Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

posterisatie/banding probleem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• posterisatie/banding probleem

Probleempje:

Ik ben van plan een aantal foto's op grootformaat te laten afdrukken (76 x 115 cm). Dit zal gebeuren met een Durst Theta, dus het zijn belichte afdrukken op fotopapier. Natuurlijk moeten foto's op zo'n formaat perfect in orde zijn en daar wringt het schoentje...

Bij één van de foto's heb ik last van lichte posterisatie en banding in de donkerblauwe lucht.

Workflow was als volgt:

Foto genomen met 400D, ISO 200 en Hoya HMC polarisatiefilter. Vertrokken vanuit RAW formaat in ProPhoto RGB kleurruimte heb ik de volgende bewerkingen gedaan:

1. RAW conversie
    - contrast 30
    - shadows 3
    - contrastcurve neutraal
    - sharpness 30
    - beide ruisreducties 0

2. Photoshop
    - Shadows & highlights: shadows 30, highlights 0
    - NoiseNinja ruisreductie
    - conversie naar 8-bits
    - conversie naar sRGB
    - saved als JPEG max kwaliteit

Hoe kan ik dit probleem verhelpen of op zijn minst zo goed als onzichtbaar maken?

Foto op volle resolutie is hier te vinden:

www.flickr.com/nertog/sets

Re: posterisatie/banding probleem

Wat ruis op de getroffen plekken + wat feather toevoegen zou het zaakje moeten oplossen.

Comment

Als de banding minder is in 16bit niet omzetten naar 8bit en aanleveren als tiff ipv jpg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
        Als de banding minder is in 16bit niet omzetten naar 8bit en aanleveren als tiff ipv jpg.
        Lijkt me niet zo'n goed idee. In de centrale wordt het - als ze al tiff accepteren - in de meeste gevallen toch weer omgezet naar 8 bit en dan weet je helemaal niet meer wat er gebeurt. Beter aan de voorkant proberen te verhelpen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Lijkt me niet zo'n goed idee. In de centrale wordt het - als ze al tiff accepteren - in de meeste gevallen toch weer omgezet naar 8 bit en dan weet je helemaal niet meer wat er gebeurt. Beter aan de voorkant proberen te verhelpen.
          Ok, als je ze niet persoonlijk gaat afleveren misschien.
          Maar als je ze een beeld zonder banding kan afleveren is het hun probleem om dat zonder banding geprint te krijgen natuurlijk.

Als het belangrijk werk is zou ik dat toch persoonlijk afhandelen en eventueel proeven nakijken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
            Wat ruis op de getroffen plekken + wat feather toevoegen zou het zaakje moeten oplossen.
            Zou je even wat meer uitleg kunnen geven hoe ik dit het best aanpak in PS? Bedankt!!

De banding is ook in de 16-bit file zichtbaar...helaas, want ik kan ze idd als 16-bit tiff aanleveren...

Comment

Persoonlijk zie ik op mijn schermen geen noemenswaardige problemen met het beeld.

In het histogram is ook geen spoor van banding terug te vinden, het is een mooie vloeiende curve zonder kam-effecten of abrupte overgangen.

Vermoedelijk is de banding/posterizatie te wijten aan het scherm en niet het bestand.
              Of je 'm nu in 16-bit of 8-bit bekijkt maakt niks uit, jouw operating system en de digitaal/analoog omzetters in je graphics adapter kunnen toch niet meer dan 8-bit per kleurkanaal verwerken/weergeven.

Als je het zaakje echt niet vertrouwt kan je steeds een goedkope afdruk 20x30 laten maken bij een online fotoboer om het te verwachten resultaat beter te beoordelen.

Tom.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
                Persoonlijk zie ik op mijn schermen geen noemenswaardige problemen met het beeld.

In het histogram is ook geen spoor van banding terug te vinden, het is een mooie vloeiende curve zonder kam-effecten of abrupte overgangen.

Vermoedelijk is de banding/posterizatie te wijten aan het scherm en niet het bestand.
                Of je 'm nu in 16-bit of 8-bit bekijkt maakt niks uit, jouw operating system en de digitaal/analoog omzetters in je graphics adapter kunnen toch niet meer dan 8-bit per kleurkanaal verwerken/weergeven.

Als je het zaakje echt niet vertrouwt kan je steeds een goedkope afdruk 20x30 laten maken bij een online fotoboer om het te verwachten resultaat beter te beoordelen.

Tom.
                Ik denk eigenlijk ook dat het wel 's aan je scherm zou kunnen liggen - ik zie hier ook niet meteen banding.
                Maar wederom natuurlijk: als je ze persoonlijk aflevert kan je in het labo even kijken en hen vragen het in de gaten te houden.

Comment

Hier ook geen banding te zien. Probeer de foto eens te bekijken op een ander scherm...
                  -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nertog Bekijk bericht
                    Zou je even wat meer uitleg kunnen geven hoe ik dit het best aanpak in PS? Bedankt!!

De banding is ook in de 16-bit file zichtbaar...helaas, want ik kan ze idd als 16-bit tiff aanleveren...
                    Ik zie hier ook niet echt de banding, maar zit nu wel op een laptop te kijken.
                    Kijk alleszins of uw scherm goed ingesteld staat en of uw kleuren in Windows of ander OS op 24 bit weergave staan. De meeste schermen, als ze goed ingesteld staan, kunnen een kleurverloop goed tonen. Anders maak in PS eens een kleurverloop/gradient van zwart naar wit en zie als of je daar banding ziet. Dit is de strengste test. Als uw scherm dit goed kan tonen, kan hij alle andere gradients ook tonen en kun je daaromtrent op uw twee oren slapen. Omgekeerd niet, als op scherm faalt op deze test wil niet zeggen dat hij op alle gradients gaat falen maar maak dan eens één na die gelijkt op de gradient in uw foto en zie of het scherm het goed kan weergeven.

Anyways, met ruis kan je een banding probleem oplossen.
                    De ruis gaat een random element toevoegen aan uw foto en daarmee het patroon van de banding doorbreken. Daardoor gaan de randen van de banden 'vervagen' en wordt het boeltje weer vloeiend.

Een manier dat je de ruis kan toevoegen is de volgende.
                    Maak een nieuwe layer en vul die met middengrijs RGB(128,128,128). Zet op die laag dan monochromatische ruis.
                    Pas de ruis nu toe op uw foto op de volgende manier. Door de blendmodus van uw ruislaag te wijzigen (vb overlay, soft light, hard light,...) kan je het karakter van de ruis wat veranderen. De ene blendmodus geeft eerder harde ruis en andere zachtere.
                    Door met de opacity van uw laag te spelen kan je de 'intensiteit' van de ruis beïnvloeden.
                    Je wilt ruis op de hemel maar niet op de rest. Je kan dit doen via een masker op uw ruislaag. Zorg daarbij voor een vloeiende overgang zodat je geen scherpe grens tussen ruis en niet-ruis hebt. Dit was een meer geavanceerde non-destructive manier met meer tweak mogelijkheden.

Een snellere manier is : maak een selectie op de plaatsen waar je de ruis wilt, geef die selectie ook wat feather waardoor je geen scherpe grens gaat hebben tussen ruis en niet-ruis.
                    Zet op de selectie vervolgens wat monochromatische ruis en gebruik uw preview om te zien wanneer het voor u goed is. Zoom daarbij wat in en uit want uw zoomfactor kan wel beïnvloeden hoe je de zaken ziet.

Comment

ok mannen, bedankt voor de tips!
                      't Probleem is min of meer opgelost door een beetje ruis toe te voegen en keihard op te letten bij het "ontwikkelen" van de RAW file.

Comment

Working...
                      X