Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke monitor voor fotobewerking?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke monitor voor fotobewerking?

Ik ben aan een nieuwe monitor toe maar zie door de bomen het bekende bos niet meer.
    Ik wil een 20/22 inc. in de prijsklasse tot € 400 of misschien iets meer.
    Hij word 90% gebruikt voor photoshop en fotobewerkingen.
    Spellen worden er niet op gespeeld.
    Weet ook nog niet wat beter is voor photoshop , 4:3 of breedbeeld.
    Wie kan mij hierbij helpen en adviseren?
    www.sportactiefoto.nl

Re: Welke monitor voor fotobewerking?

Hier kan ik helpen
    The place to be. Klik
    Daar testen ze ook: voor en op Graphical use.

Ra&f'ken
    00.00 Gone

Comment

Ik ben trouwens aan het sparen voor een EiZO CG222W

Raf'ken
      00.00 Gone

Comment

Mijn eerste bericht op dit forum, en, meteen een compliment ==> http://www.prad.de/en/monitore/reviews.html is een geweldige website!

Ikzelf ben eveneens op zoek naar een deftige monitor, dus die website zal hier zeker bij helpen. Dank u.

PS: Ikzelf ben nog maar enkele weken bezig met fotografie, én, wat een wereld die opengaat! Ik ben altijd een bewonderaar van beeldende kunsten geweest, maar nog nooit zelf in actie geschoten, dus bij deze...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marbico Bekijk bericht
          Weet ook nog niet wat beter is voor photoshop , 4:3 of breedbeeld.
          Absoluut 4:3, maar zoek die maar eens
          (bekijk maar eens een foto in portret stand op een 20" breedbeeld... 't is net een grote thumbnail...)

mik ook vooral voor een hoge resolutie, full hd is het absolute minimum voor een 20", en ik durf hoger gaan.

koop niets met resoluties van 1650x10xx...
          Mijn foto's
          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
            Zijn de topmerken (Eizo enz) dan achterlijk?
            Bijna allemaal van datten > Native resolution: 1.680 x 1.050, of 16:10 ratio.
            Ik werk nu op een native: 1280 X 1024, ideaal dus.
            De “very good” types, zijn bijna allemaal 16:10 en zeker in 22”, groter wil ik niet.

Raf’ken
            Last edited by StoneFree; 8 december 2009, 23:59.
            00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
              Zijn de topmerken (Eizo enz) dan achterlijk?
              Bijna allemaal van datten > Native resolution: 1.680 x 1.050, of 16:10 ratio.
              Ik werk nu op een native: 1280 X 1024, ideaal dus.
              De “very good” types, zijn bijna allemaal 16:10 en zeker in 22”, groter wil ik niet.

Raf’ken
              Ik spreek gewoon uit mijn ervaring, met 2 schermen van 1680x1050pixels, je hebt gewoon amper plaats over voor alle toolbars van lightroom, je foto's zijn slechts voor een klein deel zichtbaar of zien eruit als grote thumbnails (vooral fotos in de protretstand genomen vallen tegen kwa weergave)...

Eizo heeft maar weinig schermen in deze resoluties, en het zijn meestal de instapmodellen... 1920 × 1200 is al een meer voorkomende resolutie, maar als je kan zou ik nog hoger gaan... je wilt je foto toch kunnen zien op je scherm?

Je kunt het ze niet kwalijk nemen dat ze die schermen maken, maar ik zou ze nooit meer kopen.

Als ik zelf nog iets koop heeft het deze resolutie: , 1920x1200 of 2560 × 1600. daar kan je tenminste een foto naar waarde op beoordelen (jou beste foto's druk je toch ook groter af dan 15x10cm).
              Last edited by RikH; 9 december 2009, 11:16.
              Mijn foto's
              Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                Absoluut 4:3, maar zoek die maar eens
                (bekijk maar eens een foto in portret stand op een 20" breedbeeld... 't is net een grote thumbnail...)

mik ook vooral voor een hoge resolutie, full hd is het absolute minimum voor een 20", en ik durf hoger gaan.

Dan draai je die monitor toch een kwartslag!

Comment

ik heb de EIZO SX2462W in gedachte; prijs/kwaliteit tussen de EiZO CG222W en de S2431W. Nog maar enkele weken op de markt; en heeft een displayport (waarschijnlijk de nieuwe standaard ter vervanging van de DVI).
                  Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

Comment

Ik blijf het toch wel raar vinden
                    Een Eizo CG222w van meer dan duizend Euro, die in de review een "very good" krijgt, zou tumbnail look-alike foto's weergeven.
                    Deze monitor wordt aangeraden voor foto editing /viewing en heeft Adobo RGB colorspace enz..++++
                    Nog erger, ik ben er voor aan het sparen.

Deze thumbnails zijn toch wel in orde, vind ik
                    DigInfo - http://movie.diginfo.tvEizo Nanao released its newest addition to the ColorEdge series of color calibration LCD monitors, the 22-inch widescreen "C...

Op mijn huidige 1280x1024 zie ik ook zéér mooie foto's trouwens en een fotoclublid verkoopt zijn 26" Samsung 1920x1200 binnenkort, voor 250€

Raf'ken
                    Last edited by StoneFree; 9 december 2009, 16:21.
                    00.00 Gone

Comment

Een monitor beoordelen middels YouTube?

Comment

Ik gebruik momenteel twee 22" schermen die beide 'maar' 1680x1050 weergeven en heb geen enkel probleem voor PhotoShop/InDesign en dergelijke.
                        Ik doe een wekelijkse meting met een EyeOne en dat werkt perfect ... op Dell UltraSharp schermen die mij welgeteld 270 Euro/stuk gekost hebben (was een speciale actie bij Dell), en ik kan ze een kwartslag draaien ... dan komt je portrait foto pas echt mooi uit ... en op PRAD.de komt dit scherm ook goed uit de test ... alleen zie ik nu dat mijn 270 Euro nog altijd te veel was, bij Redcoon staat ie nog goedkoper

Sorry hoor, maar op deze manier heb ik een totale resolutie van 3360 op 1050, zet de foto in PhotoShop op een scherm en alle tools op het tweede scherm, ook in Bridge, de thumbs en folders op een scherm en een vergroting op het tweede scherm ... werkt héél erg praktisch vind ik.

De afbeelding op het scherm en de print op mijn printer (Canon Pro9000 Mark II) zijn identiek, dus waarom zou ik dan een duurder scherm kopen, ik maak regelmatig prints op de grote iPF9100 van Canon (oa 100x70cm printjes) en ook daar is de kleur weer perfect in orde.

Alles hangt af van je profielen, als je de hele workflow ingemeten hebt, en deze metingen ook regelmatig opnieuw doet heb je met een iets minder scherm ook perfecte resultaten.

Ik begrijp wel dat iedereen een Eizo of een Lacie wilt (ik ook ), maar hou dit even in gedachte : een geprofileerd scherm voor fotobewerking moet je elke drie jaar vervangen, als je dit met een scherm van 1000 Euro moet doen gaat het je geld kosten, en eerlijk gezegd is het dan ook tijd om je PC te vervangen vrees ik.

Een Dell UltraSharp heeft tegenwoordig ook 100% RGB weergave, het is alleen een kwestie van correct instellen (niet de fabriekswaardes gebruiken, die zijn slecht ... om het nog beleefd uit te drukken ) en regelmatig inmeten ... werkt perfect, en als extra hebben deze schermen nog eens 4 usb poorten, heel handig om snel effe een usb stick of mijn iPod aan te sluiten

Mark
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Dag allemaal.
                          Niet dat ik zo'n manie heb voor groot-groter-grootst maar fotografie is mijn belangrijkste hobby en dan is geen beeldscherm groot genoeg.
                          Vandaar dat ik twee jaar geleden resoluut gekozen heb voor een 37 inch LG Full HD LCD TV, weliswaar aangesloten aan de pc.
                          De foto's worden haarfijn weergegeven en het scherm is nog nooit gecallibreerd geworden. De afdrukken laat ik steeds in hetzelfde labo doen en zo weet je exact hoe het zit met contrast en kleurtoon.
                          Na twee jaar is de prijs van het scherm al gehalveerd!
                          Het scherm hangt bij mij aan de muur en ik zit er zo'n meter vandaan, geen enkel probleem voor stralingen, formaat-afstand-verhouding of wat de sceptici ook mogen uitvinden.
                          Het is gewoon zalig om photoshop erop te gebruiken. Alles komt gewoon beter tot z'n recht.
                          Voorlopig kan ik enkele jaartjes verder met het scherm maar de volgende zal beslist een formaatje groter zijn.
                          O ja, daarnaast (letterlijk) gebruik ik een Samsung 22inch pcscherm voor een aparte pc waarmee ik op internet ga
                          Beste groeten

Comment

Zou het mogelijk kunnen zij met het volgende te helpen:
                            1) kan iemand het verschil uitleggen tussen een digitaal tv-toestel en een goede monitor? Tegenwoordig kan je op de meeste tv-toestellen toch een pc aansluiten?
                            2) Kennen jullie een winkel (niet online verkoop dus) waar ik verschillende schermen met elkaar kan vergelijken (live)?

Alvast bedankt!

Comment

Vraag van Achiel is een interessante vraag, niemand?

Leuk iets dat ik vond als ik naar een antwoord zocht op internet: http://www.pxleyes.com/tutorial/phot...m-Scratch.html (volledig terzijde natuurlijk).

Comment

Working...
                              X