Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik van LZW compressie bij drukwerk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gebruik van LZW compressie bij drukwerk

Dag beste mensen,

Graag had ik eens een vraagje gesteld rond gebruik van LZW compressie voor oplevering van grafische bestanden voor drukwerk. Omdat drukkers er nogal een ambivalente houding naar hebben.

De ene vragen expliciet LZW compressie te gebruiken.
    De andere vragen expliciet die niet te gebruiken omdat het de kwaliteit nr beneden zou halen.

LZW compressie op zichzelf is lossless/verliesvrij. Het is een puur mathematische compressie en na decompressie krijg je identiek hetzelfde als het orgineel.
    Mijn gok is dat drukkers die het afkeuren alle compressies over één kam scheren en geen onderscheid maken tussen lossless en lossy.

Ik had graag eens uitsluitsel van de experten.

Re: Gebruik van LZW compressie bij drukwerk

Ik lees mee want ik wil daarop het antwoord ook weten.

Comment

De ene drukker zal de andere wel niet zijn zeker
      Sommigen zullen LZW-compressie verwarren met jpg-compressie waarschijnlijk. Een reden natuurlijk om een andere drukker te zoeken
      Een programmabestand dat geZipped is mist toch ook geen informatie na het unZippen.

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
      https://1x.com/wimmeeus/

Comment

LZW compressie is inderdaad totaal lossless - er treedt dus geen kwaliteitsverlies op. Zoals Wim al aanhaalt zien sommigen door het bos de bomen niet meer en verwarren ze JPeg compressie met LZW. In de beginjaren van DTP waren er af en toe wel problemen met LZW. Wanneer iets fout gaat met 1 enkele bit of byte in een niet-gecompresseerd beeld (door een slechte SCSI-kabel, netwerk probleem,...) dan is dat dikwijls niet zo een ramp. In een gecompresseerd beeld leidt dat tot ergere problemen. Veel prepress operators hebben een olifantengeheugen - ze herinneren zich wel wat 15 jaar geleden fout ging maar stellen zich nooit de vraag of die oude ervaringen vandaag nog relevant zijn. Het nadeel van LZW is wel dat bij een beeld met erg weinig repetitieve beeldpixels (een zeer druk beeld met veel details of ruis) LZW compressie het bestand lichtjes groter kan maken in plaats van compacter. Het algoritme leent zich beter voor lijnwerk (Z/W logo's,...) dan voor foto's.
        Last edited by Laurens; 7 januari 2013, 22:21.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Bedankt voor de inside info. Dat olifantengeheugen zal het wel zijn.

Het algoritme floreert inderdaad wanneer er veel herhaling is.
          Zelf kan ik me geen situaties herinneren waar het bestand effectief groter wordt, maar theoretisch kan het wel.
          De foto moet toch al echt ruizig zijn en dat zie ik ook niet echt verschijnen in publicaties. Maar 't is kwestie van het een beetje in het oog te houden en met verstand te werk te gaan bij het toepassen van compressies.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
            Het algoritme floreert inderdaad wanneer er veel herhaling is.
            Zelf kan ik me geen situaties herinneren waar het bestand effectief groter wordt, maar theoretisch kan het wel.
            Ik hield me vroeger af en toe bezig met reeksen beelden eens met alle denkbare algorithmes te compresseren en dan in de courante opmaakprogramma's te belichten. Toen ben ik ooit 1 van die typische scanner-voorbeeldbeelden bomvol details tegengekomen dat effectief groter werd na LZW-compressie (een grayscale, als ik me goed herinner). Het zal er wel 1 uit de 1000 geweest zijn.
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Working...
            X