Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

    Ik heb jouw foto gedownload en in ps geopend alsof het een RAW beeld is.
    De foto is na een kleine bewerking perfect. Het enige wat je moet doen en waat zeer veel fotografen vergeten is: Stel je camera in op handmatige witbalans. Meet dit met een grijskaart. Dit is zeer belangrijk, dit is immers je referentie waarde.
    Maak uitsluitend RAW beelden, en gebruik spotmeting. Achteraf heb je in ps nog veel mogelijkheden om het beeld naar jouw wensen te manipuleren.

    Comment


    • #17
      Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

      Ik heb je foto ook gedownload en dan snel even bewerkt met ACDSee Pro 2.5. Die software heeft een prachtige tool, de light equalizer, die toelaat de verschillende toonbanden apart te gaan bijstellen (tot 9 verschillende banden). Je kan de donkere tonen oplichten, zonder de heldere tonen te wijzigen, en natuurlijk de heldere tonen afzwakken zonder aan de donkere te komen. Het is een uitbreiding van hun shadow/highlights tool van vorige versies. Binnen een paar seconden had ik een perfecte foto gemaakt van bovenstaand voorbeeld. Je kan de gezichten perfect belichten, en toch de witte kleren niet uitbranden.
      Ik heb die mogelijkheid nog in geen enkel ander programma gezien.
      ACDSee Pro is als testversie te downloaden (voor 30 dagen of zoiets) op www.acdsee.com.
      Voor meer info en/of voorbeelden stuur je me maar een mailtje (avanherreweghe <at> telenet.be)
      Gegroet
      Arnold
      Een beginnend amateurke met een D70.

      Comment


      • #18
        Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

        Oorspronkelijk geplaatst door willypeeters.as Bekijk bericht
        <KNIP> Stel je camera in op handmatige witbalans. Meet dit met een grijskaart. Dit is zeer belangrijk, dit is immers je referentie waarde.
        <KNIP>.
        Weet je wat ik niet snap? Waarom mensen een WITbalans meten met een GRIJSkaart terwijl in elke handleiding staat dat je de witbalans moet meten op wit ...

        Gr. X.

        Comment


        • #19
          Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Xarder Bekijk bericht
          Weet je wat ik niet snap? Waarom mensen een WITbalans meten met een GRIJSkaart terwijl in elke handleiding staat dat je de witbalans moet meten op wit ...

          Gr. X.
          omdat een grijskaart 18% grijs is en een fototoestel meet op 18% grijswaarde dan gaat hij ervanuit dat het een neutraal kleur is.
          Maar eerlijk gezegd, ik gebruik zelfs geen grijskaart... je kan de kleuren (standaardkleuren die refereren naar 18% grijs) gebruiken die je ziet in je eigen omheving

          Comment


          • #20
            Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

            Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
            omdat een grijskaart 18% grijs is en een fototoestel meet op 18% grijswaarde dan gaat hij ervanuit dat het een neutraal kleur is.
            Maar eerlijk gezegd, ik gebruik zelfs geen grijskaart... je kan de kleuren (standaardkleuren die refereren naar 18% grijs) gebruiken die je ziet in je eigen omheving
            mooi waarvan ga je dan die kleuren vergelijken ?
            van je lcd-schermpje ?
            in hoeverre kan je daar echt kleur op beoordelen ?
            je zou kunnen de laptop meezeulen en je beelden life op dat scherm beoordelen (voor zover ook alweer netjes gecalibreerd ... btw, hoeveel onder jullie calibreren het scherm op exact kleurgebruik eigenlijk ?) maar dat heeft dan nog weinig met flagrante straatfotografie te maken zoals bvb op een volksfeest ...

            invulflits werkt idd voor zover de achtergrond voldoende ver (indien ook bleek) is
            maar witte kledij (en daar draait het nu allemaal om in deze draad een donkerhuidig persoon met witte kledij) gaat snel uitbranden, ik weet wel flits wat minder laten belichten maar dan moet je telkens opnieuw het resultaat gaan controleren ... nogmaals het gaat hier om flagrante straatfotografie dus mis je tijdens de controle misschien alweer een andere opportuniteit
            een oplossing in deze kan dan misschien zijn om te gaan bracketten met verschillende flitswaarden, al iemand gedaan ?
            Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

            Comment


            • #21
              Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

              Oorspronkelijk geplaatst door Basile Bekijk bericht
              mooi waarvan ga je dan die kleuren vergelijken ?
              van je lcd-schermpje ?
              Kleuren leren herkenen aan hun waarde binnen de zone systeem... simpel
              Hier heb je zo'n voorbeeldje http://www.normankoren.com/zonesystem.html

              Comment


              • #22
                Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

                Highlights selecteren en met curves verdonkeren
                Shadows selecteren en met curves meer helder maken

                Bij fotograferen zelf in burst werken met automatisch aanmaken van foto's met verschillende stops -2 0 +2 en de beste foto er uit kiezen

                Bij Raw-opname van dezelfde foto +2 0 -2 stops maken en de drie fotos fusioneren
                André Langenus (EFIAP)

                Comment

                Working...
                X