Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto vergroten => 6m x 8m

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• foto vergroten => 6m x 8m

hallo,

er is mij gevraagd om een kunstwerk van 60cm x 80cm te fotograferen zodat de foto daarna vergroot kan worden naar een spandoek van 6m x 8m.
    Ik heb een nikon D40 met kitlenzen 18-55 en 55-200.
    Is dit mogelijk met mijn camera? Hoe moet ik mijn camera dan instellen?

alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten, Katrien

Re: foto vergroten => 6m x 8m

Het kan zeker, maar als je wilt dat je print vanop een korte afstand ook nog véél scherpte bevat, ga je waarschijnlijk toch behoefte hebben aan een haarscherpe lens en zoveel megapixels als je kan krijgen...

(je gaat je foto immers serieus upscalen om dit formaat te halen, dus de foto ziet er goed uit vanop 15 meter afstand, maar niet zo geweldig vanop 3 meter)

Ik vermoed dat je op zo'n 150dpi gaat printen, 6 op 8 meter, dan komt dit op een resize naar 35433 x 47.244 pixels @ 150dpi. Gebruik ook zeker de juiste resize methode om nog iets van scherpte terug te winnen op het schalen (bicubic sharpen als ik me niet vergis)

Bel ne keer met deze mensen (Pelegrie printing) om wat concretere informatie te krijgen
    Last edited by RikH; 27 februari 2009, 13:52.
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

alvast bedankt voor je reactie.
      het is belangrijker dat het spandoek op verre afstand duidelijk is (komt tegen een muur te hangen).

op welke instellingen moet ik zeker letten bij het trekken van de foto?

weet er iemand mss een site waar ik meer info hierover kan vinden?

groeten, katrien

Comment

Die vergroting is wel heel extreem om toe te passen op een beeld uit een 6mpix camera.
        Meestal wordt voor zulke zaken een camera gebruikt met een hogere resolutie of zelfs met middenformaat of TC gewerkt.

Als je het tochwil uitvoeren met jou camera zorg er dan voor dat er zoveel mogelijk detail in de originele foto zit. Je kan met photoshop een foto gaan upscalen maar beter is dit over te laten aan het labo, deze hebben daar veel beter software voor.
        Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

De enige instellingen aan de camera in functie van de print zijn:
          * hoogst haalbare resolutie
          * hoogst haalbare kwaliteit (geen jpeg compressie indien mogelijk RAW)

Alle andere instellingen zijn in functie van het onderwerp en de belichting...

En zeker niet vergeten: proefprints (stips op ware grootte) laten maken voordat je de uiteindelijke print(s) bestelt.

ps. en PhotoRaf heeft gelijk hoor, meer megapixels zouden echt geen kwaad kunnen... bel even met een drukker om je te informeren, die hebben meer ervaring met zo'n formaten dat de meeste mensen hier...
          Mijn foto's
          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Ik had dit liever gedaan met minimaal ne full frame camera, maar wat me nog meer angst geeft zijn "kitlenzen" daarmee zou ik er gewoon niet mee aan beginnen.
            Je zou verbaast zijn van wat er nodig is om dit echt "goed" te doen.

Maar ik wil je helpen en niet ontmoedigen, dus zorg voor een macrolens van een 100 mm brandpunt. Zorg voor een plaatsing van het werk van 90° verticaal en 90° horizontaal, plaats je camera op statief ook netjes 90° verticaal en 90° horizontaal.

Ja kadreert je beeld zoveel mogelijk beeldvullend, het licht moet bijzonder egaal zijn, met beperkte middelen zou ik kiezen voor daglicht buiten op een bewolkte dag.
            Dus zeker geen zonlicht, en ook geen flitslicht. Normaal neem je zoiets op dubbel gepolariseerd, met studioflits met polafilterfolie voor de flits en dan ook nog is een polafilter op je lens.

Werk in RAW (Nef) gebruik een grijskaart voor de witbalans, en maak van de >RAW een >TIFF beeld tijdens de postprocessing.

Verder zou ik niet gaan, de rest van het verhaal is aan de firma die de afdruk gaat maken, neem der is contact mee wat ze juist willen als aangeboden bestand, en in welke kleuruimte je het mag aanleveren.

Dit is kort hoe ik er zou aan beginnen .

MVG Jeff
            Last edited by Digipics357; 27 februari 2009, 14:08.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Er circuleert ergens een filmpje waar zo'n vergroting maken uit een D700(2x zo veel pixels), maar ik zou dit eens gaan overleggen met de printer, als dat kan, want er zijn er ook die alleen maar printen wat je aanlevert.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

merci voor jullie reacties.

ik ga even bellen naar de drukker om te horen wat hij zegt.
                maar ik vermoed dat ik deze opdracht doorgeef aan iemand anders. Ik heb te weinig ervaring (en geschikt materiaal) om dit te doen.

groetjes, katrien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door katrien_h Bekijk bericht

maar ik vermoed dat ik deze opdracht doorgeef aan iemand anders. Ik heb te weinig ervaring (en geschikt materiaal) om dit te doen.

groetjes, katrien
                  Wel, dat is eens een moedige beslissing die ik hier ooit heb gelezen.
                  Maar, niets neemt weg om zelf voor jezelf dezelfde opdracht uit te voeren... al doende leer je

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door katrien_h Bekijk bericht

groetjes, katrien

Vanwaar ben je ? ik wil het wel gratis voor je doen .

MVG, Jeff
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Gebruik diafragma f/8 bij een brandpuntsafstand van 35 mm, ISO 100... en zorg dat de sluitertijd minimaal 1/100s is.
                      Wanneer de foto gelukt is dan kun je die uit laten printen tot 8 meter lang met een 5 MP bestand, en als enige voorwaarde dat je die foto minimaal op 10 meter afstand bekijkt.
                      Het beste is inderdaad contact op te nemen met de drukker.

Comment

Als je het toch zelf wilt proberen zou ik het schilderij in verschillende delen trekken en dan de verschillende foto's samenvoegen.
                        α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                        Flickr____No place to be

Comment

Zeker Genuine Fractals proberen, werkt zeer goed!

Get photo editing software for Mac and Windows from ON1. Our picture editing software offers everything photographers need to organize, edit, and share your photos. Download editing software for photographers at ON1.
                          kevin.planc.be

Comment

Eerst en vooral, ik heb hier geen ervaring mee dus neem mijn opmerkingen met de nodige korrels zout.
                            Allereerst raad ik je aan om deze opdracht door te geven aan iemand die hier verstand van heeft en de juiste apparatuur voor heeft.
                            Als je het toch zou doen, zou ik met een tele (zeker geen groothoek, ik zou zo zeggen minimaal een 100mm) aan de slag gaan en voldoende overlappende deelfoto's maken en die daarna te stitchen. Dan is het met jouw apparatuur ook te doen.
                            Waarom tele? Ik veronderstel dat het om een schilderij gaat en dan vermijd je de perspectiefvervorming.
                            zorg in ieder geval dat je Witbalans niet op automatisch staat als je moet stitchen zodat alle foto's dezelfde kleurbalans hebben.
                            Zorg dat je onderwerp egaal verlicht is met een difuus licht (een lichttent rondmaken misschien die aan de voorkant open is?)

Maar nogmaals, als het voor de opdrachtgever belangrijk is dat de foto's degelijk zijn, laat deze kelk dan aan je voorbij gaan maar probeer dan aanwezig te zijn bij de opnamen door de professional om daar iets uit te leren.

Groeten,
                            geert
                            Last edited by Appendix; 1 maart 2009, 00:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                              Eerst en vooral, ik heb hier geen ervaring mee dus neem mijn opmerkingen met de nodige korrels zout.

Groeten,
                              geert
                              Dat is overduidelijk!

Comment

Working...
                              X