Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Coloring with Photoshop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Coloring with Photoshop

Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
    Voor veel fotografen kan het logisch lijken dat ze hun eigen foto's bewerken i.p.v. die van een ander fotograaf.
    Maar iemand die voornamelijk foto's bewerkt is meestal gedwongen of beperkt tot het het bewerken van andermans foto's, en zonder die bewerkingen zou menige foto niet dezelfde foto zijn als zonder die bewerking (hopelijk ten goede dan).

En wat deze foto betreft: Sjonnie17 heeft het recht om die foto te bewerken én te publiceren, en misschien moet hij volgens de stricte regels van BD achter een link geplaatst worden, maar dan vraag ik mij af: Wie doet hij hier pijn mee door dit niet te doen? Het is een godverdomse volkomen onschuldige bewerking. Tijdens de inquisitie sleepte men mensen naar de brandstapel, en ik heb een sterk vermoeden dat men het vandaag , anno 2009, nog steeds zou doen.

Zélf heb ik hier reeds menige foto geplaatst waarvan ik niet de originele fotograaf was, so what? De fotograaf vond het niet erg en jullie?, zijn jullie er slechter van geworden?

hier ben ik het dan volledig mee eens!!
    http://www.jvs-photography.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
      hier ben ik het dan volledig mee eens!!
      Ik ook.. indien de foto of bewerking het waard is om te posten..
      poof

Comment

Het bewerken van iemand anders opname is denigrerend voor de originele maker. Het is alsof iemand een Rembrandt gaat bewerken omdat hij het niet eens is met de licht en schaduwweergave van het origineel, of omdat hij een Van Gogh realistischer wil maken, of een gedicht van Guido Gezelle wil zuiveren van het sappige Vlaams.
        Het is alsof hij wat noten uit een Mozartpartituur wil halen, of het Atomium een bol wil amputeren, of de Eifeltoren op zijn kop wil zetten, of hij Edith Piaf in 't Russisch wil laten zingen, of....
        Het is bijna een vorm van vandalisme van de originele realisaties.
        Laat iedereen er in stilte mee experimenteren maar ... geef aan Caesar wat Caesar toekomt.

opmerking: velen zullen anders denken en dat is hun volste recht dat ik volledig respecteer. Mag ik hen dan ook respect vragen voor mijn opinie?

Henri
        lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
          Ik ook.. indien de foto of bewerking het waard is om te posten..
          en wanneer is een foto het waard om te posten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
            Het bewerken van iemand anders opname is denigrerend voor de originele maker. Het is alsof iemand een Rembrandt gaat bewerken omdat hij het niet eens is met de licht en schaduwweergave van het origineel, of omdat hij een Van Gogh realistischer wil maken, of een gedicht van Guido Gezelle wil zuiveren van het sappige Vlaams.
            Het is alsof hij wat noten uit een Mozartpartituur wil halen, of het Atomium een bol wil amputeren, of de Eifeltoren op zijn kop wil zetten, of hij Edith Piaf in 't Russisch wil laten zingen, of....
            Laat iedereen er in stilte mee experimenteren maar ... geef aan Caesar wat Caesar toekomt.

opmerking: velen zullen anders denken en dat is hun volste recht dat ik volledig respecteer. Mag ik hen dan ook respect vragen voor mijn opinie?

Henri
            heu....het heeft lang geduurd eer ik moeite wilde doen om in dit topic ook eens iets te schrijven maar ......de meningen beginnen hoe langer hoe gekker te worden....
            ik respecteer absoluut je mening Henri , maar de zaken ni gaan dramatiseren he, het gaat hier niet over iemand die het atomium verminkt of een rembrandt om zeep helpt of nog de eifeltoren ondersteboven zet, nee het gaat hier over een copietje van een foto waar eens ter illustratie enkele andere kleurtjes in worden verwerkt....

bedenk daarbij dat er niks is gebeurt met de originele foto want die is immers in het bezit van de maker zelf....
            eerlijk gezegd vind ik het zelfs erg tof dat mensen hun ideetjes op foto's loslaten , kunnen anderen alleen maar van leren en inspiratie van op doen , mijn gedacht...
            natuurlijk met toestemming en ik denk dat sjonnie17 die wel degelijk heeft.....zowel voor deze foto als die van madmax......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht

Henri
              Dat jij dat zo ziet heb ik alle begrip voor.Maar zo kijkt niet iedereen er tegenaan.En gelukkig leven wij allebei in landen waar wij verschillend mogen denken en toch vriendelijk en respectvol met elkaar kunnen opschieten.Ik vind persoonlijk dat niet alle foto's vergelijkbaar zijn met meesterwerken waar niet aan getornd zou moeten worden.Mijn reden om te bewerken is ook niet altijd omdat ik het oneens ben met de fotograaf zijn visie.Ik wil graag mensen interresseren voor photoshop en de mogelijkheden laten zien die zij eventueel zouden willen gebruiken op hun eigen foto's.Natuurlijk kan ik dit niet perfect (wie wel ?)en sta ik open voor oprechte kritiek.

Praktisch gezien(vereenvoudigd) heeft de eigenaar van deze foto gezegd:hier heb je mijn foto doe ermee wat je wil (binnen bepaalde grenzen)door deze foto beschikbaar te stellen op internet.En daar wil ik graag gebruik van maken.

Comment

De regels zijn duidelijk, als je een foto toont, moet het je eigen foto zijn, of de foto van de Topicstarter als hij toestemming heeft gegeven om zijn foto te bewerken. Anders moet je de foto achter een link plaatsen (en liefst nog de bronvermelding meegeven).
                Deze regels zijn opgesteld om te vermijden dat mensen foto's gaan halen op stocksites en deze hier op het forum gaan aanbieden als zelf gemaakt en zo zelfs nog in het HOF en BOF raken, waardoor BD zich schuldig maakt aan schending van de copyright.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Persoonlijk ben ik er ook geen voorstander van om bewerkte foto's te aanvaarden indien de bewerker niet de maker is. Voor het geval de mening van een Junior Member doorweegt natuurlijk. (En blijkbaar ben ik een van de weinge uitzonderingen die wel degelijk van mening zijn dat voor structurele beslissingen de mening van een junior minder dient door te wegen, maar dit terzijde)
                  Toch zou ik even volgende bepaling uit het reglement willen aanhalen :
                  Het is niet toegestaan foto's van anderen te plaatsen indien je daarvoor geen uitdrukkelijke toestemming hebt. Het is daarom al zeker niet toegestaan foto's van anderen te bewerken indien je daarvoor geen toestemming hebt of wanneer iemand daar niet specifiek om vraagt.
                  Ik besluit hieruit dat het wel degelijk toegelaten is op dit moment en van een link is hier ook geen sprake.

Groeten,
                  Geert

Comment

Dat de bewerking al dan niet flatterend is voor de originele foto zullen we in het midden laten.. Maar eigenlijk is die regel wel een "domme" regel om het zo te zeggen..
                    Begrijp me ni verkeerd, ik snap het nut er wel van, maar hij moet uitgebreid worden...

Regels zijn er om aangepast te worden, zeker in tijden als deze waar progz zoals photoshop beschikbaar zijn.. Als BD met zijn tijd wil meegaan moet er maar op ingespeeld worden.

Ik wil zeggen dat er niet alleen maar standaard fotografen zitten op het forum maar ook bewerkers en vooral mensen die aan het experimenteren zijn met PS..

Ikzelf maak bewerkingen en retouches voor allerhande magazines en bureaus... en dagelijks werk ik met andermans afbeeldingen zonder dat ik ook maar 1 wet breek..
                    Indien je in deze digitale tijd ook deze vorm van photoshop/fotografie wil aanbieden moet die regel maar een beetje aangepast worden.

bv.
                    1) Indien je een bewerking of collage van foto's plaatst, verplicht credits geven where credits are due. dit is een gouden regel op fora en digital art websites die , vergeef me, enkele lichtjaren voor staan op BD.

2) Als je enkel een foto plaatst, het uiteraard ten strengste verbieden als deze foto niet van eigen hand komt.

3) Indien je stock foto's gebruikt, altijd je "source" vermelden.. bv. "stock komt van sxc.hu"

Enkele simpele dingen maar heel effectief en de rotte appels haal je er zo tussenuit.
                    Op deze manier ontwijk je ook de discussie die hier nu al 2 pagina's aan de gang is.
                    poof

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
                      Dat de bewerking al dan niet flatterend is voor de originele foto zullen we in het midden laten.. Maar eigenlijk is die regel wel een "domme" regel om het zo te zeggen..
                      Begrijp me ni verkeerd, ik snap het nut er wel van, maar hij moet uitgebreid worden...

Regels zijn er om aangepast te worden, zeker in tijden als deze waar progz zoals photoshop beschikbaar zijn.. Als BD met zijn tijd wil meegaan moet er maar op ingespeeld worden.

Ik wil zeggen dat er niet alleen maar standaard fotografen zitten op het forum maar ook bewerkers en vooral mensen die aan het experimenteren zijn met PS..

Ikzelf maak bewerkingen en retouches voor allerhande magazines en bureaus... en dagelijks werk ik met andermans afbeeldingen zonder dat ik ook maar 1 wet breek..
                      Indien je in deze digitale tijd ook deze vorm van photoshop/fotografie wil aanbieden moet die regel maar een beetje aangepast worden.

bv.
                      1) Indien je een bewerking of collage van foto's plaatst, verplicht credits geven where credits are due. dit is een gouden regel op fora en digital art websites die , vergeef me, enkele lichtjaren voor staan op BD.

2) Als je enkel een foto plaatst, het uiteraard ten strengste verbieden als deze foto niet van eigen hand komt.

3) Indien je stock foto's gebruikt, altijd je "source" vermelden.. bv. "stock komt van sxc.hu"

Enkele simpele dingen maar heel effectief en de rotte appels haal je er zo tussenuit.
                      Op deze manier ontwijk je ook de discussie die hier nu al 2 pagina's aan de gang is.

En ik sluit mij hier bij aan!
                      Walter
                      D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        En ik sluit mij hier bij aan!
                        Walter
                        En ik ook.

Comment

Working...
                        X