Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat te doen met deze foto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat te doen met deze foto

Enige tijd geleden was ik op de Hoge Veluwe. Daar kon ik een aantal foto's maken van het wild dat zich vertoonde.
    Een groot deel van de foto's zien er uit als onderstaande.

Mijn vraag: kan ik de foto's nog redden. Ik beschik over Adobe Photoshop Elements 7.
    Wie kan mij op weg helpen?

Jan
    www.janbos.net

Re: Wat te doen met deze foto

Zoek eens op google naar levels en curves, hiermee kan je het contrast nog serieus wat opkrikken. Showcase zal het wellicht niet worden, maar wat extra contrast en wat saturatie en witbalans bijtrekken kan al wel veel doen. heb je ze in raw gemaakt?

Ik kan er met the gimp (gratis programma) dit nog van maken:
    Last edited by Teun_2; 25 augustus 2009, 21:20.

Comment

Bedankt voor je suggesties.
      Ik heb de foto's in RAW en JPEG.

Maar werken in GIMP lijkt me best ingewikkeld, waar Elements mij al voldoende hoofdbrekens geeft.
      www.janbos.net

Comment

Het meest gemakkelijke dat je kan doen is je levels aanpassen. geen idee hoe je dat juist doet in elements, maar 't is overal ongeveer hetzelfde. Als je je levels opendoet krijg je een grafiekje met een piek in het midden, die piek bevat alle informatie over de foto. Doordat die piek in het midden ligt en niet meer tegen de randen krijg je dt soort contrastloze fotos. Wat je dan doet is je grenzen, in the gimp zijn dat slidertjes onderaan, je hebt er denk ik 3, zo aanpassen dat het meest links net voor de piek komt te liggen en het rechtse net na de piek, het middenste mag gewoon in het midden van de piek blijven. Zoek op google eens naar hoe een histogram en levels werken, kan al veel verklaren en hulp bieden Welke lens heb je eigenlijk gebruikt dat je dit soort contrastloze fotos krijgt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
          Het meest gemakkelijke dat je kan doen is je levels aanpassen. geen idee hoe je dat juist doet in elements, maar 't is overal ongeveer hetzelfde. Als je je levels opendoet krijg je een grafiekje met een piek in het midden, die piek bevat alle informatie over de foto. Doordat die piek in het midden ligt en niet meer tegen de randen krijg je dt soort contrastloze fotos. Wat je dan doet is je grenzen, in the gimp zijn dat slidertjes onderaan, je hebt er denk ik 3, zo aanpassen dat het meest links net voor de piek komt te liggen en het rechtse net na de piek, het middenste mag gewoon in het midden van de piek blijven. Zoek op google eens naar hoe een histogram en levels werken, kan al veel verklaren en hulp bieden Welke lens heb je eigenlijk gebruikt dat je dit soort contrastloze fotos krijgt?
          Ik heb de Sigma 70 - 300 mm 1:4-5,6 Apo DG gebruikt. En eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe het kon gebeuren dat de foto's zo contrastloos werden, want ik heb met dezelfde lens ook best wel heel heldere foto's gemaakt. Zou ik misschien in een stand hebben gefotografeerd die deze onhelderheid veroorzaakte?

Overigens helpen je opmerkingen me wel om wat meer inzicht te krijgen in de materie van levels en curves.

Bedankt.
          www.janbos.net

Comment

Ik heb een tijdje de niet APO variant gehad en dat was ook geen contrastmonster, maar zelfs met heel grijs weer zou die toch beter moeten doen. Gebruik je iets van filter errop opfzo? of zat je achter een raam bij het maken van deze fotos? Graag gedaan overigens. Als je het gele kanaal wat naar beneden haalt, kloppen je kleuren al wat beter, al ben ik daar niet zo'n goede bron voor, ik ben voor een deel kleurenblind.
            Last edited by Teun_2; 25 augustus 2009, 22:14.

Comment

Ik heb een tijdje de niet APO variant gehad en dat was ook geen contrastmonster, maar zelfs met heel grijs weer zou die toch beter moeten doen. Gebruik je iets van filter errop opfzo? of zat je achter een raam bij het maken van deze fotos? Graag gedaan overigens. Als je het gele kanaal wat naar beneden haalt, kloppen je kleuren al wat beter, al ben ik daar niet zo'n goede bron voor, ik ben voor een deel kleurenblind.
              Ik heb in Elements en in Gimp gezocht maar kan geen geel kanaal vinden in Niveaus; Mijn kleuren zijn ingesteld op RGB. Heb jij enig idee waar ik dat gele kanaal kan vinden?
              www.janbos.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janbos Bekijk bericht
                Ik heb in Elements en in Gimp gezocht maar kan geen geel kanaal vinden in Niveaus; Mijn kleuren zijn ingesteld op RGB. Heb jij enig idee waar ik dat gele kanaal kan vinden?
                Dat geel kanaal is niet bij levels dat je moet zoeken, dat zit bij kleurbalans (soms ook witbalans genoemt). Sorry voor de verwarrendheid. Dit aanpassen is in RAW gemakkelijker overigens.

Comment

oorzaak van de waas erover???
                  Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door harryballector Bekijk bericht
                    oorzaak van de waas erover???
                    Geen idee? Wat zou de oorzaak kunnen zijn????
                    www.janbos.net

Comment

Geen idee? Wat zou de oorzaak kunnen zijn????
                      Filter, gefotografeerd vanuit een raam, heel erg bewolkt, mist, slechte filter voor de lens,...

Comment

Filter, gefotografeerd vanuit een raam, heel erg bewolkt, mist, slechte filter voor de lens,...
                        Niets van dit alles. Of kan het zijn dat ik de zoomlens helemaal open had. Dus zeg maar op 300 mm.

Verder was er sprake van tegenlicht: Ik stond in de zon en de dieren waren meestentijds in de schaduw van het bos. En nu ik erover nadenk: had ik w.s. geen zonnekap op de lens gezet.
                        Zou ik daar de oorzaak moeten zoeken?
                        www.janbos.net

Comment

Dat is mogelijk, maar ik vind dit toch wel extreem als contrastverlies, zeker omdat je geen flares zier. Ik heb zelf niet zoveel ervaring met fotografie, dus uitsluitsel kan ik je niet geven hierover.

Comment

Verder was er sprake van tegenlicht: Ik stond in de zon en de dieren waren meestentijds in de schaduw van het bos. En nu ik erover nadenk: had ik w.s. geen zonnekap op de lens gezet.
                            Zou ik daar de oorzaak moeten zoeken?
                            Best mogelijk, hetzelfde is me recent ook overkomen met een 50 mm macro-lens waar ik vrijwel nooit de zonnekap op schroef.

Mits wat gefoefel met curves kan je zo'n beeld nog behoorlijk corrigeren. Teun's bewerking vind ik een tikje overgesatureerd en met een eigenaardige blauwzweem maar ze toont wel goed wat mogelijk is.
                            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Van de originele is nog wel wat te maken met deze 900 pix plaat niet maar als voorbeeld toch even geprobeerd.
                              Mochten deze kleuren niet juist zijn dan zijn die gemakkelijk op kleur te brengen.

Hier een voorbeeld

Last edited by Hexagon; 26 augustus 2009, 23:48.
                              Grt,
                              Hexagon

Comment

Working...
                              X