Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Persoonlijk Photomatics settings (Mini workshop)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Persoonlijk Photomatics settings (Mini workshop)

    Ik wou jullie wat settings meedelen die ik meestal gebruik om lanschappen en Urban..
    De eerste 5 screenshots zijn voor landschappen maar dan wel met een persoonlijke tint.
    Als je ze wil testen dan liefst met drie opnames.De rest werk ik uiteraard af in CS4.



















    De volgende settings gebruik ik voor Urban en is iets meer HDR effect.















    Veel plezier ermeer en laat maar horen wat je er van vind.
    En geloof me..deze instelling doen het meestal zeer goed..
    Last edited by Jacobs Pascal; 20 oktober 2009, 17:52.
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

  • #2
    Re: Persoonlijk Photomatics settings (Mini workshop)

    Pascal, je raadt m'n gedachten. Na de vraagstelling in de andere thread (Veel ruis met Photomatix Pro), dacht ik: "D'er moeten toch een aantal "standaardinstellingen" zijn waarmee je de doorsnee HDR kunt doen?" (net zoals die bestaan voor verscherpen, vervagen, enz.) Uiteraard zijn die standaardinstellingen geen sleutel die op alle deuren past, en zullen er altijd uitzonderingen zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat je met jouw bovenstaande instellingen heel wat mensen gaat kunnen helpen (en dus zo bijdraagt tot "betere" HDR-foto's).
    Hartelijk dank, en ik laat het je zeker weten als ik ze toepas.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Persoonlijk Photomatics settings (Mini workshop)

      Tof initiatief, Pascal

      greetz
      Cheeta
      Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
      flickr

      Comment


      • #4
        Re: Persoonlijk Photomatics settings (Mini workshop)

        Zijn idd geen sleutel op de deur, maar beginpunten.

        Zelf wil ik er nog aan toevoegen dat je je niet moet blindstaren op het volledige plaatje.
        Voor mij is Photomatix een hulpmiddel en doe ik steeds een finetuning in PS.

        Veelal blend ik verschillende PM resultaten met elkaar.
        Zo concentreer ik me in de ene setting op de lucht, in een andere op de voorgrond.
        Saturatie hou ik steeds zeer neutraal en pas deze aan in PS.

        Grtz
        T.
        My flickr space

        Comment


        • #5
          Re: Persoonlijk Photomatics settings (Mini workshop)

          tip aan de ts zet er een foto begin einde zodat je het resultaat kan volgen , anders een prachtig initiatief

          Comment


          • #6
            Re: Persoonlijk Photomatics settings (Mini workshop)

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Pascal, je raadt m'n gedachten. Na de vraagstelling in de andere thread (Veel ruis met Photomatix Pro), dacht ik: "D'er moeten toch een aantal "standaardinstellingen" zijn waarmee je de doorsnee HDR kunt doen?" (net zoals die bestaan voor verscherpen, vervagen, enz.) Uiteraard zijn die standaardinstellingen geen sleutel die op alle deuren past, en zullen er altijd uitzonderingen zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat je met jouw bovenstaande instellingen heel wat mensen gaat kunnen helpen (en dus zo bijdraagt tot "betere" HDR-foto's).
            Hartelijk dank, en ik laat het je zeker weten als ik ze toepas.
            Les ik hoop dat het je kan helpen de fotos wat levendigger te maken dan de gewone.
            Ik pas steeds HDR toe omdat ik ook altijd in raw werk en waarom zou ik dan niet steeds 3 opnames maken ? Makkelijk zo om toch veel detail te krijgen en de afwerking te doen in CS4..
            Voor diegene die wat Presets willen die ik de laatste tijd zelf heb gemaakt kan je me altijd PM,een dan kan je ze eens uittesten...

            tip aan de ts zet er een foto begin einde zodat je het resultaat kan volgen , anders een prachtig initiatief
            Het rsultaat hangt af van foto tot foto vind ik en dat wordt volgens mij dan dadelijk een persoonlijke voorkeur en daarom heb ik geen voorbeeld geplaatst..Maar ik zal eens kijken of ik een paar voorbeelden kan plaatsen op deze topic zodat je een paar verschillende bewerking kan zien...
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment


            • #7
              Re: Persoonlijk Photomatics settings (Mini workshop)

              U vraagt wij draaien..Hieronder staan een paar voorbeelden waar ik steeds mee combineer.

              1.Deze eerste gebruik ik bijna altijd.En ik noemde deze preset.

              Normal Landscape




              2. De tweede die ik veel gebruik heeft wat meer pit in de algehele foto en heb ik

              Bleded landscape genoemd..



              3.De derde die ik heb gemaakt heeft een dubelwerking voor me..Soms gerbuik ik deze om alleen de lucht of voorgrond te blenden maar dan ik CS 4 met de gom..

              Dynamic Landscape.




              4. Deze gerbuik ik uitsluitend voor zwart-Wit...

              BW proccessing..

              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

              Comment


              • #8
                Re: Persoonlijk Photomatics settings (Mini workshop)

                Knap!
                Domme vraag: zijn deze bewerkingen van één foto vertrokken (eventueel met save as + en - aantal stops exposure) of van meerdere? (via bracketing bekomen, bv.)
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Persoonlijk Photomatics settings (Mini workshop)

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Knap!
                  Domme vraag: zijn deze bewerkingen van één foto vertrokken (eventueel met save as + en - aantal stops exposure) of van meerdere? (via bracketing bekomen, bv.)
                  Les deze foto is altijd uit drie fotos.
                  Alleen zie je aan de screenshots dat er wel degelijk een groot verschil zit tussen de voorbeelden hé?
                  Mvg, Pascal,Schoonspikke
                  Als je schiet..schiet dan raak!
                  500 PIXHuawei P30 PRO

                  Comment


                  • #10
                    Re: Persoonlijk Photomatics settings (Mini workshop)

                    Dank, Pascal. Nu moet ik dringend op stap om wat serietjes van 3 foto's te nemen. Totnogtoe slechts enkele keren geprobeerd, en eigenlijk nooit echt tevreden van het resultaat. En dan moet het HDR werk nog beginnen.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Persoonlijk Photomatics settings (Mini workshop)

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Dank, Pascal. Nu moet ik dringend op stap om wat serietjes van 3 foto's te nemen. Totnogtoe slechts enkele keren geprobeerd, en eigenlijk nooit echt tevreden van het resultaat. En dan moet het HDR werk nog beginnen.
                      Les succes man.
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      Als je schiet..schiet dan raak!
                      500 PIXHuawei P30 PRO

                      Comment


                      • #12
                        Re: Persoonlijk Photomatics settings (Mini workshop)

                        Bedankt voor de foto's het is visueel een stuk zichtbaarder .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Persoonlijk Photomatics settings (Mini workshop)

                          super

                          ik denk dat je menigen, waaronder mezelf hiermee toch een stuk vooruit helpt
                          Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

                          Comment


                          • #14
                            Re: Persoonlijk Photomatics settings (Mini workshop)

                            Toch een paar opmerkingen. Ik ben daarstraks met een aantal AEB (auto exposure bracketing) foto's thuisgekomen, en ben daarmee aan de slag gegaan.
                            Mijn vensters zien er toch anders uit; is dat omdat ik met een vroegere of latere versie werk, of een versie voor Mac?
                            1. Welke versie van Photomatix Pro gebruik je? Ik werk met Mac en mijn versie van Photomatix Pro is 3.1.3.
                            2. Klopt het dat "Tone Mapping" (waarover het hier toch gaat) niet meteen actief is? Als ik Photomatix Pro opstart (nog geen foto's geselecteerd) is dat bij mij toch niet actief:


                            Als ik onmiddellijk "Exposure Blending" (wat ik verwacht had), kies, krijg ik een heel ander scherm:


                            Dus neem ik aan dat het eerste wat je doet, is kiezen (op mijn eerste afbeelding), voor "Generate HDR Image".
                            Of is er iets dat ik gemist heb?
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Persoonlijk Photomatics settings (Mini workshop)

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Toch een paar opmerkingen. Ik ben daarstraks met een aantal AEB (auto exposure bracketing) foto's thuisgekomen, en ben daarmee aan de slag gegaan.
                              Mijn vensters zien er toch anders uit; is dat omdat ik met een vroegere of latere versie werk, of een versie voor Mac?
                              1. Welke versie van Photomatix Pro gebruik je? Ik werk met Mac en mijn versie van Photomatix Pro is 3.1.3.
                              2. Klopt het dat "Tone Mapping" (waarover het hier toch gaat) niet meteen actief is? Als ik Photomatix Pro opstart (nog geen foto's geselecteerd) is dat bij mij toch niet actief:


                              Als ik onmiddellijk "Exposure Blending" (wat ik verwacht had), kies, krijg ik een heel ander scherm:


                              Dus neem ik aan dat het eerste wat je doet, is kiezen (op mijn eerste afbeelding), voor "Generate HDR Image".
                              Of is er iets dat ik gemist heb?
                              µ


                              Les het is normaal dat je dat zo ziet.Ik heb dat namelijk ook op mijn pc thuis en ik gebruik afwisselend Generate HDR of wel Exposure blending..Voor landschappen gebruik ik meestal HDR maar daar kan je net zo goed exposure blendig voor keizen waar je minder secure te werk moet gaan.Het voordeel van Exposure blending is dat je daar toch ook wat kan switchen tussen 2 afbeeldingen of te wel ,drie.
                              Maar dat moet je maar eens even uittesten.

                              De eerste optie generate HDR is een keuze van 3 of meerdere opnames waar het programma de details wil gaan opblazen en dut ook de kleuren en licht details.

                              De tweede optie Exposure blending gaat het programma niet met je foto doen en gewoon drie (of 2)opnames samenvoegen om een goeie belichting te krijgen van voor en achtergrond.
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

                              Comment

                              Working...
                              X