Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherp Afdrukformaat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherp Afdrukformaat

Beste,

Ik heb een vraag, waar ik niet goed uitgeraken kan.

Als ik een orginele foto van 5616 x 3744 pixcels crop, dan word deze bv. 3289 x 2316 pixcels. Goed genoeg voor Afdruk van ong 27cm breedte. Maar deze is echter niet 100% scherp.

Voor de foto's op internet te plaatsen zet ik deze via BD-Sizer om in 950 Pixcels + verscherping... Deze zijn dan goed ! Maar voor afdruk is dit natuurlijk niet goed.

Hoe moet ik er dan voor zorgen dat de foto op 3289 x 2316 pixcels blijft, en toch even scherp of beter is dan de geresizde foto met BD-Sizer (950 pixcels) zonder kwaliteit te verliezen...

Als ik nu bv. met BD-Sizer de foto van 3289 x 2316 pixcels de pixcels op 3289 laat staan en verscherping 80% dan is hij zeer slecht van kwaliteit.....

Als ik nu bv. Photoshop 7.0 neem en onscherp masker neem, dan is de verscherping nogal hard...

Als ik de foto van andere fotografen hier zie op BD zijn die altijd mooi scherp en toch ook groot genoeg voor grote afdrukken...

Dank bij voorbaat,
    Ecko....

1 voorbeeld =>

De 950 Pixcel foto => Met BD-Sizer

De 3289 pixcel foto => Geen BD-Sizer

De 3289 pixcel foto => Met BD-Sizer
    Last edited by Ecko_Respect_Nature; 28 januari 2010, 16:46.
    I Believe in Mother Nature...
    That's my religion..!!!
    Ecko....

Re: Scherp Afdrukformaat

Die verkleinde foto is blijkbaar zeer sterk verscherpt, en er is ook iets aan de kleuren gewijzigd. Resizers - scalers voor het net durven nogal vaak sterk te verscherpen. (is ook gemakkelijker als je verkleint.)

De originele foto is met photoshop prima te verscherpen, tot een vergelijkbaar resultaat. Je moet maar een beetje spelen met de instelling van het unsharp mask. (200% / 1,4 / 4) gaf een goed resultaat.)

Ik vermoed ook dat je in de camera geen verscherping toepast, of vanaf een raw vertrekt.

Comment

Je moet de resoutie / grootte van je foto aanpassen.
      Vb: Je gecropte foto is 1200 x 800. en je wil afdrukken met een resolutie van 100 px/cm. Dan is deze crop goed voor een foto van 12 x 8 cm.
      Als je nu echter 30 x 20 cm wil afdrukken, ga je in je bewerkingsprogramma de grootte van je foto aanpassen.
      Daar klrijg je meestal 3 dingen die je kan aanpassen:
      1. de pixels
      2. afmeting van je foto
      3. resolutie

Hier geef je de gewenste resolutie in en de gewenste afmetingen van je foto (vb 30 x 20 cm). Nu gaat het programma zelf berekenen in hoeveel pixels hij je foto moet omzetten. Bij een resolutie van 100 px/cm gaat dat dus 3000 x 2000 worden.

Nu hangt het enkel af welk programma je gebruikt om te weten waar je de aanpassing juist moet vinden.

Comment

Ik gebruik BD-sizer niet maar heeft die niet een max. bestandsgrootte van 200 ?
        groet, Rik

Comment

Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties....

Inderdaad ik vertrek van een RAW-formaat.
          Het verscherpen met photoshop, onscherp masker geeft bij mij toch niet het zelfde resultaat als met BD-Sizer of dergelijk programma..

Dus voor de foto te vergroten zonder kwaliteit te verliezen, moet ik (ik gebruik photoshop 7.0) "Afbeeldingen" klikken dan "Afbeeldingsgrote" en Nieuwebeeldpixels berekenen, dan vanboven de grote aanpassen..

Zoals hier op de foto => http://img19.imageshack.us/img19/2360/photoshop70.jpg

Ecko....
          That's my religion..!!!
          Ecko....

Comment

Inderdaad ja.
            Je geeft de gewenste resolutie in (ik werk op 300dpi = 118,11 px/cm).
            En bijdocumentgrootte geef je de gewenste lengte of breedte in.De pixels worden dan automatisch aangepast door fotoshop.

Je kan hier ook je foto verkleinen ipv met BD-sizer. Laat de 300dpi staan, en geef 900px voor de langste lengte. Dan gaat de foto maar iets van een 7cm groot zijn, maar dat maakt niet uit voor op het net.

Indien onscherp masker niet het gewenste resultaat levert, kan je ook proberen te verscherpen met "slim verscherpen".

edit: wel oppassen dat je niet teveel vergroot. Want dan ga je natuurlijk ook kwaliteit verliezen. Je kan een crop niet "oneindig" vergroten.
            edit2: Ik heb de grote foto die je via fotoshop (zonder BD-sizer) had gemaakt opgeslagen en aangepast. Dit is het resultaat dat ik er heb uitgehaald, enkel door fotoshop te gebruiken. (Ik heb wel CS3, weet niet hoe groot het verschil is met jou versie) Je moet jouw versie en mijn maar eens tegelijk opendoen. En tussen de 2 switchen, dan zie je duidelijk het verschil.
            Last edited by Tunie; 29 januari 2010, 23:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
              Inderdaad ja.
              Je geeft de gewenste resolutie in (ik werk op 300dpi = 118,11 px/cm).
              En bijdocumentgrootte geef je de gewenste lengte of breedte in.De pixels worden dan automatisch aangepast door fotoshop.

Je kan hier ook je foto verkleinen ipv met BD-sizer. Laat de 300dpi staan, en geef 900px voor de langste lengte. Dan gaat de foto maar iets van een 7cm groot zijn, maar dat maakt niet uit voor op het net.

Indien onscherp masker niet het gewenste resultaat levert, kan je ook proberen te verscherpen met "slim verscherpen".

edit: wel oppassen dat je niet teveel vergroot. Want dan ga je natuurlijk ook kwaliteit verliezen. Je kan een crop niet "oneindig" vergroten.
              edit2: Ik heb de grote foto die je via fotoshop (zonder BD-sizer) had gemaakt opgeslagen en aangepast. Dit is het resultaat dat ik er heb uitgehaald, enkel door fotoshop te gebruiken. (Ik heb wel CS3, weet niet hoe groot het verschil is met jou versie) Je moet jouw versie en mijn maar eens tegelijk opendoen. En tussen de 2 switchen, dan zie je duidelijk het verschil.

Bedankt voor de help, hier heb ik echt veel aan !!
              Ik zie inderdaad verschil in de 2 foto's. In mijn Photoshop 7.0 versie heb ik geen filter met slim verscherpen, wel slim vervagen (maar dat is natuurlijk niet het geen dat ik nodig heb), Meschien moet ik eens gaan investeren in Photoshop Cs4. Zou deze werken op Windows 7 (ik heb al gehoord dat daar soms problemen met zijn)

Nogmaals bedankt !!

Ecko....
              That's my religion..!!!
              Ecko....

Comment

De eerste grote foto heeft een grootte van ongeveer 500 kb, de tweede circa 200 kb.
                Dit betekent dat je nogal wat pixels hebt vernietigd omdat de bestandsgrootte veel groter moet zijn bij dergelijke afmetingen, de schuld hiervan ligt ongetwijfeld bij BDSizer.
                Als je nog over het RAW bestand beschikt verhoog dan eens het contrast een beetje, je zult zien dat de foto dan ook scherper lijkt.

Verder denk ik dat de foto gewoon niet scherp is, probeer het eens met een nieuwe foto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ecko_Respect_Nature Bekijk bericht
                  Bedankt voor de help, hier heb ik echt veel aan !!
                  Ik zie inderdaad verschil in de 2 foto's. In mijn Photoshop 7.0 versie heb ik geen filter met slim verscherpen, wel slim vervagen (maar dat is natuurlijk niet het geen dat ik nodig heb), Meschien moet ik eens gaan investeren in Photoshop Cs4. Zou deze werken op Windows 7 (ik heb al gehoord dat daar soms problemen met zijn)

Nogmaals bedankt !!

Ecko....
                  Graag gedaan. Heb geen idee of het wel of niet werkt met windows 7. Misschien kan je eens rondzien voor een CS2 of CS3 deze werken ook perfect. Ik werk met CS2 voorlopig, grootste nadeel bij deze versie is dat het geen raw leest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                    De eerste grote foto heeft een grootte van ongeveer 500 kb, de tweede circa 200 kb.
                    Dit betekent dat je nogal wat pixels hebt vernietigd omdat de bestandsgrootte veel groter moet zijn bij dergelijke afmetingen, de schuld hiervan ligt ongetwijfeld bij BDSizer.
                    Als je nog over het RAW bestand beschikt verhoog dan eens het contrast een beetje, je zult zien dat de foto dan ook scherper lijkt.

Verder denk ik dat de foto gewoon niet scherp is, probeer het eens met een nieuwe foto.
                    Oke bedankt

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
                    Graag gedaan. Heb geen idee of het wel of niet werkt met windows 7. Misschien kan je eens rondzien voor een CS2 of CS3 deze werken ook perfect. Ik werk met CS2 voorlopig, grootste nadeel bij deze versie is dat het geen raw leest.
                    Oke, nogmaals bedankt. Ik zal dit eens nakijken
                    That's my religion..!!!
                    Ecko....

Comment

Working...
                    X