Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Benq led 18,5" G922HDL + RGB/DVI verbinding

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Benq led 18,5" G922HDL + RGB/DVI verbinding

Gezien het onderdeel 'accessoires' bedoeld is voor zaken die rechtstreeks aan de camera te koppelen zijn, heb ik mijn vraag hier geplaatst (hopelijk staat ze op haar plaats ) :

Ik heb een jaartje geleden een 450D gekocht, en gezien ik inmiddels al wat prentjes bijeengetrokken heb, zou ik er daar graag eens enkele van afgedrukt zien. We zijn een tijdje terug verhuisd, en omdat de woning nog wat mag aangekleed worden, overweeg ik om enkele prints (eventueel op canvas) op te hangen.

Ik ben van plan om binnen afzienbare tijd een kalibratietoestel te kopen (wellicht de Datacolor Spyder Elite). Ik heb momenteel twee 19" CRT-monitoren van Philips staan, maar gezien die al een 10-tal jaar oud zijn (indertijd wel van deftige kwaliteit), begin ik een beetje te vrezen dat hun ouderdom een obstakel zou kunnen vormen om ze goed te kunnen afstellen. De kans bestaat dus dat ik een ander scherm zal moeten aanschaffen, maar de eeuwige bedenking is natuurlijk dat dit niet teveel mag kosten.

Ik zag enkele dagen geleden het scherm uit de topic-titel in reclame staan voor 99 euro, en dat leek mij zo'n belachelijk klein bedrag dat ik wel eens wou weten hoe goed of hoe slecht dit scherm wel is (laat ons zeggen in vergelijking met schermen die twee of drie keer zo duur zijn). Een zoektocht in dit forum en op het internet naar reviews leverde niets op, tenzij de info geleverd door de fabrikant (http://www.benq.be/products/LCD/index.cfm/product/1136).

Vraag 1 : Heeft iemand er ervaring mee of heeft iemand toch een review gevonden? Zoals er bij goedkope lenzen soms pareltjes zitten, hoop ik natuurlijk (tegen beter weten in) dat dit hier ook het geval is.
    Vraag 2 : Stel dat mijn monitoren nog bruikbaar zijn: mijn beeldschermkaart heeft een DVI- en een RGB-uitgang, beide monitoren een RGB aansluiting. De bedoeling is om 1 scherm te gebruiken om mijn foto's full-screen op te beoordelen: sluit ik dit rechtstreeks aan op de RGB-uitgang van de kaart, of op de DVI-uitgang + adapter (dit is niet meer dan een klein blokje met aan de ene zijde een DVI-, en aan de andere een RGB-aansluiting. Maakt dit eigenlijk wel verschil) uit ?

Alvast bedankt voor de input !

Re: Benq led 18,5" G922HDL + RGB/DVI verbinding

Niemand opmerkingen ?

Comment

Deze schermen ken ik niet, maar over het algemeen zul je voor het goed bewerken van foto's gebruik moeten maken van een scherm met een (S-)PVA of IPS scherm moeten gebruiken. Deze hebben een goede kleurdiepte zonder gebruik te maken van dittering.

Deze schermen zijn ook goed (hardwarematig) te kalibreren.

Hoe dit echter met de LCD schermen zit durf ik niet zo te zeggen...
      Photoshop en The Gimp voor beginners

Comment

Bedankt voor de reactie !

Ik ben op het forum al enkele keren de termen (S-)PVA en IPS tegengekomen, en het feit is natuurlijk dat deze schermen flink wat duurder zijn dan de andere.

Nu, blijkt dat één van mijn CRT schermen het heeft intussen laten afweten. Het plan is om het voorziene kalibratietoestel te kopen, en te kijken of het scherm nog kalibreerbaar en stabiel is. In functie daarvan koop ik dan ofwel een goedkoop scherm voor dagelijks gebruik (foto's worden dan bewerkt op de CRT), ofwel moet ik uitkijken naar een deftig (en duurder) LCD/TFT scherm, en de CRT gebruiken voor de niet-fotogerelateerde computertaken.

Even tussendoor misschien een andere vraag: hoe passen ledschermen (backlighting vs OLED) in het algemeen qua kwaliteit (naar fotobewerking toe) in het rijtje van wat momenteel beschikbaar is, en zijn ook deze te kalibreren met de DataColor Spyder 3 Elite (het toestel dat ik van plan ben te kopen). Dit kan natuurlijk zeer handig zijn om te weten voor men het ding aankoopt.

Comment

Wat ik tot nu toe heb gelezen is de LED verlichten vooral in plaats van de achtergrond verlichting, en niet inplaats van het paneel waar het licht door heen schijnt.

In Computertotaal zag ik een test van LED monitoren, en daar staat wel dat de kleuren gekalibreerd zijn, dus dat zou kunnen. Maar of het dan 6 of 8 bit schermen zijn met een grote kijkhoek staat er helaas weer niet in....
          Photoshop en The Gimp voor beginners

Comment

Working...
          X