Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Doffe kleuren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Doffe kleuren

Als ik een RAW foto (NEF in mijn Nikon-geval) open in photoshop (Camera Raw, open image) en opsla als jpeg worden de kleuren dof.

Het kleurenprofiel van camera raw & photoshop staat op Adobe RGB.

Het feit is dus dat als ik een foto gewoon open en opsla de kleuren doffer worden als ik nadien de NEF naast de JPEG bekijk.

Ik werk op een windows 7 met CS4. Iemand die dit ook heeft/gehad heeft?
    Nikon D300s + grip MB-D10 | Nikkor 14-24mm f2.8 | Nikkor 24-70mm f2.8 | SB-600 | SB-900 | Statief en toebehoren | http://www.cobrapit.be

Re: Doffe kleuren

De eerste vraag die ik me stel is, welke JPEG compressie gebruik je tijdens het opslaan?
    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Hoogste kwaliteit, dus daar kan het zeker niet aan liggen
      Nikon D300s + grip MB-D10 | Nikkor 14-24mm f2.8 | Nikkor 24-70mm f2.8 | SB-600 | SB-900 | Statief en toebehoren | http://www.cobrapit.be

Comment

Met welk programma bekijk je dan de jpeg?

Comment

voor webgebruik zet je best om naar sRBG.
          nikon stuff

Comment

Als je foto's opslaat als AdobeRGB en je bekijkt deze in een programma dat geen kleurprofielen ondersteunt, dan gaat dit programma ervan uit dat de foto in sRGB staat. De kleuren lijken daardoor een heel sstuk doffer dan in Photoshop (dat natuurlijk wel goed met kleurbeheer omgaat).

Om de foto's in zo'n programma goed te bekijken, zet je deze het beste om naar sRGB. De kleurcodes worden dan herberekend naar sRGB, en de kleuren zien er dan veel mooier uit.
            Photoshop en The Gimp voor beginners

Comment

PS/Cs > Edit > convert to profile!! (sRGB or others)
              Alleen dan wordt er aangepast, om zo dicht mogelijk tegen uw huidige werkprofiel te zitten.
              Dus Converten past de nummerkes aan, assign niet!
              SF
              00.00 Gone

Comment

Voor het bekijken gebruik ik IrfanView. De oorspronkelijke NEF's toont hij perfect, de jpeg's niet. Zal een proberen via sRGB.

Heb net het converten getest, probleem blijft hetzelfde. Het lijkt precies alsof photoshop automatisch de foto bewerkt naar eigen zin...
                Last edited by napster; 2 februari 2010, 08:56.

Comment

Is dit hetzelfde probleem als HIER?
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Is dit hetzelfde probleem als HIER?
                    Ik denk het niet, bij mij zie ik het pas na het opslaan als jpeg via photoshop. Als ik de RAW (NEF) foto open in irfanview en opsla als jpeg is er niets aan de hand. Alleen totaal onhandig voor het bawerken me dunkt!

Comment

Dan staat er ergens iets fout, of zo!!
                      Als ik van Adobe RGB 1998, naar sRGB converteer, is er echt maar een minimaal (verwaarloosbaar) verschil! (preview on / off)
                      In het infopalet zie je dan ook dat de RGB waarden serieus opgekrikt worden.
                      Doe ik hetzelfde met assign, dan is er echt een groot verschil!! (preview on / off)
                      Hier blijven de RGB waarden in het infopalet exact hetzelfde!
                      Deze info zie je enkel nadat je met de pipet + Shift-toets, een meetpunt hebt gezet
                      SF
                      Last edited by StoneFree; 2 februari 2010, 23:06.
                      00.00 Gone

Comment

Het kleurprofiel bepaalt de buitenlijnen van de kleuren die gezien moeten worden. Bij voorbeeld om een bepaald kleur oranje te krijgen moet je in Adobe RGB

R 226
                        G 114
                        B 28

gebruiken

Dit is zeg maar van de buitenrand van het kleurenprofiel tot aan die kleur het aantal stapjes naar die kleur.

Ga je naar een ander kleurprofiel, dat minder kleuren aan kan (zoals sRGB) dan moet je een ander aantal stappen nemen om naar die kleur te gaan.
                        In sRGB is dezelfde kleur

R 255
                        G 115
                        B 2

Met convert wordt de code van Adobe RGB omgerekend naar de code van sRGB. De kleur blijft hetzelfde, maar de code veranderd.

Zoals de afstand tussen Antwerpen en Brussel hetzelfde blijft of je deze nu in KM of in Mijlen uitdrukt. Het getal veranderd, maar de afstand blijft hetzelfde.

Als je nu niet Convert gebruikt maar Assign, dan wordt de code van de ene kleurruimte gebruikt in de andere kleurruimte. Je komt dus op een andere kleur uit.

Als of je van Antwerpen naar Brussel niet 52 km maar 52 mijlen gaat rijden. Je komt dan heel ergens anders uit.
                        Photoshop en The Gimp voor beginners

Comment

Working...
                        X