Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klein bestand na covverteren van RAW naar JPEG

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Klein bestand na covverteren van RAW naar JPEG

Hallo,

Ik ben bezig om mijn eerst stappen te zetten met het fotograferen in RAW en vervolgens omzetten naar JEPG.
    Ik gebruik hier voor het programma Vieuw NX dat ik bij mijn Nikon D60 kreeg meegeleverd.
    Nu zie ik echter iets vreemds.
    Als ik de foto heb geconverteerd houd ik een heel klein bestand over. Rond de 1,5 mb. Als ik een foto in JEPG fine neem dan is die toch al snel rond de 4 mb.Dus dat is veel groter dan de foto omgezet van RAW naar JEPG.

Hoe kan dit? Wil dit zeggen dat de foto van RAW naar JEPG geconverteerd minder van kwaliteit is? Heeft deze minder pixels dan de foto die ik met de camera gelijk in JEPG heb genomen?

Ik hoop dat iemand van jullie het antwoord weet. Ik heb al gezocht met de zoekfunctie of dit onderwerp al eerder aan de hand is geweest maar ik kon niets vinden.

Groet,

Joran

Re: Klein bestand na covverteren van RAW naar JPEG

Een RAW foto moet je zien als het negatief, dit is een niet gecomprimeerde versie van je foto, een jpg of jpeg is een gecomprimeerde versie, er gaan wat gegevens verloren door het comprimeren maar hier kan je niet omheen, een raw kan je meestal niet laten afdrukken of aan andere mensen laten zien gezien de raw een indeling is die past bij de software van je toestel en niet iedereen heeft die.

Het aantal pixels zou gelijk moeten zijn maar dat is afhankelijk van de instellingen van het programma wat je gebruikt.

(jpeg/jpg compressie maakt voor zover ik het begrijp vanneer je bijvoorbeeld drie pixels naast elkaar hebt staan die vrijwel het zelfde zijn een code voor die kleur en laat die 3x herhalen inplaats van drie keer een code voor een pixel te laten zien maar dit weet ik niet zeker.)
    van stempvoort bedrijfs nacht en huizen fotografie Middelburg Nachtfotografie Canon EOS 5D MII, EOS 400D, Canon 17-40mm f/4L, 18-200mm IS, 18/55mm, 55-200mm, 50mm f1.8, Manfrotto 055 XDB, monopod.

Comment

Dat wist ik wel.
      Wat ik raar vind is dat als ik een foto neem met mijn camera op de stand JPEG fine die rond de 4 mb groot is.
      Als ik een foto neem met RAW is die rond de 9 mb groot, dat klopt ook want alle camera informatie zit erbij.
      Vervolgens zet ik de RAW foto met Vieuw NX om naar een JEPG file (na aanpassen van de witbalans e.d.) en het bestand dat ik daaruit krijg is slecht 1,5 mb groot! Dat zou toch op zijn minst net zo groot moeten zijn als een fotobestand dat ik in JEPG fine schiet direct met mijn toestel. Toch?

Comment

Als beide JPG's even groot zijn qua resolutie, kan het alleen aan de compressie liggen.
        Normaal kan je die instellen voor je converteert.
        about.me/stijnv

Comment

Standaard staat de compressie, dacht ik, op 60% in NX.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Yes!! Dat is 'm. Net even de compressie hoger gezet en nu een fatsoenlijke grote foto. 5,6 mb! Wat ben ik blij dat ik hier bij het forum ben gegaan! Al die verstandige mensen die behulpzaam zijn.

Comment

Working...
            X