Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies vraag bewerking

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• advies vraag bewerking

Beste,

Ik ben beginnend en heb sinds kort een EOS 450D. Vanmorgen op pad gegaan om eens te experimenteren. Nu heb ik een foto van een kerk gemaakt. Er zijn twee dingen op deze foto waar ik mij nu als prioriteit op wil richten, n.l.: de grijs/witte lucht waar ik (met contrast/brightness) in photoshop weinig mee kan. Als ik met selecteren ga werken (om deze "kleur" te gaan vervangen) dan klopt de foto uit eindelijk niet meer omdat er veel blaadjes van bomen voor zitten en het dan een echte nepfoto gaat worden. En het perspectief.

vraag 1: hoe kan ik toch iets met dezel lucht doen zonder dat je het idee hebt dat het ene deel van de foto er letterlijk is opgeplakt (super nep).

vraag 2: doordat ik van onderaf heb gefotografeerd (ik zit in een rolstoel) lijken hoge gebouwen vaak naar achter te hellen. Het schijnt dat je dit kan veranderen. Hoe gaat dat in zijn werking?

Alvast bedankt voor reacties.

Re: advies vraag bewerking

Deze foto is een beetje overbelicht, je krijgt daarom geen scherpe aflijning meer rond de bladeren en het kruis rechts op de foto.
    Als je deze in RAW gemaakt hebt is er nog niets verloren, gewoon iets 'donkerder' ontwikkelen en je bent al een heel eind ... maar dat zal waarschijnlijk je lucht niet beter maken.

Kijk even naar deze foto :

ongeveer 10 minuten werk in PhotoShop om dit resultaat te krijgen, het is niet perfect, maar toch al een stuk beter denk ik
    Wat is er nu juist gedaan aan deze foto ?
    stap 1 : levels aangepast om meer contrast te krijgen
    stap 2 : filter > render > clouds op een nieuwe layer met lichtblauw en wit als kleuren
    stap 3 : een mask op deze layer met een gradient verloop van zwart naar wit om enkel de bovenkant zichtbaar te houden.
    stap 4 : blending mode van deze 'lucht' layer aangepast zodat deze alleen over de 'witte' delen van de onderliggende layer zichtbaar is en opacity iets lager gezet om beter blauw te krijgen.
    stap 5 : nieuwe 'soft light' layer met een gradient van zwart naar transparant om een ND Gradient filter effect te krijgen.
    stap 6 : een lichte UnSharp Mask om een beetje extra scherpte te krijgen.

en dat is alles

PS : ik geef ook PhotoShop post processing workshops als je wilt hoor

Het effect van het achterover hellen van de huizen zal je alleen met een dure TS lens (Tilt & Shift) kunnen oplossen vrees ik, als je dit in PhotoShop doet ga je kwaliteit inboeten, of je moet naderhand sterk kunnen verkleinen, dan lukt het nog wel, maar ik zou het niet echt aanraden eerlijk gezegd.

Mark

(dat van die workshop is een grapje hé, maar als iemand intresse heeft wil ik wel iets in elkaar steken om te helpen)
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Hi!

Aan die lucht kan je niet veel doen zonder het 'nep' te laten lijken.
      Het kán wel (bv. met meerdere belichtingen en HDR => verschillende foto's van donker naar bleek die je achteraf samenvoegd tot een 'ideaal' belichte foto), maar daar komt wel een beetje experimenteren aan te pas.

Ik zou ook m'n foto's in het RAW formaat van m'n camera nemen, zo heb je wat extra ademruimte voor het bewerken. In Camera Raw bv. kan je dan de highlights wat (beperkt) donkerder maken, kleuren, contrast aanpassen, en veel meer, zonder dat je op je foto veel schade opricht (in tegenstelling to jpg soms).

Wat betreft het perspectief zit er in Photoshop een functie lenscorrectie. Daar kan je een aantal zaken aanpassen zoals chromattic abberation (de paars-geel-blauwe lijnen aan contrastrijke randen), vignetting (donkere schimmen rondom je foto), en perspectief (wat jij in dit geval nodig zult hebben). Je kan je foto 'naar voor' kantelen om het perspectief te corrigeren.

Ik hoop dat dit een beetje helpt...
      Groeten,
      Wim.

Comment

tnx, ik heb de foto in RAW. Zal eens gaan spelen zoals u hebt gedaan en kijken of ik hetzelfde kan bereiken.

Comment

Goed, dan kun je eens proberen ze in Camera Raw te openen, en de highlights verminderen (zien waar dat je brengt) of de volledige exposure verminderen. Dit laatste zal je hele foto wel donkerder maken, maar als je CS4 hebt kan je selectief de exposure aanpassen...

Groeten, Wim.

Comment

Goed, als eerste ben ik aan de slag gegaan met het voorbeeld van LamboCars. Ik moet zeggen dat ik vanaf stap 4 niet meer echt weet wat ik moet doen. Er zal nog veel oefening en verdieping in photoshop nodig zijn om ook te krijgen wat ik wil. Nu heb ik iets bij "toeval". Maar goed het lijkt ergens op.
            Tips altijd welkom!

Volgende uitdaging is eens te kijken naar de perspectieven...

Dat heb ik ondertussen gedaan met de lens correctie van CS3. Zoals ik er nu mee kennis heb gemaakt benik er niet enthousiast over. De foto kantelt naar voren en vervormt op andere plekken. Daardoor moet ik steeds gaan herstellen en croppen. jammer. In ieder geval een leerzaam dagje!
            Last edited by Apewoman; 3 mei 2009, 18:17.

Comment

ShiftN. even googelen, het is gratis en werkt goed om het perspectief aan te passen. Dit programma zoekt naar rechte lijnen (of lijnen die recht zouden moeten zijn) en zorgt zo voor een foto die 'rechtgetrokken' is.

Verder zou ik aanraden om in Raw te schieten en eventueel Lightroom 'aan te schaffen'. Hierdoor heb je meer controle over je foto achteraf. Je moet natuurlijk altijd proberen een goede foto te schieten, maar bij mij geeft LR in de nabewerking net dat beetje meer punch aan de foto. Tevens zijn er op het internet honderden presets te vinden voor Lightroom, waardoor fotobewerking (soms) heel simpel wordt. Ander voordeel van Lightroom, Nadat je een foto aangepast hebt kan je altijd terugkeren naar het origineel, waarbij je in Photoshop na een save je origineel kwijt bent (tenzij je zo slim bent geweest er eerst een copie van te maken)

grt,
              Raf
              Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Goede wolken maken in photoshop is niet zo moeilijk. Je kan er geen exacte werkwijze opkleven... smaken verschillen immers. Wel enkele belangrijke tips:

1. Gebruik in photoshop de filter 'wolken' maar doe dat altijd kleiner dan je ze nodig hebt. Wanneer je ze achteraf vergroot komt het realistischer over.
                2. experimenteer met meerder lagen en maskers.
                3. probeer ook eens de 'radiaal vaag' filter
                4. contrast en kleur kan je op elke moment aanpassen afhankelijk van de belichting van het origineel.

Comment

Working...
                X