Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto labo

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• foto labo

Hoi
    Na het bewerken van een foto komt pas het moeilijke namelijk de juiste verhouding voor het printen van ................
    zijn er onder jullie die ervaring hebben met foto labo's wil namelijk enkele foto's laten printen op groot formaat ( 20-30) hoe bekom ik een goed resultaat zonder calibratie van een scherm niet iedereen heeft dit in huis is namelijk vrij duur
    grt Will

Re: foto labo

Een echt goed resultaat zonder calibratie kan je niet bekomen. Als je uw foto bewerkt op kleur en dergelijke krijg je bij een niet-gecalibreerd scherm een foute versie. De foto zal dus bij de drukker niet uit de printer rollen zoals jij hem verwacht.

Er zal uiteraard altijd wel een kleine speling zijn, ook met gecalibreerd scherm.

Ik heb al een paar 20*30 fotos laten afdrukken bij profonet en die waren zeer goed van kwaliteit, 100% zoals ik ze had verwacht.

Vrij duur is een relatief begrip, voor ongeveer 120euro koop je een spyder 3 pro bij amazon.
    Mijn website | Facebook

Comment

Foto's komen echt vanaf 20x30cm pas goed tot hun recht.
      Voor mij is dat dan ook mijn "standaard" formaat dat ik via het labo laat drukken.
      De ervaring leert dat we ons niet teveel moeten blindstaren op (en tijd steken in) callibreren van het scherm want de afdruk verschilt hoe dan ook altijd een beetje.
      Na een simpele vergelijkingstest tussen scherm en de afdruk kunnen we, proefondervindelijk, de juiste bewerkingen onderscheiden.
      Los van al dat callibratie-gedoe biedt PS de tool "Levels" ("niveau's" in NL) om geheel objectief de foto uit te balanceren naar belichting en kleur toe. Werkt ALTIJD in mijn geval.

Mijn digitale (foto)avontuur loopt (met Canon) al een tijdje en ben begonnen met het instapmodel 350d. Ook dan waren (zijn) de foto's mooi gedrukt in het formaat 20x30.

Jouw eerste vraag (verhouding) is een beetje vaag. De DSLR's bieden standaard de juiste verhouding voor 20x30 foto's. Voor het vergroten en verkleinen van foto's bestaan er diverse mogelijkheden maar zijn vrij logisch. Er bestaat daarvoor voldoende tutorial om dat hier niet uit de doeken te moeten doen.

Veel succes en beste groeten,

Alain,

Comment

Als je een goed labo vindt, kan je zonder calibratie.

Toen ik pas als fotograaf begon, lieten ze in mijn labo altijd even mijn prints bekijken op hun scherm, waardoor ik na een tijdje de beperkingen van mijn eigen scherm kon bijstellen.

Online bestellen kan uiteraard ook, maar dan zal het iets mee trial and error vragen.

Foto's te gesatureerd? zet je saturatie wat minder voor de foto's die je wil printen, en voila, opgelost.
        Myra fotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door myrakel Bekijk bericht
          Als je een goed labo vindt, kan je zonder calibratie.

Toen ik pas als fotograaf begon, lieten ze in mijn labo altijd even mijn prints bekijken op hun scherm, waardoor ik na een tijdje de beperkingen van mijn eigen scherm kon bijstellen.

Online bestellen kan uiteraard ook, maar dan zal het iets mee trial and error vragen.

Foto's te gesatureerd? zet je saturatie wat minder voor de foto's die je wil printen, en voila, opgelost.

Heb gisteren ook voor de eerste keer een 20 -30 print laten maken bij een labo (Alltech in Gent) en de juffrouw aldaar heeft eerst nog eens samen met mij in photoshop bekeken of alles goed zat. Ik kon het eventueel zelfs nog aanpassen als ik wilde. Wat een service!
          https://www.tinicleemputfotografie.com/

Comment

Ik heb geen ervaringen met labo's in de apenplaneet , maar weet wel dat je bij en goed labo dat nog een beetje service geeft je jou beelden kan bekijken op hun juist gecallibreerd scherm.
            Wat ook een mogelijkheid is, dat is om enkele belangrijke details van de foto op een klein formaat te laten printen als proefdruk en deze te beoordelen alvorens grote afdrukken te laten maken. Een beetje het priciepe van proefstrookjes die we vroeger maakten in de doka om belichting en contrast te bepalen. De vraag is natuurlijk of dit echt loont voor een 20*30cm maar bij een afdruk van 40*50cm of groter is het toch de moeite.

Als je regelmatig prints laat maken is een callibratie van je scherm echt wel te overwegen en dan is de kost niet zo hoog tegen de kost van slechte prints.
            Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Working...
            X