Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW fotografie en HDR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• RAW fotografie en HDR

Sinds enige tijd fotografeer ik in RAW.

Nadien bewerk ik mijn RAW - foto's in HDR Photomatix, maar onlangs kreeg ik er een raar patroon in : prefecte verticale lijnen, precies of de foto afgedrukt werd op een vel tekenpapier.
    Deze lijnen zijn duidelijk zichtbaar en storen.

Kan iemand mij dit verschijnsel uitleggen?

Filip
    www.fluidr.com/photos/fotofilip3

Re: RAW fotografie en HDR

zou kunnen dat het banding problemen zijn met als oorzaak de sensor.
    gebruik je 1 RAW-beeld (psuedo HDR) of verschillende RAW beelden om tot een HDR beeld te komen ?
    en heb je het probleem ook als je oudere HDR's opnieuw maakt.

Comment

Ik gebruik steeds -2, -1, 0, 1 en 2 als stops en voeg ze dan samen in Photomatix.

Mijn vroegere HDR's, die ik maakte met JPEGs, hadden dit verschijnsel niet.
      Ik fotografeer met Nikon D200 en een Tamron 17-55 2.8 lens.

Filip

Comment

nu snap ik het, vroeger gebruikte je jpeg , en nu RAW als input voor photomatix.
        waarschijnlijk is het dan toch banding wat je te zien krijgt, je kunt dit waarschijnlijk vermijden door in de tone mapping de "light smooting" te verhogen of door de "strength"te verlagen op een niveau dat die strepen verdwijnen.

De oorzaak is waarschijnlijk dat photomatix te diep (te extreem) gaat in de RAW-files en onvolmaaktheden van de sensor naar boven brengt.
        Maak je geen zorgen daar zijn hedendaagse camera's van een paar duizend euro's die gelijkaardig probleem hebben.

Comment

Hdr haalt het maximum aan detail uit de shaduwen en hooglichten. Dikwijls zijn de shaduwpartijen zo donker dat het moeilijk is om nog detail te laten zien....in donkere shaduwen van een voor hdr onderbelichte foto zit veel ruis en je zal er ook banding vinden. Deze worden alleen maar versterkt door de hdr software die geen verschil kan maken tussen noise banding en detail. Probeer om de isowaarde bij de opnames zo laag mogelijk te houden. Neem enkel de foto's die nodig zijn om het ganse dynamische bereik van de scene te bevatten....maw voeg geen foto's toe die 3-4 stops onderbelicht zijn indien je met 1 of 2 stops onderbelichting reeds voldoende hebt. In de meeste situaties zijn 2 of max 3 foto's genoeg om het volledige bereik te kunnen krijgen met hdr software.....reeksen van 10 foto's zoals soms beschreven zijn in tutorials zijn totaal overbodig. Probeer de twee of drie foto's zo te maken dat je alle shaduwdetail in één foto vangt en alle hooglichtdetails in een tweede of in extremis een derde......dit doe je best via beoordeling van je histogram. Hdr software is alleen nuttig om wat te helpen aan het beperkte dynamische bereik van een digitale camera....... extreme hdr bewerkingen zoals je die hier en daar ziet zijn enkel mogelijk indien je de lat veel te hoog legt.Geen enkele software kan op een goeie manier alle info terughalen die verloren gegaan is bij oorspronkelijk slecht belichte raw bestanden......wat verloren was blijft verloren......hdr software vult dan gewoon de putten volgens eigen goeddunken.
          Last edited by RUPSELKOPKE; 6 februari 2010, 19:29.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Ik fotografeer met statief en op iso 100, dus zoveel ruis zit er niet op.

Hartelijk dank aan ieders uitleg, ik hoef me dus "niet ongerust" te maken.

Filip

Comment

als ik mij goed herinner gebruikt de d200 de 10mp sony sensor, de standaard ISO waarde is 200 ISO voor deze sensor, dwz dat je op deze waarde beste beeldkwaliteit krijgt.
              100 ISO is waarschijnlijk al een 200 ISO beeld dat 1stop is overbelicht en software matig gecorrigeerd is naar naar 100 ISO.
              Zou hetzelfde eens proberen op 200 ISO

Comment

De D200 was een camera met een echte 100iso.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dus ISO 100 of 200 zou eigenlijk het verschil niet maken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door XiNiX Bekijk bericht
                    Dus ISO 100 of 200 zou eigenlijk het verschil niet maken?
                    gewoon proberen ben zelf benieuwd naar het resultaat, maar de kans is volgens mij vrij groot dat het zal verbeteren.

Comment

Working...
                    X