Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW, hoe begin je er aan?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• RAW, hoe begin je er aan?

De voordelen van RAW zijn dat je toestel geen voorgeprogrammeerde bewerkingen doet aan je foto's. Daardoor kan je alles naar de je hand zetten in Photoshop bv? Correct?

Nu, mijn vraag is..
    Hoe zit dat met de bewerking. Dan moet je écht elke foto bewerken?
    En wat moet je er dan mee doen? De curves, levels,...
    Ook neemt RAW nogal veel geheugen in beslag, meer dan JPEG dacht ik.
    Is dit nog te doen of zit je pc dan direct vol?
    En ivm de instellingen op je toestel, moet je die dan laten rusten of moet je er toch
    ook nog zelf aan prutsen?

Alvast bedankt voor tips/info!

Re: RAW, hoe begin je er aan?

Voor de antwoorden op dergelijke vragen hebben wij hier een uitstekend werktuigje, dat heet "zoekfunctie".
    Door die te gebruiken kom je bijvoorbeeld hier terecht.
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

In principe hoef je - behalve een correcte belichting - niks in te stellen op je toestel
      Het voordeel van dat wél te doen is dat sommige programma's *die settings toch herkennen en je (bijna) ermee kan werken zoals JPG
      Correcties kunnen ter allertijde
      * oa Nikon Capture
      Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Goele Bekijk bericht
        De voordelen van RAW zijn dat je toestel geen voorgeprogrammeerde bewerkingen doet aan je foto's. Daardoor kan je alles naar de je hand zetten in Photoshop bv? Correct?

Nu, mijn vraag is..
        Hoe zit dat met de bewerking. Dan moet je écht elke foto bewerken?
        En wat moet je er dan mee doen? De curves, levels,...
        Ook neemt RAW nogal veel geheugen in beslag, meer dan JPEG dacht ik.
        Is dit nog te doen of zit je pc dan direct vol?
        En ivm de instellingen op je toestel, moet je die dan laten rusten of moet je er toch
        ook nog zelf aan prutsen?

Alvast bedankt voor tips/info!
        Je moet inderdaad elke foto bewerken, De aanpassing van levels en curves hangt af van het resultaat dat je wenst. Raw is groter dan Jpeg, maar bevat ook meer informatie.
        Met de huidige opslagmogelijkheden is dit niet echt een punt. Een Harde schijf van 1TByte kost ongeveer 90 Euro. Het enige dat goed moet zijn op je toestel is de belichting. Alhoewel je bij raw-bewerking hierbij ook een deel kan goedmaken.

Er zijn programma's zoals Lightroom die Rawbewerking tot een minimum herleid. Zo leest dit programma de instelling van je camera in. Deze info zit ook in het rawbestand. En stelt elke foto af via deze gegevens. Stel dus dat je je camera hebt ingesteld met portrait modus, dat zal LR er ook voor zorgen dat dit goed op het scherm wordt weergegeven met betere huidtinten. Bepaalde presets worden ook in het bestand weggeschreven waar LR dus zijn bewerking op baseert.

Comment

*Raw is de 100% “Filet Pur”
          Jpeg is de kant en klare hamburger hiervan!
          Serie foto’s kun je wel in “sync” editen (bespaart je veel tijd)
          Wat te edit’n?
          Alles wat jij noodzakelijk acht!
          Het echte edit/retouche werk en opscherpen, doe “ik althans” in PS (*Psd non *RAW)

Ik beveel *Raw aan: van hier > >>>>....tot > hier!

Oh ja, Toestel en opname > Perfect in Focus (AF/MF) en accurate belichting, zijn een absolute must, ook in *RAW
          Last edited by Veronique; 24 mei 2009, 15:54.
          « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Working...
          X