Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dringend dpi hulp nodig!

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: dringend dpi hulp nodig!

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    ....<snip>...
    Waarom kan een Indesign dat niet : ik kom af met foto's die door hun formaat 450 DPI zijn, ik stuur die door naar een machine die 300DPI wil zien passeren, en dus moet die omzetting volgens mij doch door de PC gebeurt zijn die die machine aanstuurt.
    Dat ding heeft ietske keer rekenwerk... Maar eenmaal die file bij de belichter aankomt mag dat geen verschil meer maken.
    InDesign kan dit wel degelijk - het ogenblik dat je de drukklare data (PDF bvb) aanmaakt kan je vragen dat alle beelden worden gedownsampled naar 300 dpi.

Eigenlijk moet ik als klant toch niet weten welke drukpers die drukker staan heeft ? 300 DPI zegt dus niets hé. Als die drukker zelf dat drukwerk zet, en hij mijn foto'ke in formaat verandert van 12x8 naar 15x10 dan moet ik die kerel een ander formaat doorzenden ? T'is toch makkelijker hem een "te goede" foto te bezorgen, dan kan hij er alle kanten mee op zonder kwaliteitsverlies.
    - Kris haalde al aan dat de bestandsgrootte dikwijls te snel oploopt. Mijn persoonlijk record is 1 enkele A4 die ik ooit kreeg en die 2 GB aan data bevatte. De creatieveling die dit in elkaar stak had een 40 MB A4 beeld verkleind tot postzegelformaat en dan 50 keer gedupliceerd als achtergrond motiefje.
    - Als je een opgemaakt bestand aan de drukker bezorgt en die drukker vraagt dat beelden 300 dpi zijn, dan wordt doorgaans bedoelt dat de eindresolutie in de opmaak 300 dpi is. Ik zou dus niet klagen als een 72 dpi beeld 4x verkleind in de opmaak staat waardoor de finale resolutie 288 dpi is.
    - Iedereen wil een scherpe prijs voor zijn drukwerk en een offerte is dan ook meestal gebaseerd op de veronderstelling dat de drukker geen tijdrovende extra aanpassingen moet doen om een aangeleverde job drukklaar te maken. De 300 dpi vereiste is bedoelt om dat te garanderen. Als drukker weet je dadelijk wat vlees je in de kuip hebt als een ontwerper vervolgens uit de lucht valt.

En waarom ik die drukker in godsnaam een TIFF in CMYK formaat zou doorsturen is me ook een raadsel... Een JPG'tje van een Meg of 2 zal genoeg zijn, hoop ik...
    Je JPG is een RGB beeld maar de drukpers drukt in CMYK. Ergens moet dus een conversie gebeuren. Wanneer het gedrukte resultaat je niet bevalt en er ontstaat een discussie, dan is er minder speelruimte om de kosten van een herdruk op de drukkerij af te wentelen als jij in CMYK aanleverde. Jij was zelf immers verantwoordelijk voor de omzetting.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Neen je kletst oeverloos uit de nek zonder de technische achtergronden te kennen ! Ik heb gewoon de pest aan lui die tegen alle beter weten in hun eigen domme stellingen blijven verkondigen ondanks het feit dat de bewijzen van hun domheid voor het grijpen liggen het internet staat bol van de technische artikels die uw stellingen de nek omwringen!
      Als ik je weinig diplomatische antwoord lees, heb ik de indruk dat de kern van je betoog is dat de resolutie metadata in beelden volkomen irrelevant zijn, terwijl ik stel dat ze wel van belang zijn.

Het feit dat in bvb de EXIF specificaties zoiets bestaat als 'XResolution', 'YResolution' en 'ResolutionUnit' velden, lijkt te bewijzen dat ook anderen hier wel enige waarde aan hechten.

Ik volg je redenering als je stelt dat een beeld dat vers uit een camera komt geen grootte kan hebben. Toch is het uit praktisch standpunt interessant om een bepaalde grootte te kunnen definieren. Mijn S5 heb ik zoals eerder al aangehaald ingesteld op 300 dpi. Meestal werk ik in InDesign met A4 documenten en het is gewoon handig dat beelden bij het importeren dadelijk volledig zichtbaar zijn. De resolutie metadata hebben in dit geval inderdaad geen reëele maar wel een praktische waarde.

Verderop in de productieketen heeft de resolutie definitie in een beeld echter zeker een reële waarde. Zonder een resolutie heeft een beeld geen grootte en in al te veel gevallen moet je die grootte kennen. Ik krijg bijvoorbeeld regelmatig advertenties die helaas in Photoshop zijn opgemaakt. De ontwerper heeft dan tekst, logo's,... in een beeld opgenomen. Hoe zou ik in hemelsnaam weten hoe groot zo een advertentie is als ze geen resolutie zou hebben?
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

vergeet niet dat de afstand van waar we naar een foto kijken ook de kwaliteit mee zal bepalen. Als je iets ophangt waar mensen er met hun neus op kunnen zitten, zal die veel hoger moeten zijn dan wanneer je iets boven een diepe buffetkast of zo hangt. Kijk maar eens van te dicht naar een reclamebord.

Je kan dat bereken op basis van de hoek die het menselijk oog kan onderscheiden (een hoek en geen afstand omdat we op een kilometer minder kunnen onderscheiden dan vanop een halve meter) een beetje driehoeksmeting en je bent er zo. ik heb ooit een website gehad waarop je je resolutie van je camera en de afstand van waarop met zou kijken kon ingeven, knopje drukken en je kreeg je maximum toelaatbare vergroting.

Spijtige is natuurlijk dat mensen die geen camera's met hoge resolutie kunnen betalen meestal ook geen huis kunnen kopen dat groot genoeg is om ver van hun supergrote afdrukken te zitten.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Prachtig, maar dan mogen ze toch eens beginnen met de processing van Indesign aan te passen. Ik zit in de CAD/CAM wereld. De software die zo'n frees-machine aanstuurt weet perfect met welke "resolutie" die machine werkt. Of ik nu afkom met 2D informatie met een nauwkeurigheid van 14 cijfers na de komma, of met 3D info met 5 cijfers na de komma : de G-codes die naar die machine gaan zijn identiek. Gewoon omdat de postprocessing machine-afhankelijk is, en mijn software zich daaraan aanpast.
          Waarom kan een Indesign dat niet : ik kom af met foto's die door hun formaat 450 DPI zijn, ik stuur die door naar een machine die 300DPI wil zien passeren, en dus moet die omzetting volgens mij doch door de PC gebeurt zijn die die machine aanstuurt.
          Dat ding heeft ietske keer rekenwerk... Maar eenmaal die file bij de belichter aankomt mag dat geen verschil meer maken.

Eigenlijk moet ik als klant toch niet weten welke drukpers die drukker staan heeft ? 300 DPI zegt dus niets hé. Als die drukker zelf dat drukwerk zet, en hij mijn foto'ke in formaat verandert van 12x8 naar 15x10 dan moet ik die kerel een ander formaat doorzenden ? T'is toch makkelijker hem een "te goede" foto te bezorgen, dan kan hij er alle kanten mee op zonder kwaliteitsverlies.
          En waarom ik die drukker in godsnaam een TIFF in CMYK formaat zou doorsturen is me ook een raadsel... Een JPG'tje van een Meg of 2 zal genoeg zijn, hoop ik...
          Juist ja, je snapt er duidelijk de b... van.
          Misschien kan je je eer je begint te fantaseren ietsje info inwinnen over het desbetreffende vak.
          Zo zal je mogelijks te weten komen dat de belichters aangestuurt worden door een rip, een ander toestel dan waar de file op aangemaakt wordt, dat er eventueel gebruik gemaakt wordt van OPI, dat een pers verschhillende kwaliteiten papier en drukwerk en dusdanig verschillende ppi's kan verwerken,.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
            Juist ja, je snapt er duidelijk de b... van.
            Misschien kan je je eer je begint te fantaseren ietsje info inwinnen over het desbetreffende vak.
            Zo zal je mogelijks te weten komen dat de belichters aangestuurt worden door een rip, een ander toestel dan waar de file op aangemaakt wordt, dat er eventueel gebruik gemaakt wordt van OPI, dat een pers verschhillende kwaliteiten papier en drukwerk en dusdanig verschillende ppi's kan verwerken,.....
            Nog een geluk dat het antwoord van Laurens ALLE info al bevat, en het uwe nul komma nul...

Ik kan u misschien informeren dat een CNC machine ook aangestuurd wordt door een andere machine dat die waarop de file aangemaakt wordt, dat er eventueel gebruik gemaakt wordt voor post-processing om de machine-afhankelijke codes aan te maken, en dat afhankelijk van het gebruikte materiaal verschillende kwaliteiten snijbijtels gebruikt moeten worden om verschillende afwerkingsgraden te bereiken.

Wat we met bovenstaande hebben bijgeleerd is me een raadsel, maar dat was ook al het geval met uw antwoord...
            Groeten,

Polleke

Comment

Nog een geluk dat het antwoord van Laurens ALLE info al bevat, en het uwe nul komma nul...

Ik kan u misschien informeren dat een CNC machine ook aangestuurd wordt door een andere machine dat die waarop de file aangemaakt wordt, dat er eventueel gebruik gemaakt wordt voor post-processing om de machine-afhankelijke codes aan te maken, en dat afhankelijk van het gebruikte materiaal verschillende kwaliteiten snijbijtels gebruikt moeten worden om verschillende afwerkingsgraden te bereiken.

Wat we met bovenstaande hebben bijgeleerd is me een raadsel, maar dat was ook al het geval met uw antwoord...
              Als er al een antwoord is moet ik dat deel niet geven.

Jij vindt het nodig je groot licht te moeten laten schijnen op een onderwerp waar je niet het minste benul hebt van waar het om gaat en gebaseerd op deze ondermaatse kennis waardeoordelen te gaan vellen over software waar je niet het minste benul van hebt da's pas een positieve bijdrage.
              Wees maar zeker er is een serieus verschil tussen een CNC machiene (die korter aansluit bij een snijplotter) en een belichter die slechts een tussenproduct maakt dat later verwerkt wordt op een pers.
              Je hebt blijkbaar evenmin enig idee van de rekenkapaciteit die van een rip gevraagd wordt in vergelijking met CNCmachienes.

Van niveau gesproken.

Comment

Hij kan het niet laten hé. Je hebt altijd mensen die enige satire niet vatten...

PS : al een apart numeriek toetsenbord bij je Macbook pro gekocht ???

PS : in ben in elk geval content dat je de software van een 5-assige freesmachine vergelijkt met die van een snijplotter. K'zal het doorgeven aan die sukkelaars bij Mazak... Ze zullen content zijn.
                Een typisch geval van "De pot verwijt de ketel" (en dan nog iets...).
                Last edited by polleke_cgc; 2 september 2009, 21:47.
                Groeten,

Polleke

Comment

Hij kan het niet laten hé. Je hebt altijd mensen die enige satire niet vatten...

PS : al een apart numeriek toetsenbord bij je Macbook pro gekocht ???
                  Satire is geen scherm waarachter je je onkunde en misplaatste superioriteitsgevoel kan verbergen.
                  Dit is de rubriek foto technisch, niet chitchat.

met mijn Qwerty heb ik dat ni nodig, trouwens wat ken jij van mac? evenveel als van DTP?

Comment

[MOD] Inmiddels is de vraag van de topicstarter beantwoord - op de off-topic discussies gaat dan ook een slotje.

Comment

Working...
                    X