Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ik ben nieuw op het forum en ook nog een echte leek, nu vroeg ik mij af of jullie elke foto ook nog eens bewerken via één of andere fotoshop of doen jullie dat niet?
iedere foto die door de selectie geraakt, wordt bewerkt... moet wel als je voor een RAW workflow kiest.
De afgekeurde beelden worden niet meteen weggegooid, die gaan mee op de backup, zelfs wat niet scherp of toevallig slecht belicht was want die kunnen nog van pas komen bij het samenstellen van een album.
Indien je in Jpeg fotografeert, zijn de foto 's al bewerkt door de software in de camera, en dit volgens de instellingen die jij gekozen hebt (o.m. "Landschap", "Portret", enz.). Dit belet je echter niet het bekomen resultaat nog verder te bewerken met een fotobewerkingsprogramma (zoals Photoshop, maar er zijn er nog !) - alles naar vrij inzicht.
Wie in RAW fotografeert MOET zijn foto 's nog bewerken (c.q. "Ontwikkelen") : o.m. de kleurbalans, de belichting, hooglichten, zwarte tinten enz. enz. dienen naar eigen goeddunken ingesteld te worden.
Voorts is het een algemene regel dat ALLE digitale beelden moeten verscherpt worden. Hiervoor bestaan er ook weer verschillende methoden.
Dat er tussen de originele opname en het eindresultaat soms (of beter : meestal) een huizenhoog verschil zit zal dan ook niemand verwonderen.
Een goed handboek, of lid worden van een fotoclub, zal je in deze materie heel wat verder helpen.
Momenteel werk ik veel in RAW, ik selecteer dan de beste foto's en bewerk deze dan lichtjes in Lightroom (o.a. witbalans, belichting en ruisreductie).
Als ik beter word in het ontdekken van de juiste instellingen schakel ik waarschijnlijk over naar JPG, maar ook dan zal ik mijn foto's nog steeds bewerken, onder andere om lensvervorming te corrigeren (ben van plan om PTLens daarvoor aan te schaffen) of te croppen.
CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT
Comment