Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke monitor voor fotobewerking?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke monitor voor fotobewerking?

@ Achiel:
    Als antwoord op jouw vraag 1 gaat het louter om prijs. Wat wil je voor een tv/(pc)monitor betalen?
    Terwijl de tv industrie diverse technieken gebruikt (plasma-lcd-led) houden de monitoren het bij lcd. Enige verschil ligt in de beschikbare resolutie. Bij de tv schermen stopt het aan Full HD (1920x1080 px). Grotere monitoren bieden meer pixels maar tegen een aanzienlijk grotere prijs.

Hoe dan ook, gaat het om tv's of pc-monitoren, het formaat is bij allen gaan evolueren naar een 16x9 ratio terwijl dat (voor pc-monitoren) eerder een nadeel is dan een voordeel. Bottom line komt het neer op de beschikbare vertikale beeldresolutie. Persoonlijk heb ik voldoende aan mijn 1080px.

Onlangs nog was ik gevraagd om retouche te doen aan gescande foto's met hoge resolutie. Op het scherm zagen de foto's er gruwelijk gehavend uit. Het grote scherm liet toe om op een vast zoomniveau de correcties uit te voeren. Gaf een enorme tijdswinst omdat niet steeds in-en uitgezoomd diende te worden (weet ervan mee te spreken met mijn 19inch scherm van vroeger).
    Naderhand bleek het scherm ook méér weer te geven dan het labo toonde in de uiteindelijke afdruk. Iedereen tevreden.

Voor jouw vraag twee heb ik al een tijdje zelf geen vergelijkingstesten gedaan zodat ik u daar niet mee kan helpen. Wel weet ik dat er veel op het Net te vinden is aan gerelateerde informatie. Veel succes.

Beste groeten,

Alain,

Comment

Bedankt Lenty. De prijs die ik wil betalen voor een pc-monitor speelt eigenlijk zo geen rol. (wel liefst niet meer dan 1000 €). Ik verwacht wel een zeer degelijk scherm voor fotobewerking. Als ik nu een tv full hd-ready scherm koop dan heb ik er ineens een 2de tv bij, die groter is dan een monitor en ook nog eens voor minder dan 1000 €.

Is mijn redenering te kort door de bocht of mis ik iets?

Blijft wel mijn 2de vraag: Waar kan ik goede monitors live met elkaar vergelijken. Ga je naar mediamarkt of Fnac en dan vind je daar alleen maar de standaardschermen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
        Dag allemaal.
        Niet dat ik zo'n manie heb voor groot-groter-grootst maar fotografie is mijn belangrijkste hobby en dan is geen beeldscherm groot genoeg.
        Vandaar dat ik twee jaar geleden resoluut gekozen heb voor een 37 inch LG Full HD LCD TV, weliswaar aangesloten aan de pc.
        De foto's worden haarfijn weergegeven en het scherm is nog nooit gecallibreerd geworden. De afdrukken laat ik steeds in hetzelfde labo doen en zo weet je exact hoe het zit met contrast en kleurtoon.
        Na twee jaar is de prijs van het scherm al gehalveerd!
        Het scherm hangt bij mij aan de muur en ik zit er zo'n meter vandaan, geen enkel probleem voor stralingen, formaat-afstand-verhouding of wat de sceptici ook mogen uitvinden.
        Het is gewoon zalig om photoshop erop te gebruiken. Alles komt gewoon beter tot z'n recht.
        Voorlopig kan ik enkele jaartjes verder met het scherm maar de volgende zal beslist een formaatje groter zijn.
        O ja, daarnaast (letterlijk) gebruik ik een Samsung 22inch pcscherm voor een aparte pc waarmee ik op internet ga
        Beste groeten
        Dit vind ik een vreemde benadering. Een LCD scherm heeft een native resolutie waar je niet mag van afwijken. Bij een HD LCD tv is dat dus 1920x1080 (dus een 16/9 verhouding). Dat is een resolutie die goed is voor een 24" scherm naar PC normen. Hierdoor zijn ook tekst en pictogrammen standaard de juiste grootte.
        Die resolutie gebruiken op een 37" scherm voor PC gebruik, zorgt dus voor een veel te groot beeld en dus een veel te lage resolutie... Jij mag die resolutie goed vinden, voor mij is ze VEELLLLLLL te laag...

Mijn laptopke heeft een 17" scherm in 16/9 verhouding (1600x900 pixels) en dat is perfect...
        Groeten,

Polleke

Comment

@Achiel: De redenering klopt! Op de tweede vraag heb ik geen (creatief) antwoord.

@Polleke: Niks mis met mijn scherm! De letterkes en tekentjes zijn allemaal in verhouding correct! Jij behoort waarschijnlijk tot één van die hardnekkige sceptici.

@All: Wie het schoentje past ...

Alain,

Comment

Bedankt Lenty. Ik denk hier een nieuw item rond te beginnen zodat ik nog wat meer reacties krijg, want ik zou ook wel eens een antwoord willen krijgen op mijn 2de vraag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
              @Achiel: De redenering klopt! Op de tweede vraag heb ik geen (creatief) antwoord.

@Polleke: Niks mis met mijn scherm! De letterkes en tekentjes zijn allemaal in verhouding correct! Jij behoort waarschijnlijk tot één van die hardnekkige sceptici.

@All: Wie het schoentje past ...

Alain,
              Uiteraard is de verhouding correct, maar de resolutie op een LCD TV scherm is veel te laag... 1920x1080 op een 37" scherm is VEEEELLLLLLLLLLLLLL lager dan 1920x1200 op een 24" scherm, en voor mij ONBRUIKBAAR.

Ik teken bv. dagelijks met Autocad en Pro-engineer. Er is geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om voor zoiets een 37" scherm te gebruiken met een zo lage resolutie...
              Ook Photoshop hoort voor mij trouwens bij die "zoiets"...

Als je ooit eens de "keur" hebt : ga eens langs bij Barco in Kortrijk (in het Kennedy-park). Daar maakt men oa LCD schermen voor de medische en luchtvaart sector. Misschien dat je dan het begrip resolutie zal doorhebben...
              Groeten,

Polleke

Comment

@Polleke: Geen bijzonder sportieve reactie als je het mij vraagt!

NATUURLIJK heb je gelijk als het gaat om resolutie, maar dan moet je er ook het prijskaartje bij zetten.
                Om een dergelijke monitor (vlot) aan te sturen volstaat een doorsnee beeldschermkaart niet en die hoge resolutieschermen zijn ook niet van de goedkoopste.

Het gebruik van een tvscherm is simpelwel één van de betaalbare en gangbare alternatieven. Trouwens ik verplicht niemand om dit of dat te doen, maar wil louter mijn ervaringen delen met de collega-amateurs van het populaire forum.

Mijn mening hoeft niet gedeeld te worden maar het vraagt ook niet om de les gespeld te zien. Ik heb niet de gewoonte om mijn mening in iemands strot te duwen.

@Achiel: mijn verontschuldigingen voor deze uitbarsting op jouw draad. Veel succes met de zoektocht.

Alain,

Comment

Los van de discussie omtrent stijlen van communiceren, heb ik nog eens verder nagedacht over de verhouding: grootte vh scherm tov de resolutie. Betekent dit dan dat een klein TV-scherm (Full HD) eigenlijk een beter beeld geeft dan een groot TV-scherm(eveneens Full HD)? Gewoon omdat de resolutie hetzelfde blijft maar wordt "opengetrokken op een groter scherm? Ik leer hier nog bij.

Comment

Ik zie dat de fabrikanten Full HD resolutie aanbieden vanaf 22inch.
                    Terwijl de (vaste) resolutie gelijk blijft wordt alles uiteraard in verhouding van het scherm weergegeven. Hoe kleiner het scherm hoe kleiner de informatie. De HDMI aansluiting zorgt ervoor dat we kunnen rekenen op een stabiel en zuiver (scherp) beeld.

Jouw oorspronkelijke vraag ging over fotobewerking, wat toevallig ook mijn voornaamste hobby is. Twee jaar geleden heb ik een weloverwogen (prijs/resolutie) beslissing genomen en ook vandaag blijkt dat één van mijn betere te zijn. Vandaar dat ik niet nagelaten heb om deze ervaring te delen.

Alain,

Comment

Ik werk op een Samsung 20" LED lcd. Super contrast, super kleuren, mooie resolutie voor een voor mij perfecte maat.

Er zijn veel mensen die persé 22" en hoger willen voor fotobewerking en dan maar voor budget -schermen gaan. En hoewel daar af en toe goed monitors bij zijn, heb ik er al genoeg gezien die héél wat minder zijn. Ik begrijp ook niet goed de obsessie met zulke grote displays als het niet is omdat je echt meer werkruimte nodig hebt.

20" is een mooi formaat (en het is 4:3 en kantelbaar voor portret)
                      Op een 20" kan ik mijn foto's goed beoordelen op kleur enzo en voor de rest van het pc-werk en om de werkruimte (paletten) uit te breiden heb ik een 24" budget-lcd..

Toegegeven, als ik vandaag een 30" LED lcd kon rechtvaardigen in prijs, zou ik er ook voor gaan, maar ik zou nooit willen een 27" hebben terwijl ik een veel betere 20" kan hebben voor hetzelfde geld.

Comment

Working...
                      X