Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PS CS3: achtergrond van kleur veranderen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• PS CS3: achtergrond van kleur veranderen

Ik zit te sukkelen met deze foto van mijn vrouw. Die is geschoten op wit fotopapier en in PS door mij lichtjes afgewerkt (crop, curves, kader, naam...) Nu zijn er mensen die liever een donkere achtergrond zien. Dus ik zou graag het wit (van de achtergrond) in zwart omzetten. Een vrij geslaagde selectie maken lukt nog wel (magic wand, quick selection tool, add to selection, subtract from selection...), met cmd-J (Macintosh) een nieuwe laag van de selectie maken en dan heb ik dat dichtgegoten met het emmertje (bucket tool) en zwarte verf. Maar er blijft zo'n witte rand rond bepaalde delen van de bloem, en ik weet niet hoe dat nog fatsoenlijk weg te krijgen.
    Misschien gaat het helemaal niet, wat ik probeer, en dan hoor ik het ook graag. Ik vermoed dat mijn vrouw een dergelijke foto zou overdoen, maar volgende keer (andere bloem) met een zwarte achtergrond.

Maar denkt iemand dat dit sowieso haalbaar is? Wat ik zoek is niet iemand die het voor ons oplost, maar iemand die me (liefst vrij gedetailleerd) kan vertellen hoe ik tewerk moet gaan.
    Dank bij voorbaat voor alle nuttige input!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Re: PS CS3: achtergrond van kleur veranderen

ik heb daar ook problemen mee, ik kan je niet helpen sorry!

Comment

Dan volg je deze thread maar aandachtig; kun je ook wat bijleren! Dank voor je sympathie. Soms lukt het me heel aardig, maar dit is blijkbaar een moeilijke.
      Rustig afwachten, we hebben hier een aantal PS-cracks op het BD-forum.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

de bestaande foto heb ik hier met de snelmaskermodus geseleteerd , selectie omkeren - doezelaar gebruikt
        cmd c - cmd v op een transparant document en eronder een nieuwe zwarte laag gemaakt

en zo heb ik hier de bloem met een zwarte achtergrond

Nadien de kader maken en Monique in plaatsen

succes

Comment

witte delen die overblijven zijn vooral kleurverschillen door de reflectie van de kleur van de bloem op't papier.

mijn idee is gewoon de rest zo voorzichtig mogelijk opvullen met een brush.

mijn probeersel:

nikon stuff

Comment

Dit is mijn "probeersel", verder zou ik nog afwerken met het "gommetje", maar ik heb nu geen tijd meer, moet dringend weg ! Succes !
            PS. Nu staat mijn naam er ook nog op, die was ik vergeten af te vinken in BDsizer.

Comment

Dank je voor alle reacties! Ik heb zelf (en ik vertrek dan nog van het origineel) ongeveer hetzelfde resultaat als jullie, nl. hier en daar nog een beetje wit. Net niet goed genoeg eigenlijk, dus mijn vrouw zal vanmiddag opnieuw fotograferen met een gekleurd achtergrond.
              Ik ga nog wel de methode die Miriam beschrijft uitproberen, om te zien of we op die manier nog steeds dat witte randje hebben dat hier en daar komt piepen: baat het niet, het schaadt ook niet.

Comment

Mijn vrouw schiet nu dezelfde bloem tegen een zwarte achtergrond, maar die achtergrond komt eruit als grijs. Ik heb daarover een nieuwe topic geopend.

Comment

Mijn versie op 1,5min dmv de kanalen, (nog) geen gom gebruikt :

Last edited by viero; 22 juni 2009, 17:10. Reden: toevoeging

Comment

die laatste door middel van kanalen ziet er wel goed uit denk
                    moet ik ook eens opzoeken hoe dat dan precies gaat

of beter leg het hier eens uit als je wil
                    http://www.jvs-photography.be/

Comment

Op bd staat er een tutorial -> http://www.belgiumdigital.com/infocu...iaKleurkanalen
                      [edit] Ik keer wel de output levels om (doe ik trouwens heel vaak bij selecties)

Indien het niet lukt zal ik eens een stap voor stap documentje maken adhv Les zijn foto (mits toelating natuurlijk)

Comment

Fantastisch, Viero, het beste resultaat totnogtoe. Ik werk intussen wel voort met Miriam's methode, die eigenlijk precies andersom te werk gaat. Als je je geroepen voelt om dit in meer detail neer te schrijven (ik ben ervan overtuigd dat dit mensen kan helpen): doe gerust met die foto (van mijn vrouw).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
                          Op bd staat er een tutorial -> http://www.belgiumdigital.com/infocu...iaKleurkanalen
                          [edit] Ik keer wel de output levels om (doe ik trouwens heel vaak bij selecties)

Indien het niet lukt zal ik eens een stap voor stap documentje maken adhv Les zijn foto (mits toelating natuurlijk)
                          lijkt me ook een leuk idee, zal zeker in dank aanvaard worden
                          nikon stuff

Comment

idd een stappenplan zou handig zijn
                            http://www.jvs-photography.be/

Comment

hey hey iedereen,

wel als je de achtergrond hebt geselecteerd, met het toverstafje. Dus uw witte achtergrond is geselecteerd. Die gewoon verwijderen.

Dan ga je de selectie omkeren. Zodoende die bloem is geselecteerd.

Wel dan ga je in de rubriek selecteren, gewoon naar bewerken. Bij bewerken, gewoon slinken aanklikken.
                              Daar 1 of maximum 2 pixels slinken.

Dus je verminderd de bloem rondom met 1 of max 2 pixels. Zodoende knip je of gom je rondom de witte overgangspixels weg.

Een niewe laag openen, die inkleuren met het gewenste kleur, en daarop de bloem (zonder witte rand) boven op zetten. In de gewenste positie.

Klaar is kees.

Een nieuwe gekleurde achtergrond
                              Met een mooie uitgeknipte bloem, zonder witte rand.

Greetzzz

hopelijk steekt er iemand iets van op.

Krisss
                              www.kris-sinnaeve.be

Comment

Working...
                              X