Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veel ruis met Photomatix Pro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Veel ruis met Photomatix Pro

Ik heb onlangs eens aan het experimenten geweest met HDR. Uiteraard mijn toestel op auto exposure bracket gezet en 3 foto's genomen. Wanneer ik echter het resultaat samenvoeg in photomatix komt er heel veel ruis tevoorschijn, vooral in de wolken.

Is dit altijd bij het maken van HDR's of ligt dit aan photomatix of wil ik misschien een te extreem effect?

Bedankt!
    Canon 500D / Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon Speedlite 430EX II / Velbon 640CX

Re: Veel ruis met Photomatix Pro

Dat is altijd zo... daarom raad men aan om niet hoger te gaan dan ISO200/400.

Comment

Hoe extremer het effect ook hoe feller de ruis.

Comment

De foto's waarover ik het had zijn allemaal genomen op ISO 100...
        Canon 500D / Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon Speedlite 430EX II / Velbon 640CX

Comment

Kun je eens een voorbeeld tonen, met exif data?
          Nikon D300 = Nikon 50mm f/1.4G = Nikon 14-24mm f/2.8G = Nikon 24-70mm f/2.8G = Nikon 70-200mm f/2.8G = SB-900 = SB-600 = Grip MB-D10 = GPS GP-1 = Velbon Sherpa 450R = Lowepro Nature Trekker AW II = Elinchrom D-Lite 4 Set = 24" iMac = Wacom Intuos3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FinalFrag Bekijk bericht
            De foto's waarover ik het had zijn allemaal genomen op ISO 100...
            probeer eens je strenght te verminderen of ook je schuifjes met microclipping aan te passen. photomatix vraagt iets meer dan juist generate hdr en tonemapping. Soms is het echt zoeken tussen alle parameters en als je iso 100 gebruikt moet dat zeker lukken.
            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Ik heb speciaal voor U daarnet nog een paar screenshots geplaatst die je maar eens moet proberen in je settings..Kan van pas komen..
              Ik zou zeggen doe er iets mee en probeer het eens..
              Als je HDR maakt zet dan alles op manueel.
              -Witbalans
              -Scherpstelling
              -Opname stand in "M"
              -En vooral he Histogram in het oog houden als je die hebt..
              -En uiteraard een statief of wel als er veel licht is je ellebogen tegen je lichaam en rustig uitademen..
              -met de zelfontspanner op 2 sec
              -AEB aan om gelijk 3 opnames te maken..
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

is dat niet gewoon omdat de donkerdere delen te veel opgehelderd moeten worden?
                dit veroorzaakt ook ruis.
                Dit probleem heb je wrs niet als je een statief meeneemt en de foto zo vaak neemt dat je echt van bijna wit naar bijna zwart beeld gaat (zoals het moet dus, en niet zoals IK het doe met de losse handjes)
                Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Ik heb de foto's genomen met een statief, maar wel enkel gebruik gemaakt van de AEB op mijn canon 500D (-2, 0, +2)...

Ik kan het misschien eenst proberen door meer dan 3 foto's te nemen. Wel jammer dat mijn AEB functie niet verder dan -2 en +2 kan... of meer den 3 shots...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FinalFrag Bekijk bericht
                    Ik heb de foto's genomen met een statief, maar wel enkel gebruik gemaakt van de AEB op mijn canon 500D (-2, 0, +2)...

Ik kan het misschien eenst proberen door meer dan 3 foto's te nemen. Wel jammer dat mijn AEB functie niet verder dan -2 en +2 kan... of meer den 3 shots...
                    Nomaal gezien zouden deze waarden genoeg moeten zijn..Meer opnames is echt niet nodig.
                    Het ligt er een beetje aan wanneer je HDR wil toepassen.
                    Ikzelf gebruik dit steeds om wat meer details te krijgen in voorgrond en dat vooral voor de schaduwrijke partijen en ook bij gebouwen.
                    Voor ik een HDR opname begin probeer ik altijd eerst een middenfoto te maken die zowel genoeg in het histogram geeft over de algemene lijn.
                    Daarna stel ik mijn AEB pas in met het gemeten licht.
                    Als je HDR,s neemt met weinig licht of te donker dan zal zal je snel verschillende storende effecten zien en donkere partijen worden al snel als plastiekerig ervaren en onnatuurlijk.
                    De settings die ik gebruik zijn niet de meest sluitende van de perfecte HDR preset maar voor mij zijn ze goed genoeg om dat juist te krijgen wat ik wenselijk vind.
                    En ik durf je te zeggen dat de meeste mensen op BD niet zien of ze HDR zijn of niet..Maar voor 90 % zijn ze dat altijd.
                    Mvg, Pascal,Schoonspikke
                    Als je schiet..schiet dan raak!
                    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

als je toch met statief werkt doe het dan tegelijk goed he
                      Op cursus met Natalie veekmans hebben we geleerd hoe we opnames moesten maken.

Dus toestel op statief. En dan je toestel op M zetten. Je moet eerst effe zoeken tot je een instelling sluitertijd/diafragma hebt waardoor je hele beeld donker is waardoor je lichtste stukken in elk geval detail hebben -vb F11 en 1/500. En zo ga je verder tot je een foto hebt waar de donkerste gedeeltes detail hebben (=redelijk licht zijn). Het beste kan je een vast diafragma pakken van ongeveer 11 en je sluitertijd aanpassen anders krijg je verschillende scherptedieptes. Telkens maak je een nieuwe foto maar dan ongeveer 1 stop lichter. Dus tussen elke foto draai je aan je instelwiel en vergroot je de sluitertijd met 3 stappen.
                      Kan ook meer en minder. Uiteindelijk had ik meer dan 8 fotos voor elke afbeelding maar ik gebruikte er dan enkele niet die dan helemaal wit of zwart waren. Ik weet niet of je er middenin fotos kan uitlaten.
                      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Working...
                      X