Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blue fringing: is dit te verwijderen in PS CS3?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Blue fringing: is dit te verwijderen in PS CS3?

Ik heb hier al wel wat draadjes gelezen over CA (chromatic aberration), die zich uit als "purple fringing" en, in ons geval, "blue fringing", maar vraag me af of iemand een methode heeft om dit eenvoudig weg te krijgen in Photoshop. Ik beschik over de engelstalige versie van Photoshop CS3 for Mac.
    Onderaan vind je gewoon een screenshot (detail) van één dergelijke foto, waar je in op de rand duidelijk een blauwe schijn ziet. De foto's (in dit geval een macro-opname van een roos) zijn gemaakt met een Powershot G5, met Hoya voorzetlenzen, die mijn vrouw gebruikt. Bij een vorige opname heb ik meer dan één uur besteed om dit heel voorzichtig, uiteraard op een nieuwe laag, proberen weg te schilderen met zwart (de achtergrond was daar zwart). Maar ik vraag me af of er geen snellere methode is. Is het bijvoorbeeld niet mogelijk alles wat blauw is (of die exacte tint van blauw) te selecteren, en om te zetten naar een andere kleur? In dit geval is die achtergrond niet echt zwart, maar is het vermoedelijk de "bokeh" van achterliggende bladeren of iets dergelijks.
    Ik heb RAW-versies van deze bestanden (geconverteerd naar DNG), die ik open in ACR, waar ik een optie vind om te "defringe"-en. Helaas lijkt dat niet erg te helpen, en ben ik dus aangewezen op mijn PS-vaardigheden (die nog niet zo goed zijn )

Uiteraard zal de foto nooit zo groot worden weergegeven als deze (ik denk) 66% crop.
    Dank bij voorbaat voor alle mogelijke tips, die me op het goede spoor kunnen zetten.
    Last edited by LesC; 23 maart 2009, 17:04.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Re: Blue fringing: is dit te verwijderen in PS CS3?

Filter => Distort => Lens correction?

Daar is er een slidertje voor CA problemen.
    Zie ook hier.

EDIT: dat is waarschijnlijk hetzelfde als in ACR.
    Misschien moet je hier eens kijken: http://fotonieuws.upclive.nl/upclive...&artikelid=783
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Filters ... vervorm ... lenscorrectie. (althans in CS2)

Oeps, iemand was mij voor.
      David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

Comment

Great minds think alike, zeggen ze in het Engels. Zal het eens proberen, en kom wellicht morgen pas terug met het resultaat. Bedank voor je input.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

je zou ook eens hetvolgende kunnen proberen
          je kopieert de laag en zet de modus van de bovenste laag op kleur
          daarna ga je de bovenste laag vervagen met bv filter vervagen "omgevingsvervaging" 20%

Comment

Dank voor je toelichting, David, wat ik erg apprecieer. Probleem blijft dat ik met de engelstalige versie werk, van PS CS3 en voor Mac...

Enfin, die tweede laag aanmaken en modus op "Color" (kleur) zetten lukt me nog.
            Filter, vervaging, omgevingsvervaging is blijkbaar niet zo simpel.
            Ik kies voor Filter>Blur> en heb dan de keuze tussen:
            Average, Blur, Blur more, Box blur, Gaussian blur, Lens blur, Motion blur, Radial blur, Shape blur, Smart blur, Surface blur...

en hier sla ik tilt.

Ik geef het op, denk ik, en keer terug naar het ouderwetse, voorzichtig wegborstelen.
            Dacht dat het eenvoudiger zou zijn. Niet dus.

Toch dank om me te willen helpen.

Comment

e-paper press's PT Lens

plugin voor PS kan overweg met oa. purple fringing
              Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

Comment

Dank voor de referentie naar PTLens. Heb de trial versie gedownload en het lijkt wel wat te doen, zij het misschien niet alles. Ga het toch wel verder exploreren.

Comment

http://powerretouche.com/Color-fringe_tutorial.htm

Comment

@Les of je in photoshop met PC of Mac werkt blijft hetzelfde hoor alleen de versie maakt het verschil uit.

Comment

Ik neem aan dat je niet in RAW werkt?
                      Anders: met een druk op de knop weg te halen in Canon DPP...

Comment

Jawel... werk zeker in RAW, maar ben hoegenaamd niet vertrouwd met DPP.
                        Ik heb de gewoonte om al onze RAW-beelden (en omdat mijn vrouw en ik met verschillende toestellen werken, gaat het om minimum drie verschillende RAW-formaten!) naar DNG om te zetten. Weet niet of DPP het DNG formaat wel ondersteunt, maar zal 'ns kijken. Dank voor de reacties.
                        Heb inmiddels een blik geworpen op de plugins. Voornaamste bezwaar: ze zijn te betalen! Niet dat ik dat er niet voor overheb, als ik er voldoende gebruik van zou maken, maar eigenlijk komt dit CA probleem bijna uitsluitend voor met foto's afkomstig van de Powershot G5 met Hoya voorzetlenzen. Vraag me af of dit toestel sowieso nog veel uit de kast zal komen, nu ik mijn vrouw aan een macrolens (en mijn 350D) geholpen heb!

Comment

Beste Lesc...

Zie screenshot. Open de foto en in de RAW-modus in Photoshop.
                          Hier kan je in uw geval de purpere "ringen" aanpassen in deze raw-modus.
                          Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

heb een foutje gemaakt in de "screenshot" Je moet het symbooltje daarnaast nemen "onder lens corrections en dan bij de schuifregelaars van "Chromatic abberation".... !!!

Sorry
                            Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Dank voor je reply met screenshot, en voor je correctie.
                              Ik was begonnen met Adobe Camera Raw, maar had de indruk dat die Lens Correction niet al te veel deed.
                              Nu heb ik het overgedaan, zoals je gezegd had:

Het is beter, zij het misschien nog niet helemaal weg, maar ik heb wel beide schuivertjes op 100% moeten zetten. Is dat normaal, of is dit geval van blue fringing (zie origineel in mijn eerste post) zo erg?

Comment

Working...
                              X