Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat te doen met deze foto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wat te doen met deze foto

Ik bewerk liever geen foto's van 900 x 600 pixels met een bestandsgrootte van 206950 bytes.
    Het is overigens algemeen bekend dat de 'slimme' reparatie functies van diverse bewerkingsprogramma's bijzonder goed zijn en zelden overdrijven in de bewerking.
    Het is duidelijk dat TS onvoldoende kennis in huis heeft, dat komt zeker en vast nog wel, dus is een slimme reparatie knop een geschenk uit de hemel.
    Niets verhindert de gebruiker nadat PSE een en ander opgeknapt heeft om naar eigen smaak nog enige aanpassingen te doen. Vast staat dat de Automatische reparatie functie de waas over de foto vrijwel geheel doet verdwijnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
      Ik bewerk liever geen foto's van 900 x 600 pixels met een bestandsgrootte van 206950 bytes.
      Het is overigens algemeen bekend dat de 'slimme' reparatie functies van diverse bewerkingsprogramma's bijzonder goed zijn en zelden overdrijven in de bewerking.
      Het is duidelijk dat TS onvoldoende kennis in huis heeft, dat komt zeker en vast nog wel, dus is een slimme reparatie knop een geschenk uit de hemel.
      Niets verhindert de gebruiker nadat PSE een en ander opgeknapt heeft om naar eigen smaak nog enige aanpassingen te doen. Vast staat dat de Automatische reparatie functie de waas over de foto vrijwel geheel doet verdwijnen.
      Auto levert zelden goede resultaten op vind ik.

Deze is volledig in auto bewerkt:

Koele kleurtjes hé

In plaats van auto te gaan gebruiken kan de TS beter de basistechnieken van levels en curves leren begrijpen. Je hebt een bepaald beeld in je gedachten en daar moet je dan
      proberen naar toe te werken, een computer weet niet wat jij wil en dat is het probleem met "auto".

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
      https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Je hebt gelijk dat het beter is dat TS zich verdiept in fotobewerking.

Hier http://i306.photobucket.com/albums/n...hogeveluwe.jpg kun je het resultaat zien van Auto levels.
        Die jongens en meisjes bij Adobe zijn echt wel slim.

Comment

Dit lijkt sterk op een probleem wat in de astrofotografie veel voorkomt => contrastverlaging door lichtvervuiling.

Ik heb deze foto dan maar eens behandeld alsof het een astrofoto is, en bij deze:

De Flickr-pagina.
          Nikon D90 met een hele reeks lenzen

Comment

Ik ben onthutst over de vele reacties en heb van een aantal van jullie begrepen dat de autofunctie van Elements in de buurt zou komen. En als ik die functies toepas dan lijkt het aardig op wat ik heb gezien. Maar intussen heb ik wel een behoorlijk aantal andere bewerkingen voorbij zien komen waarbij niet is vermeld welke aanpassingen zijn aan gebracht. En dat is jammer, want nu kan ik alleen maar beoordelen of het resultaat mij bevalt maar weet ik niet wat ik moet doen om ook zo'n resultaat te bereiken. Geys1987 bijv. laat een heel behoorlijk resultaat zien (zeker gelet op het geringe aantal pixels wat hij ter beschikking heeft) en zegt dat hij de foto heeft behandeld als een astrofoto, maar dat zegt me niets. Hoe behandel je een astrofoto?
            Beste mensen ik vind het geweldig zoals jullie reageren maar laat nu eens weten hoe je de foto zou aanpakken en niet alleen maar laten zien wat het resultaat is van jouw bewerking. Ik denk dat dat de manier is waarop we samen een hoger niveau kunnen bereiken in onze liefhebberij.

Jan
            www.janbos.net

Comment

Ook eens een poging gedaan, bewerkt met IDimager;

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
                Ook eens een poging gedaan, bewerkt met IDimager;
                Ja dat is waar ook: Van dat programma heb ik ook een licentie. Maar ook hiervoor geldt: wat heb je nu precies gedaan om tot dit alleszins acceptabele resultaat te komen?
                www.janbos.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janbos Bekijk bericht
                  Ja dat is waar ook: Van dat programma heb ik ook een licentie. Maar ook hiervoor geldt: wat heb je nu precies gedaan om tot dit alleszins acceptabele resultaat te komen?
                  Jan,

Dit is met IDimager V5 bewerkt, en die is nog niet beschikbaar. Deze versie heeft vele nieuwe bewerkingsmogelijkheden die nog niet in de huidige V4 beschikbaar zijn. Hier zijn enkele van deze nieuwe bewerkingsfuncties gebruikt.
                  Als V5 al beschikbaar was, dan had ik je het recept per file toe kunnen sturen. Helaas heb je daar nu nog niets aan.

De bewerkingen zijn:
                  Highlights & Shadows, Tone correctie, Dynamic range opgekrikt, Iets verscherpt, en een tint correctie om wat meer groen in de foto te krijgen.

Hert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
                    Jan,

Dit is met IDimager V5 bewerkt, en die is nog niet beschikbaar. Deze versie heeft vele nieuwe bewerkingsmogelijkheden die nog niet in de huidige V4 beschikbaar zijn. Hier zijn enkele van deze nieuwe bewerkingsfuncties gebruikt.
                    Als V5 al beschikbaar was, dan had ik je het recept per file toe kunnen sturen. Helaas heb je daar nu nog niets aan.

De bewerkingen zijn:
                    Highlights & Shadows, Tone correctie, Dynamic range opgekrikt, Iets verscherpt, en een tint correctie om wat meer groen in de foto te krijgen.

Hert
                    Leuk je reactie maar hier kan ik dus niets mee en is het een bijdrage aan de kleurwedstrijd zoals iemand dat noemde. Mijn intentie is om iets te leren van de reacties, maar dat werkt dus niet als er bewerkingen worden gedaan met een programma waar ik niet over kan beschikken. Jammer!

Jan
                    www.janbos.net

Comment

...
                      Geys1987 bijv. laat een heel behoorlijk resultaat zien (zeker gelet op het geringe aantal pixels wat hij ter beschikking heeft) en zegt dat hij de foto heeft behandeld als een astrofoto, maar dat zegt me niets. Hoe behandel je een astrofoto? ....

Jan
                      In feite zal mijn manier van werken niet veel verschillen van de werkwijze van de anderen hier.

Allereerst ga ik naar niveaus en schuif per kanaal het zwarte schuivertje tot net tegen de grafiek. Vervolgens heb ik (nog steeds bij niveaus) voor de 3 kanalen tergelijkertijd het witte schuivertje verschoven tot de foto correct belicht leek (was een kleine verschuiving). Dan heb ik met hooglichten/schaduwen de hooglichten wat aangepast wat de kleuren van oa het gras sterk verbeterde. Als laatste heb ik nog een oranje filter gebruikt om het teveel aan blauw dat nog in de foto aanwezig was weg te werken.

Moet wel toegeven zeggen dat ik bij astrofoto's geen h/s gebruik.

Ohja, aanpassingen zijn gebeurd in photoshop.
                      Last edited by Geys1987; 31 augustus 2009, 10:49.
                      De Flickr-pagina.

Comment

Een voorbeeldje in PSE 7 hoe het het snel en ook redelijk goed kan, je kunt naar wens nog enige verzadiging toevoegen of verscherpen.

De knoppen Automatisch geven vrijwel hetzelfde resultaat.

Toevoeging....

Levels, of Niveaus in NL, biedt je de mogelijkheid om nauwkeuriger het gewenste resultaat te behalen.
                        Het werken met de drie pipetjes, Zwarpunt, Grijspunt en Witpunt wordt alweer iets ingewikkelder voor een beginneling, maar met behulp van de Help functie en veel oefenen kom je uiteindelijk tot het door jou gewenste resultaat.

Succes
                        Last edited by ViewFinder; 31 augustus 2009, 10:20.

Comment

Leuk je reactie maar hier kan ik dus niets mee en is het een bijdrage aan de kleurwedstrijd zoals iemand dat noemde. Mijn intentie is om iets te leren van de reacties, maar dat werkt dus niet als er bewerkingen worden gedaan met een programma waar ik niet over kan beschikken. Jammer!

Jan
                          Die werkwijze kan je in bijna alle fotobewerkingsprogrammas toepassen. het is dan aan jou om uit te zoeken hoe je dat moet doen. je moet hier geen stappenplan verwachten. Een beetje eigen inzet mag ook.

Comment

Bedankt allemaal voor jullie reacties; Ik heb er bij elkaar weer behoorlijk wat bij geleerd.

Jan
                            www.janbos.net

Comment

Laat zeker je eigen resultaat eens zien.
                              De Flickr-pagina.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geys1987 Bekijk bericht
                                Laat zeker je eigen resultaat eens zien.
                                Mede dank zij jullie aanwijzingen heb ik o.a. het volgende resultaat bereikt.

Ik vind het best wel een aardig resultaat. Door de verkleining komt het m.i. iets minder tot zijn recht. Maar als ik het laat zien aan mensen die minder vaak foto's kijken dan ik wordt het resultaat als schitterend betiteld.

Allemaal bedankt.

Jan
                                www.janbos.net

Comment

Working...
                                X