Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beïnvloeden "Beeldstijlinstellingen" een RAW-foto?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beïnvloeden "Beeldstijlinstellingen" een RAW-foto?

Bij mijn Camera kan ik in de diverse beeldstijlen, allerlei instellingen wijzigen (scherpte contrast, verzadiging...)
    Ik dacht tot op heden dat een RAW-foto recht uit de sensor kwam.
    Bijgevolg is mijn conclusie: via beeldstijlen worden de RAW's niet gewijzigd, alléén de JPG's die daaruit eventueel worden aangemaakt.
    Klopt mijn veronderstelling volgens jullie?

(ik weet dat ik dat gewoon kan controleren door zelf een paar foto's te maken natuurlijk, alléén, ik ben momenteel op visite bij een vriend, en in discussie over deze stelling)
    Last edited by dréten; 18 mei 2010, 21:20.

Re: Beinvloeden "Beeldstijlinstellingen" een RAW-foto?

Ja......

Comment

Volgens mij worden de pixels in de RAW inderdaad niet beinvloed maar afhankelijk van het merk/model wordt in die raw ook heel wat extra info weggeschreven over oa. verschillende instellingen. Afhankelijk van de rawconvertor wordt die dan wel of niet geinterpreteerd. Je kan die extra info ook bekijken met tools zoals bv exiftool.
      Nikon D7000 - Sigma 17-70mm 2.8/4 - Nikon 35mm/1.8g - Nikon 70-300mm vr
      http://www.7horses.be http://www.facebook.com/7horses.be http://www.redbubble.com/people/7horses

Comment

RAW-foto's komen niet recht uit de sensor, want dan zou je een analoog signaal vastleggen. Alles gaat door de processor en die schrijft de beeldinstellingen in de file, maar niet in de afbeelding.

Bij Nikon alleen in te lezen door NX(2).
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dus toch!...als ik bvb. de "scherpte" aanpas dan wordt dit dus toch doorgevoerd in het uiteindelijke resultaat van de foto.

Comment

Toch even verduidelijken.
            Instellingen van beeldstijlen hebben enkel invloed op je raw beeld als je die raw's converteerd door software die die kan lezen, denk altijd merk gebonden.
            Maar je kan die instellingen nog wijzigen in je rawconverter. Dat is nu het grote voordeel van in raw werken.
            VB
            Je nam een foto en je ziet er is teveel saturatie en heeft teveel contrast en weinig scherpte.Nu kan je deze dingen wijzigen zonder dat dat afbreuk doet aan je raw bestand.
            Mvg,
            SW
            BD1071BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
              Toch even verduidelijken.
              Instellingen van beeldstijlen hebben enkel invloed op je raw beeld als je die raw's converteerd door software die die kan lezen, denk altijd merk gebonden.
              Maar je kan die instellingen nog wijzigen in je rawconverter. Dat is nu het grote voordeel van in raw werken.
              VB
              Je nam een foto en je ziet er is teveel saturatie en heeft teveel contrast en weinig scherpte.Nu kan je deze dingen wijzigen zonder dat dat afbreuk doet aan je raw bestand.
              Zo zie ik het ook. Het "aanpassingslijstje" dat bij de bewuste RAW hoort wordt gewoon mee naar je PC overgezet, waar het dan vervolgens wordt geinterpreteerd door het conversieprogramma.
              Maar ik vroeg me gewoon even af, of het mogelijk was om al in het toestel de RAW scherper(of contrastrijker of meer gesatureerd, enzovoort) te maken, om dan vervolgens met de software op PC, nog extra scherpte(of saturatie of contrast enzovoort) te kunnen toevoegen.
              Laat ik het even zo voorstellen:
              Stel: je heb een scherpteschaal van 0 tot 7 in je toestel, en een scherpteschaal van 0 tot 7 in je software op PC.
              Mocht het dus zo zijn dat je in je toestel de RAW's al kunt verscherpen, dan kan je die in principe dubbel zo scherp maken, want je kunt in je toestel de schaal op 7 zetten en op je PC kan je dat ook.

niet dus

ik heb namelijk nog altijd wat moeite met de ruis op mijn 7D, en ik probeerde eventueel via deze beeldstijlen om dat op te lossen.
              Hopelijk wordt die ruis aangepakt bij een volgende firmware update, hoewel ik betwijfel of dit softwarematig mogelijk is.

Comment

[Mod]Verplaatst naar Fotobewerking.[/Mod]
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Moeite met ruis op je 7D?

Verder, is het niet zo dat meer scherpte -> meer ruis? Het lijkt namelijk dat jij "dubbel zo scherp" wil maken. (Dus dubbel zoveel ruis? )
                  Ik laad mijn RAWs op in Bridge (conversie naar dng), doe eventueel wat aanpassingen, maar zet de default ingestelde scherpteparameters (let wel: dat zijn die van ACR, niet die van de picture style op de camera) op 0 en open dan in Photoshop CS4. Normaal is het eerste wat ik daar dan doe: ontruisen.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Moeite met ruis op je 7D?
                    verrast?
                    kijk hier dan eventjes... (de onderste van de vier)
                    of hier
                    en deze screencap uit Bibble5 voor ik hem poogde te "ontruisen"
                    Last edited by dréten; 19 mei 2010, 09:31.

Comment

Inderdaad... da's nou een hoekje van BD waar ik niet regelmatig uithang. Jammer genoeg zijn de EXIF-waarden uit de foto's (en vind ik ze niet meteen bij de commentaren terug, of ik moet erover gelezen hebben). Hoge ISO? Sterke crop?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                        Stel: je heb een scherpteschaal van 0 tot 7 in je toestel, en een scherpteschaal van 0 tot 7 in je software op PC.
                        Mocht het dus zo zijn dat je in je toestel de RAW's al kunt verscherpen, dan kan je die in principe dubbel zo scherp maken, want je kunt in je toestel de schaal op 7 zetten en op je PC kan je dat ook.
                        Volgens mij een foute gedachte. Bij software die de camera instellingen niet kan lezen, kun je dus tot 7, bij software die het wel kan lezen is de instelling in de software identiek aan de instelling op de camera ergo het maakt niet uit waar je de instelling doet. Hierop is één uitzondering: active D-lighting(dit alles voor Nikon + NX2).

Ik zou mijn scherpte niet graag op 14 zetten.......je bent er nog één vergeten ook, want na de conversie in de ACR kun je nog gewoon doorgaan met verscherpen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Re: Beïnvloeden "Beeldstijlinstellingen" een RAW-foto?

Ik kan enkel spreken voor mijn Canon apparatuur even duidelijk stellen ...

Instellingen die in de camera gedaan worden ofwel ivm met de interne beeldstijlen ofwel met opgeladen eigen beeldstijlen (bvb ter "vervanging" van de "gebruikers"beeldstijlen) worden enkel gevisualiseerd en toegepast in programmas die deze informatie ook daadwerkelijk kunnen uitlezen. Type voorbeeld is DPP. Er zijn nog 2-3 andere raw converters die het ook kunnen.
                          Eenmaal in DPP kan men om het even welke beeldstijl loslaten op de geconverteerde raw informatie. Ttz aangepaste interne stijlen, stijlen die men van Canon gedownload heeft of zelf samengebrouwen stijlen via de Picture Style Editor.
                          .. en raw voor een Bayer sensor is nog steeds de digitale data van een "color filter mediated luminance" meetpatroon van enkelvoudige meetcellen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Inderdaad... da's nou een hoekje van BD waar ik niet regelmatig uithang. Jammer genoeg zijn de EXIF-waarden uit de foto's (en vind ik ze niet meteen bij de commentaren terug, of ik moet erover gelezen hebben). Hoge ISO? Sterke crop?
                            ISO200 f9 200mm(SIGMA 80-400) NIET gecropt 1/640sec exposure bias 1/3EV
                            Dus niet echt de waarden waaraan je veel negatieve invloed kan toeschrijven, niet...

Comment

Re: Beïnvloeden "Beeldstijlinstellingen" een RAW-foto?

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Instellingen die in de camera gedaan worden ofwel ivm met de interne beeldstijlen ofwel met opgeladen eigen beeldstijlen (bvb ter "vervanging" van de "gebruikers"beeldstijlen) worden enkel gevisualiseerd en toegepast in programmas die deze informatie ook daadwerkelijk kunnen uitlezen.
                              IMHO: als je het woord "toegepast" vervangt door het woord "voorgesteld" denk ik dat het duidelijker zou kunnen zijn voor TS. Want het is niet meer dan dat: zoals je zelf correct zegt, kan je in je RAW converter een heel andere weg op gaan dan de op het toestel ingestelde beeldstijl. (Zonder enig kwaliteitsverlies.)
                              Eigenlijk zorgt die vooraf ingestelde beeldstijl er alleen voor dat je in sommige RAW converters (die de informatie aankunnen en -willen) wat minder werk hebt omdat je "een" beeldstijl al bij de opname hebt gekozen.
                              Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                              Oók wandelen met GPS?

Comment

Working...
                              X