aan? En op welke specs van de tv moet ik letten om te zien of deze 'goed' is voor fotobewerking?

Werkt de Spyder daar ook op voor configuratie?

alvast bedankt voor de reacties...
    Als je een heel goede TV met scart aansluiting hebt, en ook scart-out aan je computer, en je eisen niet erg hoog stelt, kan het.
    Maar wil je de kwaliteiten van je camera recht doen, dan moet je toch echt aan een betere monitor,
    En die kost enkele honderden euro's, en een echt goeie, misschien wel net zoveel als je camera.
    Bert P

Comment

Hier is recentelijk al eens over gedebatteerd.
      Het gebruik van een tv als monitor geldt hier als een soort taboe, iets dat NIET gedaan wordt.
      Persoonlijk hou ik er wel van om nu en dan eens tegen de stroom in te zwemmen.
      Zo kan ik nog ens bevestigen dat ik nu drie jaar bijzonder tevreden ben van de LG HD LCD 37inch (uiteraard met HDMI aangesloten aan de pc). Een stabiel scherm met levensechte kleuren. Het is zalig om daarmee photoshop te doen. Nog geen behoefte gehad om te callibreren omdat ik exact weet hoe de kleur/contrast verhouding is ten opzichte van de afdrukken in het labo.
      Zo, meer durf ik er niet over zeggen hoor.
      Veel succes
      Alain,

Comment

ik heb de discussie niet gevonden via de search, sorry. Iemand toevallig een linkje naar het onderwerp... of zitten jullie er niet mee in om de pros en cons toch nog eens ff op een rijtje te zetten. Want ik lees hier nu 2 reacties die elkaar tegenspreken, maar niet echt geargumenteerd en dan kan ik niet zelf mijn conclusie trekken natuurlijk (geen verwijt hoor)

Ik zou via de DVI uitgang van mijn grafische kaart naar component ingang op tv gaan. Het gaat om een Philips 42PFL7403D met deze kenmerken:

Beeldformaat Breedbeeld
        Helderheid 500 cd/m²
        Dynamisch schermcontrast 30000:1
        Kijkhoek 176º (H)/176º (V)
        Schermdiagonaal (centimeters) 107 cm
        Schermtype Full HD LCD W-UXGA Act. matrix
        Schermresolutie 1920 x 1080p
        Schermverbetering Scherm met anti-reflectiecoating
        Kleurverwerking 4 biljoen kleuren (14-bits RGB)
        Resolution 1920x1080
        Image Aspect Ratio 16:9
        Total Pixels 2073600

Comment

Ik weet niet precies naar welk draadje gerefereerd wordt, maar in deze thread geeft Lenty007 min of meer hetzelfde antwoord, terwijl de meesten toch bij een "echte" (?) monitor zweren.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bert P Bekijk bericht
            Als je een heel goede TV met scart aansluiting hebt, en ook scart-out aan je computer, en je eisen niet erg hoog stelt, kan het.
            Maar wil je de kwaliteiten van je camera recht doen, dan moet je toch echt aan een betere monitor,
            En die kost enkele honderden euro's, en een echt goeie, misschien wel net zoveel als je camera.
            Bert P
            Scart? nooit doen.
            HDMI (als je een fullHD tv hebt) , VGA of DVI (als je een HD Ready TV hebt).
            niets anders.

antwoord op de vraag van de TS: als je met de pixelgrootte en werkafstand tot het scherm kan leven, zie ik niet in waarom het niet kan, zet wel dynamisch contrast enzo uit, en kalibeer het scherm eventueel.

Ik gebruik een 40 (of 42?) inch TV om films af te spelen en soms mijn foto's te tonen als er bezoek is, ik ben altijd al tevreden geweest over het resultaat. Om er echter aan te werken... daarvoor is de resolutie te laag in functie van de afmetingen.
            Last edited by RikH; 9 februari 2010, 10:45.
            Mijn foto's
            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

aansluiting:
              - TV out videokaart naar Scart zal veel te veel kwaliteitsverlies hebben. Dan kan je met moeite tekst lezen. (voor deze met oudere tv's)
              - DVI naar composite (geel) zoe ik niet doen wel: DVI naar PC ingang tv of indien geen PC ingang:
              - DVI-HDMI adapter stuk, dus DVI videokaart naar hdmi tv

Toepassing:
              - Indien je geen professional bent en kan leven met de afstand naar het scherm kan dit zeker. Kalibratie ...wat fotos vergelijken van je printer/fotolab met de TV en de instellingen van de tv zo veranderen dat ze met het blote oog ongeveer gelijk zijn.
              - Indien je veel geld hebt of pro wil gaan dan is er natuurlijk niks beter dan een goed (lees duur) gekalibreerde monitor.
              'AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light'

Comment

thanks voor de uitleg. Kheb net ook een volledig nieuwe PC en elements 8 in bestelling staan want met mijn oude single core 2.2 kom ik niet ver in fotobewerking en kzie net dat mijn graf kaart zelfs een HDMI uitgang heeft.

Ik zal het binnenkort proberen met deze config en op het beste hopen... Als ik eraan denk laat ik het jullie weten!!!! (ik kan natuurlijk niet vergelijken met bv een gecallibreert EIZO scherm)

Comment

Working...
                X