Probleempje:
Ik ben van plan een aantal foto's op grootformaat te laten afdrukken (76 x 115 cm). Dit zal gebeuren met een Durst Theta, dus het zijn belichte afdrukken op fotopapier. Natuurlijk moeten foto's op zo'n formaat perfect in orde zijn en daar wringt het schoentje...
Bij één van de foto's heb ik last van lichte posterisatie en banding in de donkerblauwe lucht.
Workflow was als volgt:
Foto genomen met 400D, ISO 200 en Hoya HMC polarisatiefilter. Vertrokken vanuit RAW formaat in ProPhoto RGB kleurruimte heb ik de volgende bewerkingen gedaan:
1. RAW conversie
- contrast 30
- shadows 3
- contrastcurve neutraal
- sharpness 30
- beide ruisreducties 0
2. Photoshop
- Shadows & highlights: shadows 30, highlights 0
- NoiseNinja ruisreductie
- conversie naar 8-bits
- conversie naar sRGB
- saved als JPEG max kwaliteit
Hoe kan ik dit probleem verhelpen of op zijn minst zo goed als onzichtbaar maken?
Foto op volle resolutie is hier te vinden:
Ik ben van plan een aantal foto's op grootformaat te laten afdrukken (76 x 115 cm). Dit zal gebeuren met een Durst Theta, dus het zijn belichte afdrukken op fotopapier. Natuurlijk moeten foto's op zo'n formaat perfect in orde zijn en daar wringt het schoentje...
Bij één van de foto's heb ik last van lichte posterisatie en banding in de donkerblauwe lucht.
Workflow was als volgt:
Foto genomen met 400D, ISO 200 en Hoya HMC polarisatiefilter. Vertrokken vanuit RAW formaat in ProPhoto RGB kleurruimte heb ik de volgende bewerkingen gedaan:
1. RAW conversie
- contrast 30
- shadows 3
- contrastcurve neutraal
- sharpness 30
- beide ruisreducties 0
2. Photoshop
- Shadows & highlights: shadows 30, highlights 0
- NoiseNinja ruisreductie
- conversie naar 8-bits
- conversie naar sRGB
- saved als JPEG max kwaliteit
Hoe kan ik dit probleem verhelpen of op zijn minst zo goed als onzichtbaar maken?
Foto op volle resolutie is hier te vinden:
Comment