Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Gebruik van overlay blending en levels per kleurkanaal

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
    Dan moet je eerst een vraag stellen.
    En anders zoek je hier maar eens op mijn naam naar de talloze keren dat ik al een uitleg heb gegeven.
    Ik had me vergist van gebruikersnaam, dat moest natuurlijk Peterdep zijn. No harm intended PSG, sorry

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GameBE Bekijk bericht
      No harm intended PSG, sorry
      Okidoki. None taken ...

Comment

Hetzelfde (en meer) kan je bereiken met 'Curves' (Levels is eigenlijk een flauw afkooksel hiervan)
        Trukken ? Ken ik niet (*misschien toch wel)

*Een erg handig spulletje vind ik in USM per kleurkanaal werken om bepaalde plaatselijke kleurwijzigingen aan te brengen

Wat de foto betreft : serieus magenta zweem, maar dat haal je er in een wip uit met 'Curves' (Red-channel in het midden naar beneden halen)

voorheen

Louter technisch commentaar - over het al dan niet mooie ervan, spreek ik me niet uit : die magenta-gloed heeft idd iets...
        Last edited by mexicano; 17 juli 2009, 12:20.
        Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
          *Een erg handig spulletje vind ik in USM per kleurkanaal werken om bepaalde plaatselijke kleurwijzigingen aan te brengen
          Ik vermoed dan met een high radius - low amount (hiraloam)?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
            mooie en duidelijke uitleg van Peterdep
            Ditto!
            Het zijn dit soort mensen die een toegevoegde waarde zijn voor het BD-forum.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
              Ik vermoed dan met een high radius - low amount (hiraloam)?
              mexicano Een erg handig spulletje vind ik in USM per kleurkanaal werken om bepaalde plaatselijke kleurwijzigingen aan te brengen
              en verduidelijken jullie dat nu eens voor de mensen die de kennis niet hebben want voor hun is dit chinees (denk ik)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
                en verduidelijken jullie dat nu eens voor de mensen die de kennis niet hebben want voor hun is dit chinees (denk ik)
                USM oftewel unsharp mask is een filter die typisch wordt gebruikt om te verscherpen.
                De term unsharp mask/onscherp masker is nogal verwarrend want we gebruiken het om te verscherpen? Als technische basis wordt evenwel een vervaagde versie gebruikt. Het emuleert een effect dat werd gebruikt in analoge fotografie. Als ik me goed herinner werden daarbij twee versies boven elkaar geprojecteerd en zo gecapteerd. Eén ervan lag evenwel buiten het scherpteveld (onscherp dus) en beklemtoonde daardoor de randen. Het beklemtonen van de randen geeft de indruk dat de foto scherper is. Het is evenwel een truukje dat wanneer overdreven gebruikt, overdreven lichte en donkere randen gaat tonen. Deze randen noemen we halo's.

Anyways, de essentie is dus dat bij het verscherpen de randen worden geaccentueerd door twee sterke contrastlijnen: een lichte en een donkere.
                USM om te verscherpen wordt dan ook typisch gebruikt met een kleine radius (we willen immers enkel randen maken of benadrukken) en een hoge sterkte (om een duidelijke contrastlijn te maken).

Later werd evenwel een ander gebruik voor de USM gevonden, waarvoor die oorspronkelijk niet was gemaakt. Daarbij werd een grote radius gebruikt met een lage
                sterkte (Engels: high radius - low amount). Door de grote radius worden grotere gebieden beïnvloed. Door de lage sterkte is het effect een heel pak subtieler. Met deze instellingen gaat de USM typisch het locale contrast gaan verhogen en tonen binnen die gebieden gradueler laten afvlakken. De high radius - low amount wordt in de 'literatuur' vaak afgekort met de term hiraloam. Deze truuk werd gebruikt om locale contrastwijzigingen te doen vooraleer gedediceerde effecten daarvoor werden gemaakt. Nu gebruik je daarvoor typisch de clarity slider in camera raw of lightroom.

Ik zie niet hoe klassieke USM kan bijdragen tot wat Mexicano wil doen, maar een hiraloam zal allicht de overgangen in de kleurtonen gradueler maken als je die toepast op aparte kleurkanalen. Ik heb evenwel nog nooit van de truuk gehoord. (Maar ja, er zijn er zoveel...) Vandaar dat ik de vraag stelde.

Voila, hopelijk ben je nu up to speed ....
                Last edited by PSG; 18 juli 2009, 20:58.

Comment

Om de file size klein te houden, kun je de overlay of SL beter via een adjmnt layer doen!
                  SF
                  00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                    Om de file size klein te houden, kun je de overlay of SL beter via een adjmnt layer doen!
                    SF
                    Ik veronderstel dat dit op PSG zijn uitleg bedoeld is.

Comment

@PSG
                      als ik de afkorting "USM" zie staan dan weet ik wat dat betekent maar daarom niet iedereen die dit topic leest
                      groetjes linda

Comment

Ik zal eens een voorbeeldje posten na de Gentse Feesten (nu geen tijd, ik raak nu al niet door mijn foto's hiervan)
                        Canikon 40D - D200, D300

Comment

Working...
                        X