Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PS CS3: achtergrond van kleur veranderen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: PS CS3: achtergrond van kleur veranderen

Dat lijkt nog een stuk makkelijker, Kriss. Ga vandaag eens proberen hoe dat in zijn werk gaat. Omdat ik met de engelstalige PS CS3 werk moet ik een en ander naar het E vertalen, maar het lijkt me:
    1. toverstaf = magic wand gebruiken om witte achtergrond te selecteren. Dat gaat al vrij aardig (zoals boven reeds gezegd, zeker in combinatie met "toevoegen aan selectie, verwijderen uit selectie". Alleszins: als jij zegt: "die gewoon verwijderen", dan doe ik een Edit>Clear, juist?
    2. selectie omkeren = Select-Inverse
    3. selecteren, bewerken, slinken = Select-modify-contract (1 of 2 pixels) -> da's inderdaad de manier om de laatste schilfertjes witte achtergrond kwijt te raken.
    4. nieuwe laag...
    (en hier loop ik wat vast, maar dat vis ik vast wel uit. In mijn andere thread (grijs ipv zwart), spreekt een poster over een radial gradient, om de bloem los te maken van de achtergrond, en dat wil ik hier ook toepassen).

Maar alleszins bedankt! Heb weer veel bijgeleerd!
    Bedankt!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Ik werk eigenlijk liever met select->color range..
      Kan je ook verschillende tinten van de kleur (of andere kleuren) toevoegen, en dan de 'sterkte' van de selectie instellen.
      Soms eventueel nog wat aanpassingen onder 'refine edge'.
      Dan maak je daar een mask mee, en in dit geval de witte stukjes dat op de bloem liggen van de mask verwijderen (of inkleuren, hangt er van af waarop je de mask hebt gezet, op de kleurlaag of op de bloem).

Comment

Lijkt mij ook haalbaar! Bedankt.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Hier werk ik vaak met een combinatie van alles en nog wat
          Channels, levels en select color range zijn mijn geliefde tripartiete.
          Eenmaal de selectie is gemaakt, vergeet dan zeker niet de ‘Refine Edge’ knop
          Deze instellingen werken in real-time en barsten van de mogelijkheden.
          Je moet wel in een selectie tool/modus zitten om de knop te kunnen zien of activeren.
          Tenslotte kun je nog een van de 3 matting ingrepen uitvoeren, naargelang de situatie.
          Deze mattings zijn te vinden onder aan de trapladder van layer.
          Afwerken doe ik indien nodig met de Burn tool op 15%, maar wel heel lichtjes bijwerken.
          Een radial gradiant (voor zwart) of lichte drop shadow (voor wit) om de bleom wat los te maken van de BG
          Voilà nu zou dat bloemeke perfect moeten zijn.
          SF
          00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
            Indien het niet lukt zal ik eens een stap voor stap documentje maken adhv Les zijn foto (mits toelating natuurlijk)
            Belofte maakt schuld.
            Ik was dit niet vergeten maar door de drukte wat uitgesteld, mea culpa.

Bij deze : Klik

Veel leesgenot !
            gr, Olivier

Comment

@Viero dank

Comment

Toch nog even dit;

Als je een bloem (of om het even wat) fotografeert op een witte (of lichte) ondergrond/achtergrond, en je wil deze nadien in PS op een donkere achtergrond plaatsen, dan zal je, ook al is je selectie 100% perfect, het altijd zien als onnatuurlijk.

Je krijgt automatisch het 'uitknip-effect'

Gewoon omdat een voorwerp, gefotografeerd op wit er anders uitziet dan identiek hetzelfde onderwerp, gefotografeerd op zwart. Door het geflecteerd of geabsorbeerd licht.

Daarom is het ten eerste: niet aangeraden om zo te werken en ten tweede, als het dan toch niet anders kan: de randen moeten nadien extra bewerkt worden in PS om een natuurlijk resultaat te verkrijgen.
                Het heeft niks met doezelen of featheren te maken, maar met daadwerkelijk 'licht' aanbrengen of licht tegenhouden, vooral aan de randen van de bloem.

Met curve, in het midden naar beneden trekken, zwart laagmasker toevoegen en er in gommen met zwart (of schilderen met wit). Desnoods in 2 of 3 fasen.

Comment

Daarom is het ten eerste: niet aangeraden om zo te werken en ten tweede, als het dan toch niet anders kan: de randen moeten nadien extra bewerkt worden in PS om een natuurlijk resultaat te verkrijgen.

Hoe zou jij het doen Maniac ?

Comment

Belofte maakt schuld.
                    Ik was dit niet vergeten maar door de drukte wat uitgesteld, mea culpa.

Bij deze : Klik

Veel leesgenot !
                    gr, Olivier
                    Viero, you're the man, man! Bedankt!

Comment

Ik heb het ook eens geprobeerd, nu maar hopen dat het nog iets is?

Comment

Hoe zou jij het doen Maniac ?
                        Zoals ik hierboven reeds aanduidde: met curve...etc...
                        Dit met curves aanpassingslaag boven uw reeds geselecteerde bloem.

En natuurlijk zou de bloem zelf ook wat pittiger mogen.

Comment

Dank je wel voor alle reacties. Ik heb er alleszins heel wat van opgestoken, en ik hoop de anderen ook. Ik heb zo een aantal foto's die we als mislukt beschouwden vanwege verkeerde belichting alsnog kunnen redden. Het is natuurlijk beter de foto van de eerste keer juist te maken, maar ook op dat vlak is er nog zoveel dat mijn vrouw en ik kunnen leren.

Comment

Working...
                          X