Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nef(raw) Nikon D90 openen in Photoshop elements 6 op de Mac

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nef(raw) Nikon D90 openen in Photoshop elements 6 op de Mac

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
    ..... et voilà

Waarom DNG

1. DNG is open source

DNG is kleiner van formaat, doch zonder IQ verlies. (lossless)
    Voorbeeld: > Nikon D700-NEF: 11.4 Mb, omgezet naar > DNG: 10.2Mb = 1.2Mb minder (per RAW file) op je schijf!!

2. DNG werkt in alle ACR's en dwingt niemand tot dure updates

3. DNG kan je ook (snel) correct openen & bekijken in free viewers zoals: Faststone..enz
    Je kan, dacht ik (voor Vista) zelfs een Codec’je installeren om je DNG files in Win explorer te openen en te bekijken

4. DNG geeft ons iets meer zekerheid qua support in de toekomst, vermits het een open source is!!

5. DNG’s werken volledig “Zen” met alle Adobe producten, die toch wel een soort van norm zijn geworden op dit gebied!

6. Voor mij het belangrijkste: de ACR edits (ingrepen) worden bij DNG, enbedded opgeslagen, zodat je die anders aparte “XMP” file, nooit kwijtraakt.
    De DNG file blijft, na je PP in ACR, dus nog steeds “1” file, all in, wat zeer belangrijk en eenvoudig werken is, bij professionele uitwissel, maar ook zeker een pro is, voor amateurs, bij file verplaatsing bijvoorbeeld.
    (bij NEF o.a. worden 1500 files er dus 3000 .. enz..)

7. Hasselblad H2D & de Leica Digital-Modul-R, draaien trouwens standaard op het DNG formaat en dat zijn nu niet bepaald achterlijke merken, hé.

Ik en bijna al mijn klanten werken altijd met DNG en dit zonder enig probleem, maar nogmaals, bovenstaande geldt enkel als je ACR al gebruikt of in de toekomst gaat gebruiken.

veronique
    Een bestandsformaat die open source is? Software kan open source zijn, voor een bestandsformaat ligt dat wel ietsje anders. Lees dit maar eens -> http://en.wikipedia.org/wiki/Digital...e_(file_format)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
      Mooi, maar Windows (Vista) kent geen dmg-bestanden! Zou volgens Adobe met "Disk copy" geopend moeten worden, doch waar vind ik dat?
      Normaal kun je RAW files zo maar niet overal in view'n hoor!
      Voor Windows Vista 32bit, ie er wel een DNG codec voorzien
      Last edited by Veronique; 10 mei 2009, 16:17.
      « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mathias Bekijk bericht
        Een bestandsformaat die open source is? Software kan open source zijn, voor een bestandsformaat ligt dat wel ietsje anders. Lees dit maar eens -> http://en.wikipedia.org/wiki/Digital...e_(file_format)
        Ik bedoel dit:
        DNG is een openbaar gedocumenteerde, vlot verkrijgbare specificatie en kan gemakkelijk worden overgenomen door camerafabrikanten en worden bijgewerkt met toekomstige technologiewijzigingen.

Dus open!

... en hier ga ik het dan ook bij laten!

Comment

Normaal kun je RAW files zo maar niet overal in view'n hoor!
          Voor Windows Vista 32bit, ie er wel een DNG codec voorzien
          Misschien eens de initiele vraag herlezen.
          Het gaat hier over apple niet windinges.
          Bij apple zit de viewer en mogelijkheden ingebakken in het systeem. Met de nodige systeemupdates kan je (bijna) alle rawformaten bekijken met het bijgeleverde voorvertoning en zelfs met de quickview.
          om op de vraag terug te komen.
          Open je nef in preview (voorvertoning)
          bewaar als tiff of psd en je kan gaan spelen in elements.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
            Ik dacht het niet
            Jazzers vraag ging enkel en alleen over Win Vista.

Comment

Jullie hebben allemaal verstand van RAW en DNG en NEF???? Mij zegt het nog niks, dus bedankt voor jullie uitleg, maar ik sta net zover als toen ik mijn vraag stelde. Wie kan mij dit in kleutertaal nog eens uitleggen?
              Nikon D90 18-105VR

Comment

Wie heeft de Nederlandse versie van PS CS3 voor mij? Camera Raw werkt blijkbaar niet met Nikon D90 en PSE 6.
                Nikon D90 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pico64 Bekijk bericht
                  Gedaan, maar lukt nog niet
                  Nikon D90 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Ik denk dat updaten niet zal helpen de D90 is volgens mij nieuwer als PSE7 en dan worden de ACRs voor de vorige versies niet meer bijgewerkt.

Alternatief: Adobe's DNG-converter downloaden en je NEF omzetten naar DNG's en die met de ACR van PSE6 omzetten.
                    Ik snap je niet, sorry
                    Nikon D90 18-105VR

Comment

Bij apple zit de viewer en mogelijkheden ingebakken in het systeem. Met de nodige systeemupdates kan je (bijna) alle rawformaten bekijken met het bijgeleverde voorvertoning en zelfs met de quickview.
                      om op de vraag terug te komen.
                      Open je nef in preview (voorvertoning)
                      bewaar als tiff of psd en je kan gaan spelen in elements.
                      Mijn mac opent de NEF fotos dus niet. What to do?
                      Nikon D90 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GillisP Bekijk bericht
                        Wie heeft de Nederlandse versie van PS CS3 voor mij? Camera Raw werkt blijkbaar niet met Nikon D90 en PSE 6.
                        Met CS3 zal het zeker niet lukken (update enkel voor CS4)! Volgens http://www.adobe.com/special/photosh...5.3_ReadMe.pdf kan het wel met PSE6. Als je de instructies (op blz 43 onderaan) nauwgezet gevolgd hebt, zou PSE6 de raw-bestanden van de D90 moeten kunnen openen.
                        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Ik dacht het niet
                          Jazzers vraag ging enkel en alleen over Win Vista.
                          de initiele vraag was volgens wat ik kan lezen nog steeds:

"Ik krijg de fotos die ik in RAW gemaakt heb niet open in PSE 6 op de Mac. Wie kan mij helpen?"

en intussen is hij totaal de pedalen kwijt

Comment

de initiele vraag was volgens wat ik kan lezen nog steeds:

"Ik krijg de fotos die ik in RAW gemaakt heb niet open in PSE 6 op de Mac. Wie kan mij helpen?"

en intussen is hij totaal de pedalen kwijt
                            Ja, idd. maar mijn antwoord, dat U daaraan koppelt, was wel aan Jazzer gericht en niet aan de TS
                            Fair & in de context blijven, hé .... manneke, anders geraakt iedereen hier de pedalen kwijt, op uw manier!!!
                            Muggenzifters zitten er hier al genoeg en daar is mijn tijd véél te kostbaar voor.

Voor de rest > omzetten naar DNG is hier de goede, eenvoudige en permanente oplossing, maar hij maakt het liever héél ingewikkeld, blijkbaar!!

veronique

Comment

DNG converter downloaden bij Adobe->installeren->NEFs omzetten in DNGs en die openen met PSE6 en je correcties toepassen en dan bewerken.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

NEF openen in preview (voorvertoning) het programmatje dat al standaard geinstalleerd is op je mac. Bewaren als TIFF of psd en verder spelen in Elements.
                                Nikske downloaden en extra installeren, alles is beschikbaar op elke mac.

Comment

Working...
                                X