Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sepia

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sepia

Sepia

1) Bestaan er normen, afspraken, conventies (etc) inzake sepia om zodoende de "echte sepia kleuraccenten" te benaderen... of is dit een individuele keuze van de fotograaf...

2) Is het aangewezen om eerst een omzetting naar Z/W te doen...?

De eerste vraag kan worden beantwoord met "zorg ervoor niet te overdrijven" gele tinten mogen de andere overheersen, geen (te) rode tinten ...etc, waar ligt dan de grens van het overdrijven... of is dit naar keuze "eigen smaak" ?

Op mijn blog staat een fotoreeks Vlaamse Ardennen in sepia (sommige foto's zouden er beter niet opstaan, maar laat ik toch staan omwille van de informatie, en niet om het artistieke aspect). Mijn blog http://lampfotografie.blogspot.com/ in de hoop dat ik hiervoor niet op de vingers getikt wordt door BD (maar het lukt mij niet om een link te leggen naar een foto op mijn blog).

Wie heeft "goede voorbeelden" van foto's waarvan men het eens is dat het maximaal mogelijk de "echte sepia" (als dat al bestaat) wordt benaderd.

Thanks
    L.A.M.P

Re: Sepia

Misschien dat deze link je een eind op weg helpt?
    http://www.computer-darkroom.com/tut...torial_2_1.htm
    Verder is Sepia niet aan normen gebonden, het is een kwestie van eigen smaak.
    Om wat ouder te lijken kan je misschien nog wat korrel of ruis toevoegen.
    Succes ermee.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

volgens wikipedia zijn dit de standaard waarden voor sepia:
      Sepia
      — kleurcoördinaten —
      Hex #704214
      RGBa (r, g, b) (112, 66, 20)
      CMYK (c, m, y, k) (0, 41, 82, 56)
      HSV (t, v, i) (30°, 82%, 44%)
      a: genormaliseerd naar [0–255] (byte)
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
        volgens wikipedia zijn dit de standaard waarden voor sepia:
        Sepia
        — kleurcoördinaten —
        Hex #704214
        RGBa (r, g, b) (112, 66, 20)
        CMYK (c, m, y, k) (0, 41, 82, 56)
        HSV (t, v, i) (30°, 82%, 44%)
        a: genormaliseerd naar [0–255] (byte)
        Iedereen is vrij om vanalles op wikipedia te zetten en dit wordt vervolgens nauwelijks gecontroleerd, dus hecht je niet te veel aan deze 'standaard waarden'
        Nikon D300 = Nikon 50mm f/1.4G = Nikon 14-24mm f/2.8G = Nikon 24-70mm f/2.8G = Nikon 70-200mm f/2.8G = SB-900 = SB-600 = Grip MB-D10 = GPS GP-1 = Velbon Sherpa 450R = Lowepro Nature Trekker AW II = Elinchrom D-Lite 4 Set = 24" iMac = Wacom Intuos3

Comment

Working...
        X