Nu ik nog op mijn bestelde camera aan het wachten ben, verdiep ik me ondertussen maar in het fotobewerken en zo kwam het dat ik me het volgende afvroeg:
Krijg je vierkante pixels te zien als je je foto's bv 2-3 x vergroot en dan af laat drukken? (zonder de de foto te resamplen) Het lijkt me wel, maar misschien valt dit niet op door de niet vierkante inktdruppels van de printer?
En zo ja, hoe voorkom je dat? Ik wil dat nl niet hebben, anders gaan mensen , als mijn vader, die nog gewoon met film fotografeert zeuren over de lage resolutie. Ik heb in PS al zitten proberen met het film-grain filter en de pixelate filters, maar die halen teveel details weg.
Wat ik probeerde was de resolutie flink verhogen en dan van de groepjes pixels die ontstaan cirkels maken, zodat je kan zeggen dat je een grove korrel gebruikt hebt (wat ik dus bedoel: als je 16 x vergroot, ontstaan er blokjes van 4x4 pixels met dezelfde kleur. Daar wil ik dan rondjes met een straal van 2 tot 3 pixels van maken.)
Zo worden de kleinst zichtbare details er niet minder op, maar valt de lage resolutie niet op. Dit is me niet echt gelukt, maar wordt dit vaker gedaan? En hoe dan?
edit 1: ik zou natuurlijk ook gewoon kunnen interpoleren bij het vergroten, maar dan blijft het onscherp.
edit 2: Hieronder heb ik een poging gedaan om mijn vragen wat duidelijker te stellen.
Krijg je vierkante pixels te zien als je je foto's bv 2-3 x vergroot en dan af laat drukken? (zonder de de foto te resamplen) Het lijkt me wel, maar misschien valt dit niet op door de niet vierkante inktdruppels van de printer?
En zo ja, hoe voorkom je dat? Ik wil dat nl niet hebben, anders gaan mensen , als mijn vader, die nog gewoon met film fotografeert zeuren over de lage resolutie. Ik heb in PS al zitten proberen met het film-grain filter en de pixelate filters, maar die halen teveel details weg.
Wat ik probeerde was de resolutie flink verhogen en dan van de groepjes pixels die ontstaan cirkels maken, zodat je kan zeggen dat je een grove korrel gebruikt hebt (wat ik dus bedoel: als je 16 x vergroot, ontstaan er blokjes van 4x4 pixels met dezelfde kleur. Daar wil ik dan rondjes met een straal van 2 tot 3 pixels van maken.)
Zo worden de kleinst zichtbare details er niet minder op, maar valt de lage resolutie niet op. Dit is me niet echt gelukt, maar wordt dit vaker gedaan? En hoe dan?
edit 1: ik zou natuurlijk ook gewoon kunnen interpoleren bij het vergroten, maar dan blijft het onscherp.
edit 2: Hieronder heb ik een poging gedaan om mijn vragen wat duidelijker te stellen.
Comment