Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dringend dpi hulp nodig!

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• dringend dpi hulp nodig!

Ok, ik heb al wat gezocht op het internet, maar dit is dus het probleem:
    Ik heb een foto gemaakt op 72dpi met 2848x 4272pixels. Nu krijg ik echter de vraag om deze foto door te sturen voor publicatie op 300dpi.

Ik heb al iets gelezen van dat het te vergelijken is met een jpeg van 40x40 omzetten naar een jpeg van 800x800. Toch zie ik vaak dezelfde oplossing terugkomen:

bij Ps: image size>uitvinken van resample... en 300dpi aanduiden ipv 72.

De ene spreekt echter over kwaliteitsverlies terwijl de andere beweert dat er niets veranderd doordat je het resamplen uitvinkt.

Ik heb dat nu gedaan en er is precies helemaal niets aan de foto veranderd, behalve dan als ik op eigenschappen klik, staat er nu 300dpi.

Kan dit? Is deze foto nu bruikbaar voor publicatie? De afmetingen zijn hetzelfde gebleven.

Wie kan mij hierbij wat raad geven?

Alvast erg bedankt!
    http://www.flickr.com/photos/dwimp

Re: dringend dpi hulp nodig!

Wees gerust, er is niets aan de foto verandert
    Er hangt nu alleen een label aan van 300 DPI.
    Nu hoeft de drukker niet zelf te berekenen of er genoeg pixels aanwezig zijn voor een afdruk op het gewenste formaat.
    Zie ook http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm

Comment

DPI is dotch per inch, of ook te zien als pixels per inch. Als je je 2848x4272 afbeelding afdrukt met 72 dpi, dan krijg je een afdruk van net iets meer als een meter hoog en anderhalve meter breed. op 300 dpi wordt dat 24 cm hoog en evenredig breed. Conclusie: dpi is niet echt digitaal in te stellen. Je kan in principe je dpi waarde (ik vraag me eigenlijk af waar die voor nodig is) veranderen in de metadata van je bestand, daar zijn verschillende manieren voor, zonder dat die de beeldkwaliteit aantasten. De afmetingen (pixels) blijven dus gewoon hetzelfde, je zegt nu gewoon dat de foto kleiner (scherper) moet worden afgedrukt, wat op zich eigenlijk redelijk zinloos is, maar als de uitgever dat vraagt, doe je dat toch gewoon

EDIT: net te laat

Comment

aha, ok, super. dat is ineens heel wat duidelijker dan alles wat ik al gelezen had..Ik dacht dat de foto op zich nu ook verkleind zou moeten zijn wat dus niet het geval was. Het is dus enkel een maat om aan te geven hoe scherp je foto gedrukt moet worden en hoe scherper, hoe kleiner het formaat. Zoiets?

Alvast bedankt!

(raar dan toch dat ze dat zelf niet even nakijken en herinstellen, dan kunnen ze zelf bij wijze van spreken nog kiezen..)

Comment

Je procedure om de resolutie te veranderen is inderdaad correct.

Ik denk dat scherpte beter uit de discussie gehouden wordt - door het veranderen van de resolutie verander je het formaat van het beeld en daar houdt het mee op.

Door de resolutie te veranderen beinvloed je weliswaar de scherpte maar de resolutie verhogen leidt niet automatisch tot scherpere beelden. Vanaf een bepaalde resolutie verlies je zelfs terug scherpte. Dit kan nogal verwarrend zijn... en wordt daarom best buiten beschouwing gelaten.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Op BD staat dit al jaaaaren:

DPaul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
              Je procedure om de resolutie te veranderen is inderdaad correct.

Ik denk dat scherpte beter uit de discussie gehouden wordt - door het veranderen van de resolutie verander je het formaat van het beeld en daar houdt het mee op.

Door de resolutie te veranderen beinvloed je weliswaar de scherpte maar de resolutie verhogen leidt niet automatisch tot scherpere beelden. Vanaf een bepaalde resolutie verlies je zelfs terug scherpte. Dit kan nogal verwarrend zijn... en wordt daarom best buiten beschouwing gelaten.
              De resolutie blijft dezelfde, de dpi wordt verhoogt, wat leidt tot kleinere afdrukken, dus het afdrukformaat wordt verklein, maar het aantal pixels (dus 4800 en zoveel) blijft hetzelfde, neemt evenveel plek in op de harde schijf etc.

De afdrukken worden dus kleiner en scherper, want de puntjes staan dichter op elkaar. Of dat in de praktijk echt merkbaar is, is bediscussieerbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                De afdrukken worden dus kleiner en scherper, want de puntjes staan dichter op elkaar. Of dat in de praktijk echt merkbaar is, is bediscussieerbaar.
                ... en dit is dus volgens mij niet waar.

Extreem voorbeeld:
                - Je hebt een 300 dpi beeld, optimaal voor drukwerk en met unsharp masking perfect opgescherpt. Het drukresultaat is prachtig.
                - Je neem hetzelfde beeld en verkleint het tot 25% van zijn originele grote. Het beeld is nu 1200 dpi maar kan niet scherper gedrukt worden want de druktechnologie kan niets 'uit de bijkomende pixels halen'. De typische USM opscherpingsranden zijn echter zo minuscuul geworden dat de druktechnologie die ook niet meer optimaal weer kan geven. Resultaat: je beeld is een tikje onscherper. Resampelen naar 300/400 dpi en opnieuw opscherpen zou een scherper resultaat opleveren.

Mijn stelling is dan ook: Eenmaal de resolutie van een foto veel hoger wordt dan de optimale instelling voor een bepaald weergaveproces verlies je ietwat aan scherpte. 'Trop is teveel'
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

best interessant allemaal, bedankt voor de links ook!

Comment

... en dit is dus volgens mij niet waar.

Extreem voorbeeld:
                    - Je hebt een 300 dpi beeld, optimaal voor drukwerk en met unsharp masking perfect opgescherpt. Het drukresultaat is prachtig.
                    - Je neem hetzelfde beeld en verkleint het tot 25% van zijn originele grote. Het beeld is nu 1200 dpi maar kan niet scherper gedrukt worden want de druktechnologie kan niets 'uit de bijkomende pixels halen'. De typische USM opscherpingsranden zijn echter zo minuscuul geworden dat de druktechnologie die ook niet meer optimaal weer kan geven. Resultaat: je beeld is een tikje onscherper. Resampelen naar 300/400 dpi en opnieuw opscherpen zou een scherper resultaat opleveren.

Mijn stelling is dan ook: Eenmaal de resolutie van een foto veel hoger wordt dan de optimale instelling voor een bepaald weergaveproces verlies je ietwat aan scherpte. 'Trop is teveel'
                    Kletskoek lees eerst de website onder #2 voor er hier nog meer onzin komt te staan! .. DPI wat dus eigenlijk PPI moet zijn is irrelevant tot zolang er niets afgedrukt wordt .. waar haal je de waanzin vandaan dat een beeld verkleind tot 25% 1200ppi zou zijn als het origineel (een nutteloze) 300 ppi is? GGD wiskunde ?

Comment

Nu we toch bezig zijn, dit is ook voor de zoveelste keer:

Ik heb een foto in 2 reeksen afgedrukt met een epson 3800:
                      Reeks 1:
                      4x gecropt zodat het resultaat op dezelfde afdrukgrootte steeds 50 dpi minder is (300,250,200,150 dpi)

Reeks 2: hetzelfde maar omgekeerd, afdrukgrootte vergroot, in dezelfde reeks dpi.

Als je die dingen nu vlak naast elkaar legt, zie je een verschil, als ik alleen de 150 dpi laat zien dan vindt iedereen die goed.

Lightroom heeft als standaard 240 dpi.

Paul.
                      Last edited by DPaul; 27 augustus 2009, 10:24.
                      DPaul - A.FIAP

Comment

Wanneer een bestand van 3000 x 2000 pixels (6 MP) wordt afgedrukt op een stukje papier van 30 x 20 meter !! dan zal die foto scherp lijken op een bekijkafstand van ongeveer 34,5 meter en verder.
                        We hebben dan te maken met 1 bestandspixel per cm!
                        De printer zal die ene pixel afdrukken met de in de specificaties vermelde printerresolutie.
                        Als die printerresolutie 300 DPI is, dan komt dat overeen met 118,11 inktdruppeltjes per cm.

Drukkers kunnen niet weten op welke afstand wij onze foto's gaan bekijken, derhalve zal hij vrijwel altijd vragen om een hoeveelheid pixels gelijk aan de printerresolutie.

Posters en canvas prints worden wel afgedrukt met 50 pixels per strekkende cm (127 pixels per inch), Profotonet hanteert als minimum voor een kwaliteitsprint ongeveer 80 pixels per strekkende cm (203,2 pixels per inch).

Als ik dus een foto upload om te laten printen en er zijn volgens Profotonet te weinig bestandspixels aanwezig dan, krijg ik de melding dat de afdrukkwaliteit 'matig' zal zijn.
                        Hierbij wordt door de drukker geheel voorbij gegaan aan de door mij gehanteerde bekijkafstand.

Nu hoop ik maar dat ik de DPI mythe niet nog waziger heb gemaakt .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Kletskoek lees eerst de website onder #2 voor er hier nog meer onzin komt te staan! .. DPI wat dus eigenlijk PPI moet zijn is irrelevant tot zolang er niets afgedrukt wordt .. waar haal je de waanzin vandaan dat een beeld verkleind tot 25% 1200ppi zou zijn als het origineel (een nutteloze) 300 ppi is? GGD wiskunde ?
                          Strikt genomen heb je gelijk dat de resolutie in PPI uitgedrukt moet worden en niet in DPI. Aangezien 99% van de mensen echter DPI gebruiken als term, is deze inmiddels zo ingeburgerd dat die discussie irrelevant is geworden. 20 jaar geleden was dit nog de moeite van het discuteren waard, nu is het gewoonweg 'te laat'. Mij stoort het gebruik van die oubollige inches in plaats van centimeters meer dan de dots/pixels verwarring.

Als ik een 300 DPI/PPI beeld 1:1 op een pagina plaats en vervolgens 4x verklein heeft dat beeld een reeele resolutie van 1200 DPI/PPI. Als er iets fout is aan die redenering dan hoor ik het graag.
                          Last edited by Laurens; 27 augustus 2009, 11:41.

Comment

Als ik een 300 DPI/PPI beeld 1:1 op een pagina plaats en vervolgens 4x verklein heeft dat beeld een reeele resolutie van 1200 DPI/PPI. Als er iets fout is aan die redenering dan hoor ik het graag.
                            U bedoelt een papieren pagina of een webpagina ?
                            En alles hangt er van af HOE u verkleint.

Paul.
                            DPaul - A.FIAP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              Als die printerresolutie 300 DPI is, dan komt dat overeen met 118,11 inktdruppeltjes per cm.

.
                              Neen tout court .. de printer DPI heeft niets te zien met PPI .. dus je drukt niet af met 118,x indruppel

Voor het geval van een goed inkjet bvb druk je de foto af met een 300 PPI wat je de ware groote geeft maar voor beste kwaliteit druk je die af op de hoogste printer DPI en dat kan best 4800dpi zijn ..

Comment

Working...
                              X