Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

    nee, dit onderwerp heeft niks met fiskaliteit te maken (ik woon trouwens al lang niet meer in overgereguleerd en onbestuurbaar België waarvan je het idiote vlaams/waals gekibbel aan geen enkele buitenlander uitgelegd krijgt) ...

    hier in Bahia (noord-oost Brazilië) is 90% van de bevolking gekleurd
    op zich valt daar mee ongeveer te werken (ik bedoel dat dan als fotograaf) maar soms wordt het heel erg moeilijk, zeker in het geval van flagrante straatfotografie waarbij je niet de tijd hebt om rustig je belichting te kiezen (de compo is hier een prioriteit en dáár heb je soms al maar amper de tijd voor) en er mensen met donkere huid en witte kledij wilt fotograferen op een (tropisch belichte) namiddag ...

    concreet voorbeeld 3 weken geleden op het feest van Iemanja (godin van de zee) in de Candomblé-gemeenschap (religieuse versmelting tussen katholicisme en vodoo van de Yorubaanse stammen uit Afrika), het feest heeft plaats in tropische openlucht (=harde zon !) en 99% van de deelnemers (allen donker tot zeer donkere huidskleur) is in het wit gekleed

    voel je het probleem aankomen ?

    nou, onderstaand een praktisch voorbeeld
    eerst de originele foto, daarna een aantal omzettingen (gezien ik me richtte op zwart/wit voor deze reportage)







    hoe maak je nu het beste van een foto waarbij je zowel de detail van een witte jurk als de gelaatslijnen van de dame nog goed kunt weergeven ?
    dit is echt niet evident werken, op een huwelijksreportage werd ik eveneens reeds met exact dezelfde problematiek geconfronteerd en dat kostte me talloze uren aan postbewerken

    nou zou ik het interessant vinden een aantal suggesties te lezen ivm het fotograferen en vooral ook (een zo eenvoudig mogelijke) post-bewerking (PS cs4) van mensen met donkere huidskleur en witte kledij

    gegroet

    basile
    Last edited by Basile; 11 maart 2009, 19:52.
    Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

  • #2
    Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

    Spotmetering gebruiken + invulflits

    Comment


    • #3
      Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

      Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
      Spotmetering gebruiken + invulflits
      dat is idd 1 van de weinige opties maar het blijft een delikate operatie want de witte kledij behoeft maar weinig om te gaan uitbranden ...
      wat ik hierbij opmerkte was dat je de flitscorrectie niet gewoon maar op een standaardwaarde kunt zetten, soms moet je meer/minder invullen ... helaas heb je daar niet altijd de tijd voor (mischien idd de gelegenheid om mn snelmenus aan te passen in de 40d en zien hoe snel ik dan kan werken)
      Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

      Comment


      • #4
        Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

        Als daar dan nog eens eeen knallende zon opzit, ben je gezien.
        kl*telicht = omzetten naar zwartwit

        Ik vind de voorzichtige sepia-omzetting nog het best geslaagd ook al ziet de kleurenversie er zeker nog aanvaardbaar uit: die mensen hebben nu eenmaal een donkere huid!
        Als je naar zwartwit gaat, zou ik je wel aanraden om de ogen wat op te helderen.

        G
        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

        Comment


        • #5
          Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

          Zet je camera op RAW (een must) meet op de hoge lichten (spot) overbelicht 2 stops.

          -m-
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

            Een toestel met een hoog hd zal hier de enige optie zijn.
            Zoals bij een huwelijk ( meestal ).
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

              hd? Dr?

              Comment


              • #8
                Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

                eigenlijk zie ik hier weinig oplossingen

                zoals ik gevreesd had
                blijft photoshop (of aanverwanten ...) het belangrijkste instrument om toch maar het meeste te kunnen halen uit dit soort fotos

                ik blijf wel openstaan voor echte nieuwe tips gezien ik op regelmatige basis met het probleem te maken heb, moest ik zelf iets nuttigs uit mn verdere experimenten kunnen halen post ik het hier wel

                tot lezens

                bas
                Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

                Comment


                • #9
                  Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

                  Zoals uw foto bovenaan (deze in kleur) openstaat, zo is hij eigenlijk ideaal om met een minimale PS bewerking geoptimaliseerd te worden.

                  Wat schadow/highlights met een aanpassingslaag curven erboven en even later is het probleem opgelost.

                  Comment


                  • #10
                    Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                    Zoals uw foto bovenaan (deze in kleur) openstaat, zo is hij eigenlijk ideaal om met een minimale PS bewerking geoptimaliseerd te worden.

                    Wat schadow/highlights met een aanpassingslaag curven erboven en even later is het probleem opgelost.
                    ik weet dat hij nog voor verbetering vatbaar is, maar weet ook dat er al heel wat aan verbeterd werd (dit is dus niet de start maar werd reeds (ongeveer) geoptimaliseerd)
                    ook is het mijn hoofdbedoeling zwart/wit fotos te hebben als eindresultaat
                    Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

                      Twee oplossingen zijn al vermeld: in raw werken en een invulflits gebruiken. Dit laatste mag op het eerste zicht heel raar lijken met die (over)stralende zon, maar het helpt wel om de schaduwen in de gezichten te verzachten. Twee stops overbelichten zal leiden tot nog een sterkere overbelichting van het wit en je gaat compleet alle detail daarin verliezen. Ik zou daarom eerder iets gaan onderbelichten. Daardoor zal je later misschien de donkere partijen wat moeten lichter maken (is heel eenvoudig in de raw-editor), en daarbij kan het gebeuren dat daarin dan ruis zichtbaar wordt. Daarom is het belangrijk dat je een zo laag mogelijke ISO-waarde instelt. Met het overvloedige licht daar is dat zeker geen probleem.

                      Het gebruik van raw is een evidentie. Ik gebruik zelfs hier in ons zonloos, regenachtig en stuurloos landje niets anders meer, gewoon omdat je achteraf met de raw-editor buiten de kleurtemperatuur ook de belichting nog verschillende stops kan corrigeren. Bij huwelijksreportages werk ik altijd met flits en in raw, ook al wordt er in volle zon gefotografeerd - iets dat ik overigens toch wel zo veel mogelijk vermijd.
                      Beauty need only be a whisper
                      Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

                      Comment


                      • #12
                        Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door tmh Bekijk bericht
                        Twee stops overbelichten zal leiden tot nog een sterkere overbelichting van het wit en je gaat compleet alle detail daarin verliezen.
                        Niet als je, zoals gezegd werd, op de hoge lichten meet..

                        Comment


                        • #13
                          Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Basile Bekijk bericht
                          (ik woon trouwens al lang niet meer in overgereguleerd en onbestuurbaar België waarvan je het idiote vlaams/waals gekibbel aan geen enkele buitenlander uitgelegd krijgt)
                          en toch verwacht je van die Belgen een serieus antwoord op je problemen daar in den vreemde!!
                          succes.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

                            ik werk quasi uitsluitend met RAW (idd juist om de flexibiliteit in de post-bewerking)

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            en toch verwacht je van die Belgen een serieus antwoord op je problemen daar in den vreemde!!
                            succes.
                            grt,bouk.
                            zitten hier dan enkel franskillions, flaminganten en overregelde teuten op het forum ?
                            ik weet wel van die ene sjampetter die zichzelf heiliger vindt dan de paus maar die mag van mij gerust verder spelen

                            ik leer hier trouwens regelmatig iets bij
                            en in dit specifiek probleem probeer ik trouwens ook buiten belgenland naar waardevolle oplossingen te zoeken (voor het geval je daar zou aan twijfelen ... als je een taal of 5 spreekt kan je je horizon een stuk verbreden)
                            soit, ik ben blij dat er toch nog af en toe iets leerrijks en positief te vangen valt in België

                            dat was ff off-topic op Bouk's uitnodiging
                            Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: problemen van de fotograaf die in het zwart moet werken ...

                              Je vraagt hier iets wat voor elke camera zonder hulpmiddelen onmogelijk is. Zelfs voor onze hersenen (die bij wijze van spreken heel snel wat foto's over elkaar leggen).
                              De oplossingen zijn hier al aangeboden. Invulflits is daar 1 van, lichtmeten op de hoge lichten en dan overbelichten de 2e (Als je gaat onderbelichten wordt het wit grijs en het zwart niet meer op te halen) en de 3e is in RAW werken met nabewerking.
                              Je zit nu eenmaal aan (één van) deze oplossingen vast.
                              Met spotmeting op de hoge lichten kom je er het beste vanaf voor de overzichten. Je zou misschien nog uit de voeten kunnen met spotmeting en dan met bijvoorbeeld 1 stop overbelichten. Daarna 3 verschillende belichtingen over je RAW laten gaan en dan deze 3 resultaten over elkaar leggen waarna je naar believen de delen die je van een laag niet nodig hebt weghalen. Voor portretten zoals hier zou ik toch een invulflits gebruiken. Als je een goede flitser hebt (niet 1 die je enkel manueel in kunt stellen) is dit een hele goede oplossing.

                              Gr. X.

                              Comment

                              Working...
                              X