Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lightroom 2 catalogus

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lightroom 2 catalogus

Doel: ik zou al mijn foto's die nu op mijn pc staan willen inbrengen in LR2

Probleem:
    1) er staan al heel wat foto's in LR maar niet allemaal met hetzelfde classeersysteem (ik heb er dus een redelijk boeltje van gemaakt)
    2) sommige foto's heb ik verplaatst en andere gekopieerd

Gevraagd:
    Hoe zorg ik ervoor dat alle foto's (ook diegene die al eens geïmporteerd zijn) netjes op de door mij bepaalde manier in LR staan, zonder dubbeltjes te hebben, of zonder foto's over te slaan.

Begin ik best helemaal opnieuw? En zo ja, verlies ik dan niet alle bewerkingen die ik al gedaan heb op de al geïmporteerde foto's?

kortom: Hoe herbegin ik met een propere lei, zonder dat wat ik al bewerkt heb verloren gaat?

merci!
    canon 7D // Sigma 10-20mm 4-5.6 DC HSM // Sigma 70-300mm 4-5.6 DG OS // Canon ef 50mm f/1.4 USM // Canon EF 35-70 mm 3.5-4.5 // Canon ef 24-105mm 4.0 L

Re: lightroom 2 catalogus

... en nog een vraag: is er een mogelijkheid om LR2 te laten zoeken naar dubbels in alle folders die het beheert?
    canon 7D // Sigma 10-20mm 4-5.6 DC HSM // Sigma 70-300mm 4-5.6 DG OS // Canon ef 50mm f/1.4 USM // Canon EF 35-70 mm 3.5-4.5 // Canon ef 24-105mm 4.0 L

Comment

"Herbeginnen met een propere lei" zal niet meer lukken, want als je foto's die al met lightroom bewerkt zijn opnieuw gaat importeren ben je de bewerkingen kwijt.

rule number one: Alles wat je gaat verplaatsen, hercatalogiseren, synchroniseren and so on ga je vanuit lightroom zelf moeten doen. Je finder/verkenner mag je dus de komende uren afsluiten ;-)

Hoe je het best te werk gaat:
      1) Bestaande folders synchroniseren. -> op die manier komen alle foto's die fysiek in al je mappen zitten terug in de catalog, en worden de foto's die niet meer in de folders zitten uit de catalog gehaald.
      2) Wanneer je door geknoei buiten lightroom om al folders verplaats hebt (waardoor de catalog niet meer klopt) kan je via update folder location de folders ook opnieuw binnen lightroom naar de juiste foto's laten verwijzen, zonder de metadata kwijt te geraken.
      3) Logica in je folderstructuur verbeteren: bij de folders in de library kan je opnieuw folders verplaatsen, bijvoorbeeld om originele raws van de geëxporteerde jpg's te scheiden of archieven van backups te scheiden.

Ik ken geen manier om Lightroom automatisch naar dubbels te laten zoeken. Maar veel hangt ook af van wat je als een dubbel beschouwt, en wat je ziet als een bewerking van een origineel.

Comment

hmm crap, helaas het antwoord waar ik niet op hoopte

toch bedankt!

Comment

Daarom dat Scott Kelby in het begin van zijn boek zegt om een map (vb lightroom foto's) aan te maken voor de foto's die je in lightroom wil importeren. Je kunt moet daar uiteraard de nodige structuur in brengen.
          http://www.paulvanrooy.be

Comment

Volgens mij mag je alles opnieuw importeren, en zal lightroom detecteren welke fotos al in je collectie zitten (hij zal je vragen of hij die moet skippen).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
              Daarom dat Scott Kelby in het begin van zijn boek zegt om een map (vb lightroom foto's) aan te maken voor de foto's die je in lightroom wil importeren. Je kunt moet daar uiteraard de nodige structuur in brengen.
              wel het is omdat ik dat boek aan het lezen ben dat ik alles wil ordenen, maar er klopt al vanalles niet meer en ik dacht mss direct goed te herstarten, maar het zal een werk van lange adem worden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuinkabouter Bekijk bericht
                Volgens mij mag je alles opnieuw importeren, en zal lightroom detecteren welke fotos al in je collectie zitten (hij zal je vragen of hij die moet skippen).
                Natuurlijk kan je dat doen, maar het is een zaak van de metadata bij de juiste foto's te onthouden, en dat loopt mis als je opnieuw gaat importeren. Importeren wil zeggen: beginnen vanaf een wit blad. En dat wil hij net niet.

Dus inderdaad, als je er een mesthoop van gemaakt hebt dan heb je er heel wat werk aan. Mag het een troost zijn dat je met dat "synchronize folders"-gedeelte al 80% van het werk hebt gedaan. Al de rest is minder dringend, zeker als je vanaf nu wel gestructureerd begint te werken en het puinhoop-gedeelte van je archief met de tijd beter onderbrengt.

Onthoudt vooral dat het voornaamste is dat je je originele en je bewerkingen (de geëxporeerde jpegs) in de toekomst best van elkaar gescheiden houdt. Als je daarna ook nog eens met een beetje structuur erin collections gaat aanmaken en onderhouden komt het best nog snel in orde. En lees in je boek wat dat betreft ook maar eens in het hoofdstukje "smart collections". In principe is het het wel degelijk waard om nu heel wat uren herorganiseren te gaan doen, want nadien pluk je daar toch de vruchten van, zeker als je ook 'goed' met die collections leert werken. Zie je raws als de negatieven, en collections als de uiteindelijk fotoalbums. Het idee is dat je een doos maakt voor je negatieven, en dat je fotoalbums boven op het schap komen te liggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
                  Zie je raws als de negatieven, en collections als de uiteindelijk fotoalbums. Het idee is dat je een doos maakt voor je negatieven, en dat je fotoalbums boven op het schap komen te liggen.
                  nicely said
                  merci voor alle reacties! ben ondertussen begonnen

Comment

Working...
                  X