Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blue fringing: is dit te verwijderen in PS CS3?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Blue fringing: is dit te verwijderen in PS CS3?

Dag Lesc... dit is de beste manier om deze "digital problems" op te lossen...
    Ziet er goed uit! Niet?

Tim W.
    Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

't Is alleszins een stuk eenvoudiger dan (voorzichtig) weg te borstelen, zoals ik totnogtoe altijd deed. Dank je wel! Ik ga nu nog wel goed checken of er elders op de foto geen andere dingen zijn misgelopen nu.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Lesc,

Normaal zou ie elders op de foto niks mogen aanpassen... deze functie zit in de raw in, om zulke problemen op te kunnen lossen...
        Als ik je nog wat kan helpen met iets anders, dan hoor ik het wel.

Tim W.
        Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

de simpelste manier, misschien wel niet de beste?...is:

selecteer: afbeelding - aanpassen - kleurtone /verzadiging - dan boven in het keuzevakje de magenta tinten selecteren ipv origineel, en met het pipet de paarse/of in dit geval de blauwe rand aanklikken die wil verwijderen...daarna de middelste schuiver naar links zetten zoveel als je zelf wil of tot je tevreden bent met het result...simpel en snel!

werkt voor mij in de meeste gevallen perfect...mvg!

Last edited by The Fish; 28 maart 2009, 10:51.
          Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

http://pallenhoven.be

Comment

Bedankt, dit ga ik ook eens uitproberen. Ik was namelijk op zoek naar een techniek die alleen effect had op de blue fringing. De bewerking in RAW (zoals boven beschreven) doet ook zijn ding, maar misschien kan Photoshop het nog verbeteren?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The Fish Bekijk bericht
              ...met het pipet de paarse/of in dit geval de blauwe rand aanklikken die wil verwijderen...daarna de middelste schuiver naar links zetten...
              Twee vraagjes: welk pipetje van de drie? Welk middelste schuiver (hebben we het over de "saturation" schuiver, of over die schuivertjes onderaan)? Sorry voor deze waarschijnlijk "beginners"vragen, maar ik wil het juist doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Ik heb de gewoonte om al onze RAW-beelden (en omdat mijn vrouw en ik met verschillende toestellen werken, gaat het om minimum drie verschillende RAW-formaten!) naar DNG om te zetten.
                Als je geen camera hebt waarvan jouw versie van PS de RAW's niet aan kan, luijkt me dit een overbodige stap en misschien raak je ook dingen kwijt, die Canon in de files gestopt heeft.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik denk dat wij in een andere thread deze discussie al gevoerd hebben, niet?

Comment

Je neemt er gewoon de tijd voor om het te verwijderen.
                    Tenzij in Raw, tenzij manueel, of hoedanook. Soms lukt de ene manier al beter dan de andere.

Anders verander je van camera, objectief, fotografeer je opnieuw analoog of wat dan ook.

Als een foto het waard is, speelt tijd hoegenaamd geen rol, tenzij je professioneel onder tijdsdruk staat. En ja, ik weet het, er zijn er die liever hun tijd op een andere manier besteden,... kies zelf maar.

Ikzelf gooi dan liever de foto in de vuilbak, dan heb ik alle tijd, om te doen wat ik graag doe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Twee vraagjes: welk pipetje van de drie? Welk middelste schuiver (hebben we het over de "saturation" schuiver, of over die schuivertjes onderaan)? Sorry voor deze waarschijnlijk "beginners"vragen, maar ik wil het juist doen.

het eerste linkse pipetje en de midelste saturation (verzadiging) schuiver!.....mvg!
                      Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

http://pallenhoven.be

Comment

Dank je. Probeer het zeker uit!

Comment

Working...
                        X