Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW in batch. Onzin?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: RAW in batch. Onzin?

Ik voer altijd een batch uit in NX2 of DxO 5, afhankelijk van de foto's, en dan is van 95% het resultaat goed tot zeer goed. De overige 5% en heel goede opnames doe ik nog een keer met de hand.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Idem hier.

En wat werkelijk heel goed moet zijn wordt omgezet naar Tif 16 bits.
      Precies ook hier! Heb een paar voorinstellingen gemaakt in lightroom. Deze vink ik aan bij het importeren van de foto's!

Zo heb ik standaarden voor:
      Portretten, partyfotografie, landschapsfotografie en een standaard(snapshotjes). Enkele beelden bewerk ik nog na die het verdienen!
      Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
      My flickr My site

Comment

Heb me gisteren even aan het werk gezet om de hier gegeven adviezen in de praktijk om te zetten. En verhip, het werkt echt
        Ik ben erin geslaagd om zo'n 60 RAWS in zo'n 40 minuten om te zetten in redelijk bruikbare resultaten. Voor de meesten hier zal dit waarschijnlijk als zeer traag overkomen maar voor mij is dit toch al sneltreinvaart, mijn volgend objectief is de geluidssnelheid.
        Heb hiervoor DPP gebruikt, in de RAW-convertor van PSE gaat het ook, maar dan moet ik toch nog 1 voor 1 alle foto's openen om de instellingen van de vorige omzetting te plakken (tenzij ik iets over het hoofd gezien heb). Niet echt handig.
        Ik moet er wel bijzeggen dat er hele groepen foto's bijwaren met identieke opnameomstandigheden (geflitst). Ga nu ook eens proberen hetzelfde te doen met een deel van mijn vakantiefoto's die een veel grotere varieteit omvatten qua omstandigheden.
        Moet er ook nog wel even bijvermelden dat de omzettingen weliswaar buikbare foto's opleveren maar als ik ze daarna even open in PSE en een zeer lichte bewerking met schaduwen/hooglichten, niveaus, helderheid/kontrast en verscherping (in die volgorde) toepas deze toch merkelijk sprankelender worden.
        Alvast bedankt voor de adviezen, het was bijzonder leerrijk.

Groeten,
        Geert Van Dam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Ik voer altijd een batch uit in NX2 of DxO 5, afhankelijk van de foto's, en dan is van 95% het resultaat goed tot zeer goed. De overige 5% en heel goede opnames doe ik nog een keer met de hand.
          Als ik echt een bulk aan foto's moet afleveren gaan de raws gewoon door DxO bij mij, ik stel enkele dingen in en laat het programma zijn werk doen.

Wil de klant daarna enkele foto's beter bewerkt hebben begin ik gewoon terug met de raw file en open deze in PhotoShop, werkt prima voor mij.

Als je met iets meer dan 1000 foto's van de IAA terug thuis komt 's avonds laat heb ik niet echt zin om die allemaal manueel te bewerken, gewoon een eerste sortering (en delete) doen van de slechte foto's en al de andere gooi ik in DxO die ik dan 's nachts laat werken op de PC, 's morgens kijk ik enkele resultaten na en in zo'n 95% van de gevallen kunnen die zo gebruikt worden.

De overige 5% doe ik manueel opnieuw als ik ze echt wil gebruiken in het magazine of op de site ... dat zijn er dan toch maar 50 meer

Gebruik deze manier al jaren, en met altijd positieve reacties ... je staat soms verbaasd wat DxO als resultaat geeft, vooral positief verbaasd dan hé ... soms ook al eens negatief, maar dat betekent dan gewoon dat ik de opname niet goed gemaakt hebt

Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

effe abo nemen want deze topic vind ik wel interessant
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

Comment

Working...
            X