Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hdr cs4 eenvoudig ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hdr cs4 eenvoudig ?

    Ik heb eens HDR geprobeert.

    UItgaande van enkele nachtopnames die ik met bracketing getrokken heb... 3 foto's met een verschil van 1 a 2 stoppen. met vast statief en vast diafragme
    Het was mijn bedoeling het grote contrast te overbruggen tussen openbare lichten in tegenlicht
    en de zachte contrasten van onverlichte gevels en zelfs de verlichte kamers, achter
    de gevels...

    Mij lijkt dit een goede reden om HDR te proberen ?? (heb ik het hier verkeerd....)
    Ik trek alles in RAW zo ik heb geen problemen (of juist wel met kleuren diepte(8/16/32 bit...) en bijhorende kleurruimten....

    Tot hiertoe, is alles byzonder gelukt....

    Dan maar aan het foto shoppen geslagen... en grote onduidelijkheden tegengekomen...



    HDR opgezocht en aan de slag gegaan....

    a)mijn verwachting:
    -de juiste delen van verschillende beelden samen brengen... om een goed ...perfect gedetaileerd beeld te krijgen waar alle details/contrasten binnen weergave bereik vallen....

    b) wat krijg ik ???

    -Uitgaande van Bridge ... klik ik die foto's aan.... en krijg drie uitgelijnde
    beelden op elkaar plus een derde beeld waar ik het lichtpunt instel...
    Ik kies een redelike waarde (bijhorende afbeelding redelijk) en verkrijg volledig automatisch vierde beeld dat veel te donker of te helder is ... Teruggaan kan niet ...
    ik kan enkel de volledige procedure onderbreken .... deze gebuiksmode lijktr lijkt onwerkbaar, ik moet blijkbaar geen parameters meer invoeren ???

    Het eindresultaat na deze automatsche bewerking lijkt mij slechter dan de drie afzonderlijke beelden. Als ik een ander lichtpunt instel krijg ik wat anders maar heb geen enkele aanduiding tussen goed of slecht (de weergave met de optie lichtpunt) correspondeert niet met het eind resultaat....

    ik krijg blijkbaar een 32 bit kleurendiepte (net als mijn raw) maar heb geen enkele controle over waar en hoe sterk ik de HDR beeld verbetering kan doen ingrijpen....

    Is HDR een one shot slag ? waar met geluk een magische verbetering gegeven wordt?
    of kan ik samen met mijn gevoel de kwaliteit van een foto verbeteren????
    Tot hiertoe heb ik geen verbetering gezien..... Heb ik het fout ? bekijk ik het verkeerd ?? mis ik iets .....

    Ik heb in elk geval eens rond gegoogled, en vond heel wat over pseudo HDR, waar ik met
    maskers foto delen kan verbeteren door de verschillende foto's en de verschillende RAW instellingen kan mergen tot een goed beeld.... fijn Dit lijkt me wat ik zocht ...
    maar PSEUDO HDR is geen HDR , Pseudo HDR leidt tot controle en gewilde verbetering
    HDR liedt tot een one shot een gelukslag .... zonder gebruik te maken van mijn creativiteit!!
    Is HDR dan zo overroepen? of heb ik er geen snater van begrepen en doe ik alles aangaande HDR verkeert... Ik hoop dit laaste in elk geval want dan kan ik iets verder leren en iets beter maken....
    Kan iemand mij op weg zetten om HDR echt te gebruiken? een site , een uitleg ,een hint ....

    in elk geval is elk antwoord welkom:
    d

  • #2
    Re: hdr cs4 eenvoudig ?

    je kunt ook altijd werken met photoshop. je moet dan in photoshop naar file, daar naar automate en dan naar merg hdr. hier is de adobe help uitleg.
    http://help.adobe.com/en_US/Photosho...b64-78e5a.html

    Comment


    • #3
      Re: hdr cs4 eenvoudig ?

      rechtstreeks via fotoshop naar HDR.

      Via Camera Raw kan ik foto's kwalitatiever maken en de voorbereiding voor 8 bit
      representatie in orde maken.


      photoshop rechtstreeks gebruikt geen RAW formaat .... geen voorafgaande instelling...
      als ik rechtstreeks ga verlies ik dan nog niet meer...van mij kwaliteit?


      Ik ga in elk geval bedoelde artikel verder uitpluizen

      Comment


      • #4
        Re: hdr cs4 eenvoudig ?

        Ik denk dat je best wacht tot een CS5 er is, want de HDR functionaliteit van CS4 is beneden alle peil. Ik zou me Photomatix eigen maken om met HDR te werken. Een zeer goed prg die je je voldoende functionaliteit biedt om je HDR tot in de puntjes te verzorgen.

        grtz,
        Bruno
        www.brunodyserinck.be
        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

        Comment


        • #5
          Re: hdr cs4 eenvoudig ?

          Ik werk nu met photomatrix om eens een HDR proberen in elkaar te knutselen, maar ik zit met het probleem dat mijn wolkendek (landschap) bij de drie foto's steeds verder is opgeschoven. Als ik die 3 foto's dan tot een HDR wil generaten, dan zijn mijn wolken gigantisch onscherp. Kent iemand een oplossing?
          Canon 450D

          Portfolio

          Comment


          • #6
            Re: hdr cs4 eenvoudig ?

            Oorspronkelijk geplaatst door apophis Bekijk bericht
            Ik werk nu met photomatrix om eens een HDR proberen in elkaar te knutselen, maar ik zit met het probleem dat mijn wolkendek (landschap) bij de drie foto's steeds verder is opgeschoven. Als ik die 3 foto's dan tot een HDR wil generaten, dan zijn mijn wolken gigantisch onscherp. Kent iemand een oplossing?
            In dat geval, manueel blenden, zodat je slechts 1 van de foto's gebruikt voor de wolken.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: hdr cs4 eenvoudig ?

              Oorspronkelijk geplaatst door apophis Bekijk bericht
              Ik werk nu met photomatrix om eens een HDR proberen in elkaar te knutselen, maar ik zit met het probleem dat mijn wolkendek (landschap) bij de drie foto's steeds verder is opgeschoven. Als ik die 3 foto's dan tot een HDR wil generaten, dan zijn mijn wolken gigantisch onscherp. Kent iemand een oplossing?
              De functie "align images" eens nader bekijken. Ik weet wel niet hoe goed die functie werkt, maar ze zit er op voor iets, he? Ik heb het in ieder geval nog niet van doen gehad. (btw: moet wel vreselijk snel gegaan hebben met die wolken bij je burst-shoot om verschil in de wolken te zien?)
              www.brunodyserinck.be
              https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

              Comment

              Working...
              X