Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop en dan afdrukken ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Photoshop en dan afdrukken ...

Vandaag was het zover ... naar de fotograaf voor een "testafdruk" van een zelfgemaakt communiekaartje.
    Ik wou zeker zijn van wat ik gemaakt had ook overeenstemde met de afdrukcentrale van mijn lokale fotograaf.

Communiekaartje op USB-stick geplaatst, in zijn Spector-lezer geplaatst en uurtje later kon ik mijn eerste 3 afdrukken gaan afhalen.
    Wat bleek, mijn ingestelde formaat van 18 x 13 klopte niet met de afdruk.
    Langs de zijkanten vielen er een paar millimeters weg, de witte boord die ik rondom had gemaakt was niet meer proportioneel.

Dankzij zijn bereidwillige medewerking heeft hij via zijn Photoshop de witte kader weggedaan en terug doorgestuurd naar afdrukcentrale.

Resultaat na een kwartiertje ... alles staat erop, maar helaas nu donkerder ...

Er is dus een kleurverschil tussen Spector-lezer en doorsturen van PC.

Op zijn computerscherm waren de kleuren gelijk aan mijn scherm, maar het eindresultaat was minder...

Kunnen jullie mij tips geven om dit te voorkomen, verhelpen, wat te gebruiken, wat zeker niet, ...

Ter verduidelijking, ik ben zeer tevreden over de service van de lokale fotograaf, maar zit eerder in de knoop met het afgedrukte eindresultaat.

Ik kan toch moeilijk voor elke foto en testafdruk laten maken?

MVG,

Filip
    www.fluidr.com/photos/fotofilip3

Re: Photoshop en dan afdrukken ...

Oorspronkelijk geplaatst door XiNiX Bekijk bericht
    Vandaag was het zover ... naar de fotograaf voor een "testafdruk" van een zelfgemaakt communiekaartje.
    Ik wou zeker zijn van wat ik gemaakt had ook overeenstemde met de afdrukcentrale van mijn lokale fotograaf.

Communiekaartje op USB-stick geplaatst, in zijn Spector-lezer geplaatst en uurtje later kon ik mijn eerste 3 afdrukken gaan afhalen.
    Wat bleek, mijn ingestelde formaat van 18 x 13 klopte niet met de afdruk.
    Langs de zijkanten vielen er een paar millimeters weg, de witte boord die ik rondom had gemaakt was niet meer proportioneel.

Dankzij zijn bereidwillige medewerking heeft hij via zijn Photoshop de witte kader weggedaan en terug doorgestuurd naar afdrukcentrale.

Resultaat na een kwartiertje ... alles staat erop, maar helaas nu donkerder ...

Er is dus een kleurverschil tussen Spector-lezer en doorsturen van PC.

Op zijn computerscherm waren de kleuren gelijk aan mijn scherm, maar het eindresultaat was minder...

Kunnen jullie mij tips geven om dit te voorkomen, verhelpen, wat te gebruiken, wat zeker niet, ...

Ter verduidelijking, ik ben zeer tevreden over de service van de lokale fotograaf, maar zit eerder in de knoop met het afgedrukte eindresultaat.

Ik kan toch moeilijk voor elke foto en testafdruk laten maken?

MVG,

Filip
    In ieder geval je scherm zelf of laten kalibreren zodat je altijd de juiste kleuren/constrast heb. Hiervoor zijn diverse tools te vinden. Check bijvoorbeeld:
    Last edited by tomklerks; 9 april 2009, 20:50.
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

Comment

Inderdaad je scherm (laten) kalibreren is de eerste stap. Het scherm dat je fotograaf gebruikt is, normaal gezien toch, gekalibreerd, dus de afdrukken zouden niet opvallend mogen afwijken van wat je ziet op zijn scherm.

Wat betreft de witte rand, hou je er best rekening mee dat de afmetingen van foto's vaak wat afwijken. Zo is een 10x15 vaak een 10,2x15,2. Als de 13x18 die je van het labo krijgt eigenlijk een 13,2x18,2 is, dan kan dat een verklaring zijn voor de foutieve witte rand. Best gewoon even checken met je fotograaf wat de exacte afmetingen zijn van alle afdrukformaten...
      www.135mm.be
      @135mm_leuven
      info@135mm.be

Comment

Ik vermoed dat je handelaar toch met een eigen afdrukmachiene staat, aangezien hij je foto's kan afleveren na een kwartier.

Dan is er maar één uitleg, deze man/vrouw kan met de machiene niet werken, waar ik ga, kunnen ze alles op de afdrukmachiene zelf nog gaan aanpassen tot op 0,1mm nauwkeurig.

Heb ik het verkeerd verstaan, en gaan deze toch via een Spector labo, zoek dan een labo met een eigen afdrukmachiene, daar doen sommigen er teminste nog hun werk van om de afmetingen manueel in te geven en aan te passen, wat bij de machienes in de grote labo's niet gebeurd, daar staat alles ingesteld op een gemiddelde, die er soms wel wat zit aan te knoeien, hun standpunt kan ik ook wel begrijpen, daar ze dan ook vanalles over de vloer krijgen, 80% van de mensen leveren gewoon af wat er uit hun digitaaltje komt, en dat willen mensen als wij niet.

Albijal moet wat je op het scherm bij je lokale fotograaf zag, toch hetzelfde zijn als wat op je foto komt, anders is deze slecht bezig.

Kalibreer (zoals reeds gezegd) in ieder geval ook je eigen scherm, zo weet je aan wat je je mag verwachten.

Comment

Dank aan iedereen voor de raad, vandaag heb ik een andere fotograaf uit de regio geprobeerd met een beter resultaat, en iemand die de moeite deed om alles netjes passend op papier te krijgen.

Filip
          www.fluidr.com/photos/fotofilip3

Comment

ofwel heeft die fotograaf er eigenlijk idd geen verstand van
            En het kan ook liggen aan het soort papier dat hij gebruikt hoe de kleurtoon ligt.
            Spector heeft nogthans bekwame techniekers die die machines op punt zetten voor gebruik en normaal komen onderhouden.
            En het feit dat je fomaat afweek, er bestaat een functie op die fotolabs 'full paper', dan is de machine verplicht af te printen wat jij ingesteld hebt.
            smile ! ...it confuses people ...

Comment

misschien een domme vraag maar is het bestandje RGB kleur?

Comment

Ik heb dus net hetzelfde probleem....Op mijn laptop (nog maar 3 maand oud, dus ik vermoed? dat het niet aan de kalibratie ligt...) zijn de ontwerpjes steeds veel mooier dan de afgedrukte ontwerpen. De afgedrukte ontwerpen zijn dikwijls veel donkerder dan wat mijn laptop weergeeft.

Oorspronkelijk geplaatst door dieselke Bekijk bericht
                misschien een domme vraag maar is het bestandje RGB kleur?
                En ik maak inderdaad mijn ontwerpen in RGB, is dit de reden??

Comment

Werk in de toekomst met bleed & crop marks, voor je boord probs!
                  Vraag je drukker naar zijn print modus: RGB color/CMYK color?
                  ..and produce in that profile.

veronique
                  Last edited by Veronique; 18 mei 2009, 18:31.
                  « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mdm74 Bekijk bericht
                    Op mijn laptop (nog maar 3 maand oud, dus ik vermoed? dat het niet aan de kalibratie ligt...
                    de ouderdom heeft niks met de kalibratie te maken hoor!
                    meestal is het zelfs zo dat een laptopscherm amper te kalibreren is.
                    ook zijn de meeste schermen "uit fabriek" veel te helder en contrastrijk ingesteld.

mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

[QUOTE=mdm74;2256180]Ik heb dus net hetzelfde probleem....Op mijn laptop (nog maar 3 maand oud, dus ik vermoed? dat het niet aan de kalibratie ligt...) zijn de ontwerpjes steeds veel mooier dan de afgedrukte ontwerpen. De afgedrukte ontwerpen zijn dikwijls veel donkerder dan wat mijn laptop weergeeft.

En ik maak inderdaad mijn ontwerpen in RGB, is dit de reden??[/[/COLOR]QUOTE]

denk dat je eerste fotograaf misschien wel vergeten is(ofwel weet hij da niet..!) na het aanpassen van jou bestand in photoshop, convert to profile te gebruiken, dan pas zit je de juiste kleuren die je in ps gebruikt hebben ook daadwerkelijk op papier zien. Dus het omzetten van rgb naar srgb...
                      smile ! ...it confuses people ...

Comment

Zonder kalibratie sta je natuurlijk nergens 00.00
                        Dat is de fundering van je Art en moeite.
                        De kans dat je screen standaard goed staat, is minimaal!
                        Neem een goede vakman-drukker, dat loont en siert je werk.

veronique

Comment

.....
                          Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 16:21.

Comment

Oei, het is geen drukkerij?
                            Dan haak ik af!
                            Die "goedkoop" centrales werken (meestal) met meerdere of geen profielen, meerdere papieren, meerdere machines, zodus, pfffff!!
                            Resultaten zijn dan ook ad random.

Comment

Hallo,
                              Ik heb ook het communiekaartje van mijn dochter in CS3 gemaakt. Mooi op maat 10 x 15. Wat tekst bijgezet en op een USB-stick bewaard. Daarna ben ik niet naar een fotograaf gegaan maar wel naar een keten (zoals Kruidvat, Di, Colruyt, whatever).
                              Het kwam er perfect uit. Ik was dus heel tevreden met het resultaat.

Daarentegen ben ik eens mijn digitale foto's gaan laten afdrukken met een fotograaf die een Kodak-machine staan heeft, en op kodakpapier afdrukt, wel wel wel, dat waren geen mooie foto's meer. Veel te hard van kleur en ook donker.

Duurkoop is daarvoor niet altijd goedkoop. Maar ik ben in elk geval blij met de kwaliteit van die 1ste keten
                              Nikon D90 - SIGMA - 70-200 2.8 EX APO II - Nikkor 55mm *** Vanguard AK-4 Tripod - Manfrotto M-Y Monopod 776YB *** Adobe PS CS5
                              The Sky is not the limit... the ground is..

Comment

Working...
                              X