Re: dringend dpi hulp nodig!
InDesign kan dit wel degelijk - het ogenblik dat je de drukklare data (PDF bvb) aanmaakt kan je vragen dat alle beelden worden gedownsampled naar 300 dpi.
- Kris haalde al aan dat de bestandsgrootte dikwijls te snel oploopt. Mijn persoonlijk record is 1 enkele A4 die ik ooit kreeg en die 2 GB aan data bevatte. De creatieveling die dit in elkaar stak had een 40 MB A4 beeld verkleind tot postzegelformaat en dan 50 keer gedupliceerd als achtergrond motiefje.
- Als je een opgemaakt bestand aan de drukker bezorgt en die drukker vraagt dat beelden 300 dpi zijn, dan wordt doorgaans bedoelt dat de eindresolutie in de opmaak 300 dpi is. Ik zou dus niet klagen als een 72 dpi beeld 4x verkleind in de opmaak staat waardoor de finale resolutie 288 dpi is.
- Iedereen wil een scherpe prijs voor zijn drukwerk en een offerte is dan ook meestal gebaseerd op de veronderstelling dat de drukker geen tijdrovende extra aanpassingen moet doen om een aangeleverde job drukklaar te maken. De 300 dpi vereiste is bedoelt om dat te garanderen. Als drukker weet je dadelijk wat vlees je in de kuip hebt als een ontwerper vervolgens uit de lucht valt.
Je JPG is een RGB beeld maar de drukpers drukt in CMYK. Ergens moet dus een conversie gebeuren. Wanneer het gedrukte resultaat je niet bevalt en er ontstaat een discussie, dan is er minder speelruimte om de kosten van een herdruk op de drukkerij af te wentelen als jij in CMYK aanleverde. Jij was zelf immers verantwoordelijk voor de omzetting.
Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc
Bekijk bericht
Bekijk bericht
- Als je een opgemaakt bestand aan de drukker bezorgt en die drukker vraagt dat beelden 300 dpi zijn, dan wordt doorgaans bedoelt dat de eindresolutie in de opmaak 300 dpi is. Ik zou dus niet klagen als een 72 dpi beeld 4x verkleind in de opmaak staat waardoor de finale resolutie 288 dpi is.
- Iedereen wil een scherpe prijs voor zijn drukwerk en een offerte is dan ook meestal gebaseerd op de veronderstelling dat de drukker geen tijdrovende extra aanpassingen moet doen om een aangeleverde job drukklaar te maken. De 300 dpi vereiste is bedoelt om dat te garanderen. Als drukker weet je dadelijk wat vlees je in de kuip hebt als een ontwerper vervolgens uit de lucht valt.
Bekijk bericht
Comment